2012-05-20, 02:48
Medlem
h0lles avatar
Tjabba.
När jag köpte båten tog jag samma f-bolag som tidigare ägaren och behövde därför aldrig ange något skrovnummer. När jag sedan luskar vidare så visar det sig att båten inte är av den modell som den är försäkrad som. Antagligen för att det inte var så noga när man försäkrade båten för 10 år sedan. Nu funderar jag på att sälja endast motor och antingen sälja båt och släp löst eller köpa en billigare motor och hänga på. Är inget större värde i båten men vill inte sälja skiten till någon som senare får problem att försäkra den. Är det bara att hitta på ett nummer eller ska man köra på det som är angivet idag hos f-bolaget som är till en båt av annan modell?
Citera
2012-05-20, 03:00
Medlem
Uphills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h0lle
Tjabba.
När jag köpte båten tog jag samma f-bolag som tidigare ägaren och behövde därför aldrig ange något skrovnummer. När jag sedan luskar vidare så visar det sig att båten inte är av den modell som den är försäkrad som. Antagligen för att det inte var så noga när man försäkrade båten för 10 år sedan. Nu funderar jag på att sälja endast motor och antingen sälja båt och släp löst eller köpa en billigare motor och hänga på. Är inget större värde i båten men vill inte sälja skiten till någon som senare får problem att försäkra den. Är det bara att hitta på ett nummer eller ska man köra på det som är angivet idag hos f-bolaget som är till en båt av annan modell?

Kör på det befintliga. Om någon frågar så "vet du inte", men hade ingen anledning att misstänka något fel.
Jämför med bilen: Hur många kryper omkring och kollar chassinummer och motornummer?

För övrigt är väl det här med skrovnummer en rätt ny uppfinning, troligen efter något satans EU-direktiv.

Får en känsla av att din båt är rätt gammal ändå

Vad är det för typ, och vad såldes den som?
Citera
2012-05-20, 03:10
Medlem
h0lles avatar
Tror det är en sen 80-tal av vad jag hittat liknande. Våran dock ommålad och omklädd och säkert därav inget skrovnummer.
Typ:
http://yorkshire.boatshed.com/images...oatshed.com%20

Enl f-pappret:
http://yacht-photos.rightboat.com/bo...160-668ee8.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här