• 2
  • 3
2012-05-20, 03:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Jag tror på teorin om psykologisk egoism. Den går ut på att evolutionen skapat oss så att allt vi gör, gör vi för att gynna oss själva. Vi har ingen inbyggd moral, rätt och fel existerar inte etc.. men. Det gynnar oss oftast att inte behandla andra människor illa, det gynnar oss oftast att vara vänliga osv därför att det gör att andra människor får en bra bild av dig vilket i sin tur gör det lättare att må bra eller tex klättra i yrkeslivet. Att mörda en oskyldig bebis gynnar inte dig det minsta även om det inte är "fel" därför att det endast för med sig ordentliga risker, på grund av detta mår vi friska mänskor dåligt endast av tanken på något sådant.

Även om du får en nästintill riskfri möjlighet att döda en oskyldig bebis gör du det inte därför att det fortfarande finns en liten risk för extremt stora konsekvenser samtidigt som det inte finns någon belöning.

Jag förstår dig, tror jag. Självklart att man ska framstå som vänlig ifall man vinner på det i slutet. Det är ju slutvinsten som är det viktiga.
Citera
2012-05-20, 03:43
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThemagicpowerofE
Jag förstår dig, tror jag. Självklart att man ska framstå som vänlig ifall man vinner på det i slutet. Det är ju slutvinsten som är det viktiga.

Precis därför har du egentligen inte kommit på något nytt här som förändrar ditt liv, du har alltid fungerat så bara utan att tänka på det. Risken är att du nu går ut och dödar folk eller rånar en bank bara för att "rättochfel" inte existerar. Sanningen är att detta antagligen bara skulle missgynna dig som individ. Om du vill göra något själviskt som faktiskt gynnar dig, bli en högt uppsatt bankman och trixa till dig lagliga bonus-pengar på andras bekostnad. Fast det gör redan människor i den rollen vilket bevisar att vi gör det som gynnar oss oavsett hur det påverkar andra (om det inte finns en stor risk att det kommer tillbaks och biter oss i ändan).
Citera
2012-05-20, 08:57
Medlem
MeineMeinungs avatar
Det är väl lite av av denna anledning man har lagar. Tex en våldtäktsman skiter totalt i sitt offer och ser endast efter sina egna behov. Vad samhället då gör är att ge handlingen, för våldtäktsmannen ofördelaktiga konsekvenser.
Citera
2012-05-24, 21:23
Medlem
Ja TS. Precis. Rätt och fel är en värdering och förutsätter ett subjekt som värderar. Rätt och fel finns inte utanför våra hjärnor utan är subjektivt. Grattis! Du har uppnått G-nivå i Filosofi A på gymnasiet. Gillade dock din inledning med "välkommen till min värld" och yada yada. Det var stämningsfullt. Creds! (iof OT).

Själv är jag såklart nihilist/subjektivist precis som du TS. Men jag har även en Objektivistisk (Randiansk) inställning till etik i allmänhet. Jag anser att rätt är vad som är värdefullt för människan (i fråga).
Om du mår bra av att döda bebisen, då är det rätt. Om du får dåligt samvete (alá "Brott och Straff") är det fel. Tror väldigt få mår bra av att döda i sig (alltså är det fel att döda - för de flesta/alla). Då är det något som inte är i balans som man behöver ta i tu med hos sig själv istället. Men det är svårt det där. Beror på vad man har för värderingar.
Citera
2012-05-25, 20:49
Medlem
Lifelovers avatar
Du verkar inte ha svarat på det mest träffsäkra svaret av de jag har orkat läsa (ca 4-5 svar).

Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Och vad händer när någon "vill" mörda dig då?
Inte så kul då eller hur?

För att inte du ska bli utsatt för brott så måste du ge upp rätten att begå dem själv, ganska OK deal om du frågar mig.

Det misstag jag gjorde i yngre dagar var att tro att jag var den enda som fattade något. I efterhand så har jag insett att människans utveckling inte har varit enkel eller enfaldig. Visst finns det enfaldiga människor, men det finns så mycket verkligt intelligenta resonemang där ute att man själv storknar när man minns tillbaka. Gör dig själv en tjänst och dröj inte för länge i tonårstrotset.
Citera
2012-05-25, 22:03
Medlem
Motherlands avatar
Rätt och fel existerar, men ändå inte.
Samhället har bestämt att det finns, så då finns det.
Men i mitt huvud,
kanske det inte existerar.
Det är är problemet ligger,
samhället kommer förevigt döma dina handlingar som rätt eller fel,
men för dig,
är det endast handling och konsekvens.
Citera
2012-05-25, 22:59
Medlem
Blodvites avatar
Det låter på TS som att denna länk kan vara passande:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Värdenihilism