• 1
  • 2
2012-05-19, 10:57
Bannlyst
.

Jag läste i lokaltidningen "Mitt i Bromma " från 15 Maj:

Citat:
Prästen hade sex med en 16-årig ungdomsledare och skickade nakenbilder på sig själv till konfirmander.

OBEGRIPLIGT nog har denna präst inte avskedats, men "Domkapitlet har beslutat att han får behålla sitt ämbete." Här är lite mer från artikeln som illustrerar den här personens karaktär:

Citat:
.....en person hade hittat ett bokmanus som prästen skrivit hos en bekant. (...) i manuset beskrivs kärleksrelationer med flera av flickocrna som ingick i församlingens ungdomsgrupp. Prästen namnger en konfirmand som han kallar "knulldocka" och beskriver sexuella handlingar.

Jag är själv kristen, men jag tycker Svenska Kyrkan har släppt på standarden totalt (diskussion för ett annat forum). Men den här historien illustrerar verkligen detta! De har ju blivit helt galna! Om den här historien behöver vara i media eller inte vet jag inte, men PRÄSTEN BÖR JU AVSKEDAS! Tänk hur de här tjejerna kommer minnas sin konfirmation och erfarenhet i kyrkan. Nakenbilder på prästen, allvarligt! Han bör ju får yrkesförbud.

Någon som vet mer om detta? Vilken kyrka gäller det?

.
Citera
2012-05-19, 11:01
Medlem
Bara för att de är präster så behöver det inte betyda att det är kristna.
Vem som helst kan söka sig till det, sossarna brukar ju infiltrera och förstöra saker innifrån.
Det är politik, inte moral/etik som styr nu vettu!
Senast redigerad av TredkramareN 2012-05-19 kl. 11:04.
Citera
2012-05-19, 11:12
Bannlyst
Men det är olagligt för en vuxen man att skicka nakenbilder på sig själv till en 14 åring (konfirmand) eller hur? Hur är det med sex med en 16 åring i en ungdomsgrupp som man själv leder?
Citera
2012-05-19, 11:15
Medlem
Hade en imam gjort samma grej så hade det blivit ett jävla liv! Och alla muslimer hade utpekats som våldtäkts-benägna pedofiler.
Citera
2012-05-19, 12:00
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S1CKCUNT
Hade en imam gjort samma grej så hade det blivit ett jävla liv! Och alla muslimer hade utpekats som våldtäkts-benägna pedofiler.
Imamer gör samma sak hela tiden utan att det blir ett jävla liv. Sen är det sant som ett tidigare inlägg beskrev det. Man behöver inte vara kristen för att bli präst i svenska kyrkan, det kan finnas andra drivkrafter, precis som bland imamerna, hästtränarna, dagispersonalen osv.
Citera
2012-05-19, 12:17
Medlem
JM-Jarres avatar
Det framgår väl aldrig i artikeln att det är Västerled eller Bromma församling?

Vet att det finns en präst i Bromma församling (kvinnlig) som gjort någonting liknande, mot en grabb... (https://www.flashback.org/t883089p4)

Jag har väldigt god insyn i Västerleds församling och jag har inte hört ett dugg om detta och skvaller brukar sprida sig väldigt fort mellan kyrkbänkarna...
Citera
2012-05-19, 13:28
Bannlyst
Den första händelsen hände 2009 tydligen, och den andra 2011.
Eftersom historien rapporteras i Brommas lokaltidning så utgick jag från att det hände där.
Men det står faktiskt inte var det inträffade. Såna här tidningar rapporterar ju i princip bara lokala händelser dock - men det kan ju hända att det var någon annanstans.
"Mitt i Bromma" heter tidningen, antar att den främst rapporterar sånt som händer i själva Bromma. Andra närliggande stadsdelar har säkert egna tidningar.

Man får verkligeninte intrycket att det här var en kvinnlig präst. Tror inte en kvinna skulle använda uttrycket "knulldocka".
Citera
2012-05-19, 18:49
Medlem
Svithjods avatar
Jisses, vad har vi för präster och vad pysslar svenska kyrkan med?
Det var två präster i söderort som hade trekant och där den berusade manlige prästen spöade på den kvinnliga prästen för hon raderade de fotografier den manlige hade tagit när hon knullade med den andre mannen
Citera
2012-05-19, 19:20
Medlem
Det kanske inte är olagligt det han/hon gjort men det är moraliskt extremt tveksamt. Kyrkan lever på att ha hög trovärdighet. Att inte agera på detta, alternativt informera vad som faktiskt hänt, är att gräva sin egen grav.
Citera
2012-05-28, 10:35
Medlem
NejTillAllts avatar
Det finns redan en tråd om detta ämne:

https://www.flashback.org/t1552392

(Det är Mitt i Tidningen som är feg och inte vågar skriva vilken församling det handlar om utan istället oroar alla föräldrar i Stockholmsområdet som har barn/ungdomar i Kyrkans verksamhet - helt fel enligt mig av Mitt i Tidningen!)

I tråden står det vilken församling som har den äran att ha denne äckligt gränslöse präst bland sina anställda.
Citera
2012-05-28, 12:56
Medlem
kaiross avatar
Jag kan inte uttala mig i just det här fallet, men det bör komma tillkänna att Svenska kyrkan är exceptionellt öppna med frågor rörande sexuella trakasserier. Det är nog få organisationer som tvättar sin byk på så pass offentliga platser som kyrkan. Läs mer på hemsidan:

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=647383

Citat:
Ursprungligen postat av enkelbiljett
Det kanske inte är olagligt det han/hon gjort men det är moraliskt extremt tveksamt. Kyrkan lever på att ha hög trovärdighet. Att inte agera på detta, alternativt informera vad som faktiskt hänt, är att gräva sin egen grav.
Jo, det borde faktiskt anses vara olagligt, då hon enligt lagen anses stå i beroendeställning.

EDIT: Jag har nu läst vidare om just det här fallet, och personligen anser jag det vara helt absurt att han får jobba kvar. Däremot får man nog se det som ett (om än jävligt dumt) undantag.
Senast redigerad av kairos 2012-05-28 kl. 13:31.
Citera
2012-05-28, 20:39
Medlem
"Ingen finns som är rättfärdig."
Rom 3:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto