• 4
  • 5
2010-07-22, 10:58
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katrine
Som de säger högre upp i tråden, grötris istället för sushiris. Och så kan du testa med pepparrot istället för Wasabi.
Om du sedan håller dig till att nori (rullarna) så kan du ersätta rå fisk med rökt fisk och "craysticks" (eller vad de nu heter på svenska. De finns i frysdisken) och ta de billigare grönsakerna i affären.

Lycka till!

Men...

"Ja, det blir nog jättegott, konstgjord fuskkrabba med pepparrot och ris. Mums!"

Nej, inte riktigt. Det fina med sushi och ännu mer med sashimi, för att inte säga själva poängen med att äta det överhuvudtaget, är de fina råvarorna och den delikata hanteringen av dessa. Hela rätten bygger på just precis det. Har man inte råd med fisk får man äta något annat, äta mindre eller helt enkelt gå ut och köpa med sig en låda take-away sushi. Det blir ofta billigare i vilket fall.

Till trådskaparen:
Japanska Torget på Tegnergatan är relativt billiga, likaså Omi Food på Olofsgatan mot Adolf Fredrik. Jag tycker Omi är trevlig att handla i, prata gärna med den lite äldre mannen som äger butiken, han kan mycket och hjälper gärna till att hitta det du behöver.
Citera
2010-07-22, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katrine
Som de säger högre upp i tråden, grötris istället för sushiris. Och så kan du testa med pepparrot istället för Wasabi.
Om du sedan håller dig till att nori (rullarna) så kan du ersätta rå fisk med rökt fisk och "craysticks" (eller vad de nu heter på svenska. De finns i frysdisken) och ta de billigare grönsakerna i affären.

Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Det går jättebra att göra sushi på grötris - skillnaden är försumbar - särskilt för "hemsushi"

"Sushiriset" är ju koshihikarl ris, så antar att det ska kunna köpas i en japansk butik. Men tack för grötris tipsen ändå!
Citera
2010-07-22, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Men...

"Ja, det blir nog jättegott, konstgjord fuskkrabba med pepparrot och ris. Mums!"

Nej, inte riktigt. Det fina med sushi och ännu mer med sashimi, för att inte säga själva poängen med att äta det överhuvudtaget, är de fina råvarorna och den delikata hanteringen av dessa. Hela rätten bygger på just precis det. Har man inte råd med fisk får man äta något annat, äta mindre eller helt enkelt gå ut och köpa med sig en låda take-away sushi. Det blir ofta billigare i vilket fall.

Till trådskaparen:
Japanska Torget på Tegnergatan är relativt billiga, likaså Omi Food på Olofsgatan mot Adolf Fredrik. Jag tycker Omi är trevlig att handla i, prata gärna med den lite äldre mannen som äger butiken, han kan mycket och hjälper gärna till att hitta det du behöver.

Kan man även hitta noriarken på en vanlig asiatisk affär?

Jag vet att en del restauranger kör maki rullarna med bla crabsticks, så jag hade tänkt köra med lax, men även testa med crabsticks.
Citera
2010-07-22, 22:48
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MenInBlaaack
Kan man även hitta noriarken på en vanlig asiatisk affär?

Jag vet att en del restauranger kör maki rullarna med bla crabsticks, så jag hade tänkt köra med lax, men även testa med crabsticks.

Ja, du hittar noriark i de flesta. I de två butiker jag nämnde vet jag att de finns.

Visst att en del "restauranger" använder crabsticks, men måste det betyda att det är bra? Eller ens vettigt?

Jag vet att en del restauranger använder färdig bearnaisesås, att det inte alltid är oxfilé på pizzan och att en kinarestaurang i Stockholm blev påkomna med att förvara rå kyckling på toaletten för ett par år sedan. Det betyder dock inte att pulverbearnaise är bra, att det inte är bedrägligt med falsk oxfilé eller att toalettgolvet är ett lämpligt förvaringsutrymme för rått fågelkött.
Citera
2010-07-23, 09:46
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Visst att en del "restauranger" använder crabsticks, men måste det betyda att det är bra? Eller ens vettigt?

Crabsticken är en del av en "California roll", vilket är en av världens populäraste sushivarianter - så den har nog sitt berättingande. Det viktiga är dock att man kombinerar crabsticken med avocado och majonäs annars blir det väldigt torrt.
Citera
2010-07-23, 11:08
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Crabsticken är en del av en "California roll", vilket är en av världens populäraste sushivarianter - så den har nog sitt berättingande. Det viktiga är dock att man kombinerar crabsticken med avocado och majonäs annars blir det väldigt torrt.

Jo, visst att det kan bli ätbart med annat som döljer smaken.

California roll ska göras på riktig krabba för att det ska bli roligt, räkor fungerar också om man tycker det smakar bättre. Har svårt att köpa att det finns någon vinst med att välja crabstick framför något av dessa.

Givetvis får dock alla göra som de vill, men nu har jag i alla fall sagt vad jag tycker och tänker.
Citera
2010-10-20, 11:50
Medlem
Abughosts avatar
Aldrig käkat Sushi, och är inte den personen som äter rå-fisk.
Vad tycker ni? Är det gott? Varför?
Citera
2011-01-20, 23:31
Medlem
mengelebarns avatar
finns alla dessa sushi-ingredienser på typ ica och willys? har ingen asiatisk butik i närheten
Citera
2011-01-20, 23:52
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mengelebarn
finns alla dessa sushi-ingredienser på typ ica och willys? har ingen asiatisk butik i närheten

Jepp, det bör dom ha.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in