• 1
  • 2
2012-05-20, 01:32
Bannlyst
I min värld, som du nu kommer få komma in i, existerar inte rätt och fel.

Välkommen. Varför existerar inte rätt och fel?
I min värld finns inte rätt och fel för att beroende på hur du ser på saker så får du alltid olika resultat.

Nu när du är i min värld, så leker vi med tanken att du och jag hittar en barnvagn. I den blåfärgade barnvagnen ser vi en bebis, en liten bebis ligger och sover. Jag tar upp mina hörlurar. Jag knyter sladden runt bebisens hals och drar åt, ordentligt! Bebisen börjar bli blå i ansiktet och du och jag går sedan därifrån.
__________________________________________________ _____________________________________

Nu vill jag att du lämnar alla tankar om ilska och empati. Innan du fortsätter att läsa, var neutral.

Så vad gjorde vi egentligen. Vi har mördat en bebis. Har vi gjort rätt eller fel?

Låt oss se detta ur olika perspektiv nu. Vi kan börja med tanken om att vi gjort "fel".
Vi mördade en till synes oskyldig bebis. Bebisen hade ju inte gjort oss något. Det fanns ingen som helst anledning att mörda bebisen. Vi är sjuka i huvudet & bör låsas in, för vi utger en fara för samhället.
Ja... Så ser det "felande" perspektivet ut. Detta perspektiv som tyvärr är det som samhället bygger på.

Men, jag har bjudit in dig till min värld. Nu ska du få ta del utav mina värderingar och mitt perspektiv på denna händelsen.
Jag skapade ett slut för denna bebisen. Jag ville göra det, och jag tillfredsställde min egna vilja. Vem lever jag egentligen för? Lever jag för mina föräldrar, mina vänner, mina släktingar, eller mina bekanta? Jag lever för mig själv, och bör då leva efter min egen vilja. Ifall man ser på saken nu, hur blir det då?
Jag ville göra det, jag gör alltid som jag vill, jag gör alltid det som jag tycker är rätt. Då gjorde jag ju rätt, i mitt tycke. När jag inte bryr mig om andra, så behöver jag inte bry mig om vad de tycker. Så länge jag tycker jag gjort rätt, så är det ju rätt för mig.

Fundera & läsa igenom detta några gånger. Skapa egna situationer för att gå efter din egna vilja & ingen annans.
Nu har vi kommit till en punkt där jag alltid gör rätt. Men det funkar ju inte, människor kan inte alltid göra rätt. Men jag kan aldrig göra fel. Vad händer nu?
Nu tar vi bort rätt och fel. Vi byter ut de mot olika resultat istället!

Vad var resultatet utav handlingen? Jo, resultatet var att jag tillfredsställde min vilja.

Ironiskt att jag skriver en tråd om något jag inte tror finns.... I min värld, som du snart lämnar, finns olika resultat. Men rätt och fel finns inte, för allt kan bli rätt och allt kan bli fel. Men allt blir alltid resultat.
Detta var väldigt svårt att förklara med ord... Vet inte hur jag förstår det. Men jag försöker ge er en bild utav min värld. Jag ska sammanfatta allt i en mening.
"Jag måste göra "fel" för att det ska bli "rätt". Jag har gjort "fel" för att det ska bli "rätt". Då har jag ju gjort "rätt" för att komma till den önskade situationen".

Vägen ut, är samma väg som du kom in. Tack för besöket.
Citera
2012-05-20, 01:35
Medlem
Jag fattar ingenting. Det låter som att du mördat en bebis och har djupa samvetskval. Vad är det vi ska diskutera egentligen?! Rätt och fel existerar visst, men det är olika för alla människor. Du kan tycka att det är rätt att döda mig, för att det känns rätt för dig. Det är egentligen det enda. "känns" det rätt så har du din värdering right there. Känns det fel för mig så hamnar vi i konflikt. Så, jo, det existerar rätt och fel, men ingen absolut sanning. Man kan se på det ur olika perspektiv. Jag skulle kunna se min potentiella död på ett perspektiv som gör att det känns mer rätt.
Citera
2012-05-20, 01:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av avishaman
Jag fattar ingenting. Det låter som att du mördat en bebis och har djupa samvetskval.

Fan... fruktade det
Svårt att förklara i ord detta... Haha, jag har absolut inte rört en bebis.
Citera
2012-05-20, 01:38
Medlem
Finans.killens avatar
Och vad händer när någon "vill" mörda dig då?
Inte så kul då eller hur?

För att inte du ska bli utsatt för brott så måste du ge upp rätten att begå dem själv, ganska OK deal om du frågar mig.
Citera
2012-05-20, 01:39
Medlem
Dr.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThemagicpowerofE
Text.

Har själv resonerat i samma banor. Är alldeles för trött för att göra ett lika brett utlägg som du gjorde. Men själv anser jag, precis som du, att man lever för sig själv och även för personer man kanske älskar.
Det viktigaste vi har är tid. Vilket gör att rädslan för fängelsestraff över handlingar inte kommer till förnedringen av att sitta i fängelse, eller de problem som själva fängelsevistelsen medför. Utan tiden vi förlorar. Men om man kan göra saker, utan att åka fast, hur långt skulle vi vara beredda att gå?

Universum är ofantligt stort. Vi är inte speciellt stora, våra liv betyder inte så mycket i det stora hela. Jorden kommer tillslut att försvinna, alternativt att mänskligheten dör ut. Då kommer våra handlingar inte betyda någonting. Vad är meningen med att vinna ett Nobel-pris, att ägna sitt liv åt forskning, om det inte gör oss innerligt lyckliga? Livet är för kort, mänskligheten och dess minne är inte för evigt, och vår lycka är det enda som någonsin kommer betyda någonting.
Citera
2012-05-20, 01:46
Medlem
Mandi74s avatar
Så om min vilja är att döda dig, får jag göra det då?

Tycker du ska bevilja min vilja och söka läkarhjälp eller något, dina tankar är inte sunda.. om det är så det verkligen ser ut i din värld.
Citera
2012-05-20, 01:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Lecter
Har själv resonerat i samma banor. Är alldeles för trött för att göra ett lika brett utlägg som du gjorde. Men själv anser jag, precis som du, att man lever för sig själv och även för personer man kanske älskar.
Det viktigaste vi har är tid. Vilket gör att rädslan för fängelsestraff över handlingar inte kommer till förnedringen av att sitta i fängelse, eller de problem som själva fängelsevistelsen medför. Utan tiden vi förlorar. Men om man kan göra saker, utan att åka fast, hur långt skulle vi vara beredda att gå?

Universum är ofantligt stort. Vi är inte speciellt stora, våra liv betyder inte så mycket i det stora hela. Jorden kommer tillslut att försvinna, alternativt att mänskligheten dör ut. Då kommer våra handlingar inte betyda någonting. Vad är meningen med att vinna ett Nobel-pris, att ägna sitt liv åt forskning, om det inte gör oss innerligt lyckliga? Livet är för kort, mänskligheten och dess minne är inte för evigt, och vår lycka är det enda som någonsin kommer betyda någonting.
+1 Att skapa inre lycka är att skapa bra resultat för sig själv. Resultatet för andra bör man inte bry sig om, för deras resultat påverkar inte en själv. Att man gjort "fel" (dåligt resultat) för dem, kan innebära att man gjort "rätt" (bra resultat) för sig själv.
Jag (& ni andra) har inte tid att försöka göra andra lyckliga! Gör "fel" mot dem för att göra "rätt" för dig!
Citera
2012-05-20, 01:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mandi74
Så om min vilja är att döda dig, får jag göra det då?

Tycker du ska bevilja min vilja och söka läkarhjälp eller något, dina tankar är inte sunda.. om det är så det verkligen ser ut i din värld.

Om det är din vilja, bryr jag mig inte om. Jag hinner inte med dig. Jag måste tillfredsställa mig själv och mina behov innan min tid här är ute. Du får tillfredsställa dina behov själv! Ifall du vill döda mig, så innebär det ett dåligt resultat för mig. Men ett bra resultat för dig.
Citera
2012-05-20, 01:57
Medlem
Dr.Lecters avatar
Citat:
+1 Att skapa inre lycka är att skapa bra resultat för sig själv. Resultatet för andra bör man inte bry sig om, för deras resultat påverkar inte en själv. Att man gjort "fel" (dåligt resultat) för dem, kan innebära att man gjort "rätt" (bra resultat) för sig själv.
Jag (& ni andra) har inte tid att försöka göra andra lyckliga! Gör "fel" mot dem för att göra "rätt" för dig!

Jag fortsätter gärna diskussionen imorgon då jag sovit.
Citera
2012-05-20, 02:06
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Om det är din vilja, bryr jag mig inte om. Jag hinner inte med dig. Jag måste tillfredsställa mig själv och mina behov innan min tid här är ute. Du får tillfredsställa dina behov själv! Ifall du vill döda mig, så innebär det ett dåligt resultat för mig. Men ett bra resultat för dig.

Vad du har missat är att om jag dödar dig får det konsekvenser för mitt välbefinnande även om vi förutsätter att jag inte har någon empati samt att inget rättsväsende finns. För det första finns risken att du övermannar mig och istället dödar mig. För det andra skulle dina nära och kära eller tom samhället döda/skada och/eller frysa ut mig om de fick reda på att jag dödat dig. Om någon såg mig döda en oskyldig bebis kan jag garantera att folk skulle ha bränt mig levande även i ett rättslöst samhälle.

Alltså gynnar det oftast mig att inte döda dig även om jag känner för det, jag saknar empati samt att vi lever i ett rättslöst samhälle.
Senast redigerad av sven33 2012-05-20 kl. 02:19.
Citera
2012-05-20, 02:15
Medlem
Siilverstjernas avatar
Citat:
Jag lever för mig själv, och bör då leva efter min egen vilja.

Att inte göra det första behöver nödvändigtvis inte utesluta det andra? Finns väl ingen människa som lever mot sin vilja hela tiden? Dock finns det många som lever för andra än bara sig själv?

En tanke, men jag kan vara helt ute och cykla nu....men om du enbart lever för dig själv, så innebär det väl indirekt att du även inte direkt bryr dig om andras existens eller vad som händer med dem. Vilket gör att du då utan problem skulle kunna leva helt ensam på jorden i hela ditt liv? (anta att du kan överleva helt på egen hand i ett helt liv).

Det skulle du inte finna särskilt mycket lycka i...

Sen har jag en fråga till dig: 1+1= 2, det är inte rätt...men inte heller fel (det existerar ju inte i din värld). Så vad är det?

Citat:
+1Jag (& ni andra) har inte tid att försöka göra andra lyckliga! Gör "fel" mot dem för att göra "rätt" för dig!

1. Fel för dem behöver inte vara rätt för dig? Rätt för dem kan vara rätt för dig och tvärtom?
2. Nej, att hela tiden försöka och aldrig lyckas är ju dumt. Men om man lyckas, så kommer du själv må bra genom att de mår bra. Vi människor har ett behov av att känns oss behövda av andra, och samverka, kommunicera osv. (Finns såklart undantag).
Citera
2012-05-20, 02:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Vad du har missat är att om jag dödar dig får det konsekvenser för mitt välbefinnande även om vi förutsätter att jag inte har någon empati samt att inget rättsväsende finns. För det första finns risken att du övermannar mig och istället dödar mig. För det andra skulle dina nära och kära eller tom samhället döda/skada och/eller frysa ut mig om de fick reda på att jag dödat dig. Om någon såg mig döda en oskyldig bebis kan jag garantera att folk skulle ha bränt mig levande även i ett rättslöst samhälle.

Alltså gynnar det oftast mig att inte döda dig även om jag känner för det, jag saknar empati samt att vi lever i ett rättslöst samhälle.

Därför behöver jag inte oroa mig för att bli mördad.
Ska du mörda mig, gör det snyggt så att du slipper ovanstående problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in