2005-02-28, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomble
Trodde att det endast var rå fisk som gällde på sushi!
Bugar och bockar för ditt inlägg, Caine, det kommer väl till pass!
Sushi är namnet på det speciella marinerade riset. Den råa fisken kallas sashimi, även om sushi här i väst har blivit synonymt med ris + rå fisk.

Jag rekommenderar verkligen en maki-sushi (sjögräsrulle med ris och fyllning) med rå lax, gurka och avocado. Vegetarisk sushi är också gott. Testa till exempel en rulle med paprika-"carpaccio". Rosta röd paprika (hel) i ugnen tills skalet är svart. Ta ut paprikan och låt den svalna tills den är så het att du precis kan dra av skalet. Skär sedan upp den i "filéer", lägg em på ett fat och låt dem varma filéerna marinera i någon god olja, lite salt och peppar. Skär sedan filéerna i mindra strimlor och lägg på risrullarna.

Sushi är hur mångsidigt som helst, det är bara fantasin som sätter gränserna.
Citera
2005-02-28, 14:58
Medlem
OliTs avatar
Det finns helt klart hur mycket som helst att göra, Makizushi, generella rullar är trevlig. Jag är dock ingen större fantast av Norimaki, sjögräsrullarna. Jag gillar nästan nigirizushi bäst, med bara ytterst lite soja.
Citera
2008-03-30, 11:26
Medlem
Muggs avatar
Någon som vet ett ställe i Umeå som säljer bambumattor?
Citera
2008-03-30, 14:39
Medlem
Cosmic Kids avatar
Se bara till att köpa inlagd ingefära, gari, inte syltad som några har skrivit, då blir det inte riktigt rätt...
Citera
2008-03-30, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste
Bambumattor att rulla
Sjögräsmattor med.
Sushiris med tillhörande
Japansk sushivinäger och eventuellt
Sushisoja.
Lax,
Krabba,
Avokado,
Gurka,
+ eventuellt annat du gillar
Wasabi på tub eller liknande.
Misosoppa med tillhörande
Tofu.

Och en sushibok. Det är ganska svårt att göra sushi rätt, framför allt med hur man ska förbereda riset. Det skadar inte heller att dricka grönt té till om man gillar det.

Det finns annars färdiga sushipaket på typ Coop och Hemköp vet jag. Men det är kanske lite tråkigt.
tillåter mig att kommentera lite. wasabi = pepparot på svenska och det funkar rätt bra som alternativ och det är oftast billigare och godare att göra egen/köpa på tub om man inte får tag på riktig, blue dragon räknas inte. sushivinäger= risvinäger och socker. sushiris = grötris eller japansk ris. Sushisoja = förslagsvis kikkoman som är enkelt att få tag på och gött.
Senast redigerad av chipskungen 2008-03-30 kl. 15:00.
Citera
2008-03-30, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen
tillåter mig att kommentera lite. wasabi = pepparot och det är oftast billigare och godare att göra egen/köpa på tub om man inte får tag på riktig, blue dragon räknas inte. sushivinäger= risvinäger och socker. sushiris = grötris eller japansk ris. Sushisoja = förslagsvis kikkoman som är enkelt att få tag på och gött.

Riktig wasabirot får du nog inte tag på i Sverige och kostar skjortan.

Wasabi på tub är oftast pepparrot, artificiellt färgad och smaksak för att efterlikna wasabiroten.

Det finns även hon-wasabi på tub, betyder ungefär 'äkta wasabi', kostar mer men kanske går att hitta i Sverige.
Citera
2008-03-30, 17:14
Medlem
Muggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen
tillåter mig att kommentera lite. wasabi = pepparot på svenska och det funkar rätt bra som alternativ och det är oftast billigare och godare att göra egen/köpa på tub om man inte får tag på riktig, blue dragon räknas inte. sushivinäger= risvinäger och socker. sushiris = grötris eller japansk ris. Sushisoja = förslagsvis kikkoman som är enkelt att få tag på och gött.

Hur gör du sås av pepparroten?
Citera
2008-03-30, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mugg
Hur gör du sås av pepparroten?

Man kan använda ett rivjärn som river finare än vanliga diton.. för att riva vanlig pepparrot, på samma sätt som man gör med en färsk wasabirot.

T.ex. en sån: http://en.wikipedia.org/wiki/Oroshigane
Citera
2010-07-22, 05:04
Medlem
Var hittar jag billiga sushi ingredienser i Stockholm?

Rubriken lyder...
Jag vet att man ska kunna köpa noriark och sushiris för ett bättre pris än ICAs. Frågan är var?

Sen så undrar jag också om det finns en restaurang-aktig wasabi man kan köpa. Har testat med blue dragons wasabi från ICA som smakade skit.
Citera
2010-07-22, 05:25
Medlem
baron-brazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MenInBlaaack
Rubriken lyder...
Jag vet att man ska kunna köpa noriark och sushiris för ett bättre pris än ICAs. Frågan är var?

Sen så undrar jag också om det finns en restaurang-aktig wasabi man kan köpa. Har testat med blue dragons wasabi från ICA som smakade skit.

Gå till en japansk/thai/asiatisk butik. där bör det finnas.

Kom ihåg å skölja riset nogra å blanda med en speciell vinäger på slutet.

Angående wasabin så hittar du den i en sån butik också. Wasabin i affären skiljer sig inte från wasabin på sushi haken.

Hoppas det går bra!
Citera
2010-07-22, 08:46
Medlem
Cantorass avatar
Det går jättebra att göra sushi på grötris - skillnaden är försumbar - särskilt för "hemsushi"
Citera
2010-07-22, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MenInBlaaack
Rubriken lyder...

Som de säger högre upp i tråden, grötris istället för sushiris. Och så kan du testa med pepparrot istället för Wasabi.
Om du sedan håller dig till att nori (rullarna) så kan du ersätta rå fisk med rökt fisk och "craysticks" (eller vad de nu heter på svenska. De finns i frysdisken) och ta de billigare grönsakerna i affären.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in