2012-05-19, 09:39
Medlem
Herkulesbigs avatar
När startades förnekelsen av förintelsen? Den startades tidigt, men när kom det igång och blide allmänt känd?
För mig var det i början av 80 talet som jag mindes det. Med serien Holocaust http://www.imdb.com/title/tt0077025/.
Innan dess hade man den vanliga historien, 6 miljoner dog i lägret Auschwitz(historieböckerna) på några rader.

Men då på den tiden skrevs det mycket i skolan, och tidningar i samband med serien. Hur kunde det hända? Varför hände det? Några frågor kom upp med att hände det verkligen? Typ, hur kan man döda 6 miljoner i ett läger?? Bland annat jag. Det var startskottet för mig, att undersöka. Mitt mål var min morfar, som hade varit i tysk tjänst.

Sedan kom 90 talet, där det diskuterades mellan olika grupper. Då den nationalistiska rörelsen börja dyka upp lite varstans. Många började tveka på så kallade "sanningen".

När vi kom in på 2000 talet och internet var nästan i vars man hand. Fick det riktigt fart....

Så när startades den revisionismen vi känner till idag? När blide den allmänt känd?
Var det med serien Holoqaust som den fick fotfäste?

Edit: Ni får gärna skriva om, när ni själva kom i kontakt med detta!
Senast redigerad av Herkulesbig 2012-05-19 kl. 10:19.
Citera
2012-05-19, 09:41
Medlem
Herkulesbigs avatar
Här ett utdrag : Den amerikanska TV-serien Holocaust från
1979 var i själva verket väckarklockan för västvärlden när det
gällde att bearbeta, beforska och hantera förintelsen av judar
knappt 40 år tidigare.3
TV-serien Holocaust gjorde intryck även i Sverige. Dock blossade
inte den stora diskussionen om folkmord, skuld och gottgörelse upp
förrän under 1990-talet.

Källa: http://www.levandehistoria.se/files/...%20BERATTA.pdf
Citera
2012-05-19, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
....
Sedan kom 90 talet, där det diskuterades mellan olika grupper. Då den nationalistiska rörelsen börja dyka upp lite varstans. Många började tveka på så kallade "sanningen".
Citat:
Så när startades den revisionismen vi känner till idag? När blide den allmänt känd?

Kan det vara så att holokvasten (hel kvast) togs fram och man sopade bort "sanningen" ?
Citera
2012-05-20, 15:33
Medlem
Jag tror du är på rätt spår Herkules...

Som jag kommer ihåg saken kom frågan på agendan just vid 1980-90-blecket. Plötsligt ramlade Faurisson fram på scenen här i Sverige och omgående - som på beställning - fanns hans motståndare mobiliserade här. Mina judiska vänner medgav med sneda leenden att det kunde ha varit iscensatt för att just få upp förintelsefrågan på dagordningen. Poängen skulle då ha varit att inget svenskt medium struntar i Faurisson och att han skulle funka som katalysator för den fortsatta perspektivförflyttningen av frågan. Och det var ungefär vad som hände.

Jag tror det var strax innan, eller efter, som någon judisk intressent åkte runt och pratade om judarnas sak i skolorna. Han hade gjort en enkätundersökning där en av frågorna var (ung): "tror du att 6 miljoner judar dödades under avk i Tyskland". Någon stackars skolelev råkade svara NEJ, varvid föredragshållaren omgående placerade: "Svenska skolelever förnekar förintelsen" på många tidningars löpsedlar. Denna diskussion hölls vid liv länge och diskussionen fortsatte högre upp på ledar- och debattsidorna under lång tid. Senare kom en rad åtgärder. Man tryckte en liten bok om förintelsen som delades ut i skolorna, flera judiska föredragshållare sändes ut på turnéer i skolorna och diverse TV-program mm gjordes med förintelsefrågan som tema. Allt detta pågick ungefär samtidigt på 90-talet >FF i flera länder i Europa. Judiska världskongressen hade ambitionen att föra upp förintelsefrågan till en första rangens fråga i Europa, och detta har ju lyckats.

Jag kollade ordet 'förintelse(n)' i mina ordböcker och ordnycklar från 70-talet. Där behandlas ordet som ett ord bland andra ord, med stavningsalternativ etc. Hur ser det ut i modernare ordböcker, senaste SAOL t ex och andra? (inte Google).
Senast redigerad av HgF 2012-05-20 kl. 15:35.
Citera
2012-05-20, 21:01
Medlem
plackerss avatar
Citat:
När startades förnekelsen av förintelsen? Den startades tidigt, men när kom det igång och blide allmänt känd?
För mig var det i början av 80 talet som jag mindes det. Med serien Holocaust http://www.imdb.com/title/tt0077025/.
Innan dess hade man den vanliga historien, 6 miljoner dog i lägret Auschwitz(historieböckerna) på några rader.

Men då på den tiden skrevs det mycket i skolan, och tidningar i samband med serien. Hur kunde det hända? Varför hände det? Några frågor kom upp med att hände det verkligen? Typ, hur kan man döda 6 miljoner i ett läger?? Bland annat jag. Det var startskottet för mig, att undersöka. Mitt mål var min morfar, som hade varit i tysk tjänst.

När vi kom in på 2000 talet och internet var nästan i vars man hand. Fick det riktigt fart....

Edit: Ni får gärna skriva om, när ni själva kom i kontakt med detta!

Från början handlade mer om "jag visste inget" "jag var inte inblandad" Under ett antal rättegångar i BRD under 50, 60 och 70-taler så förnekade inte de inblandade själva händelserna.

Men långt innan någon TV-serie så fäste gripandet, rättegången och bekännelsen av Eichman (1960-62) uppmärksamheten på förintelsen.

Ska man titta på populärkulturen så är Täcknamn Odessa (1972) ett nedslagsmärke.

Huruvida det satte igång något förnekande ska jag låta vara osagt. Det har mer eller mindre alltid funnits tokskallar. Eftersom de inte lyckats presentera några hållbara teorier, bevis eller liknande så har de inte kunnat publicera sig på det sedvanliga sättet genom forskning.
Citera
2012-05-21, 19:53
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Jag tror du är på rätt spår Herkules...

Som jag kommer ihåg saken kom frågan på agendan just vid 1980-90-blecket. Plötsligt ramlade Faurisson fram på scenen här i Sverige och omgående - som på beställning - fanns hans motståndare mobiliserade här. Mina judiska vänner medgav med sneda leenden att det kunde ha varit iscensatt för att just få upp förintelsefrågan på dagordningen. Poängen skulle då ha varit att inget svenskt medium struntar i Faurisson och att han skulle funka som katalysator för den fortsatta perspektivförflyttningen av frågan. Och det var ungefär vad som hände.

Jag tror det var strax innan, eller efter, som någon judisk intressent åkte runt och pratade om judarnas sak i skolorna. Han hade gjort en enkätundersökning där en av frågorna var (ung): "tror du att 6 miljoner judar dödades under avk i Tyskland". Någon stackars skolelev råkade svara NEJ, varvid föredragshållaren omgående placerade: "Svenska skolelever förnekar förintelsen" på många tidningars löpsedlar. Denna diskussion hölls vid liv länge och diskussionen fortsatte högre upp på ledar- och debattsidorna under lång tid. Senare kom en rad åtgärder. Man tryckte en liten bok om förintelsen som delades ut i skolorna, flera judiska föredragshållare sändes ut på turnéer i skolorna och diverse TV-program mm gjordes med förintelsefrågan som tema. Allt detta pågick ungefär samtidigt på 90-talet >FF i flera länder i Europa. Judiska världskongressen hade ambitionen att föra upp förintelsefrågan till en första rangens fråga i Europa, och detta har ju lyckats.

Jag kollade ordet 'förintelse(n)' i mina ordböcker och ordnycklar från 70-talet. Där behandlas ordet som ett ord bland andra ord, med stavningsalternativ etc. Hur ser det ut i modernare ordböcker, senaste SAOL t ex och andra? (inte Google).

Ja många av dem kända revisionister som idag är verksamma är ju från slutet av 70 och i början 80 talet? Eller jag är fel på det? Då tänker jag på Faurisson,Zundel,Irving med flera.. Strax runt eller efter serien "holocuast"

Vilket namn är på hittade?? Jag vet att det var diskussion i tidningarna om det. Att det var fel kalla det förintelse, eftersom de aldrig blide förintade.

Själv hade jag aldrig besök av någon judisk överlevare under min skoltid, mest för det var inte kommit gång riktigt.

Denna skolbok som delades ut, var det "Om detta bör ni berätta?" , jag hittade den i en antikvariat för något år sedan. Tyckte den gav bra grundfakta i vilket fall.
Citera
2012-05-21, 20:04
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plackers
Från början handlade mer om "jag visste inget" "jag var inte inblandad" Under ett antal rättegångar i BRD under 50, 60 och 70-taler så förnekade inte de inblandade själva händelserna.

Men långt innan någon TV-serie så fäste gripandet, rättegången och bekännelsen av Eichman (1960-62) uppmärksamheten på förintelsen.

Ska man titta på populärkulturen så är Täcknamn Odessa (1972) ett nedslagsmärke.

Huruvida det satte igång något förnekande ska jag låta vara osagt. Det har mer eller mindre alltid funnits tokskallar. Eftersom de inte lyckats presentera några hållbara teorier, bevis eller liknande så har de inte kunnat publicera sig på det sedvanliga sättet genom forskning.

Ja fast det var många förra detta SS anställda som pratade ut i rättegångar,i media. Som Munch på 80 talet i svensk tv show. Han hade inget att förlora eller vinna. Som de sade..
Men många började redan förneka förintelsen i slutet av kriget, men då var det så grönt att ingen "trodde" på dem.

På 80 talet var ändå många som hade glömt, förträngt, eller dött! Så var det lättare att tro det kan inte vara sant. Tanke på hur jag själv reagerade efter filmen, med 6 miljoner är svårt döda i ett läger.

Idag är det inte många som är levande vittnen, de har blivit gamla och gaggiga och senila. Det är lätt för andra säga, -men de är ju gamla och måste ha "drömt om det!".
Om tio år det liten chans bara att någon huvudtaget överlevde. Kommer det bli en fråga då, " - ge mitt ett levande vittne som kan säga det!! " ?? Vilket är ju totalt omöjligt. Är det därför de satte igång med ta upp det på ytan på 80 talet?? Med att det ändå fanns några som levde!
Citera
2012-05-21, 21:55
Medlem
d00rkeys avatar
Eichmannrättegången (liksom den följande Auschwitzrättegången i Frankfurt) drog nog igång det hela bland de mera "insatta" (eller insnöade) skulle jag vilja säga, ungefär som även plackers säkert menar. Paul Rassinier får nog kallas "revisionismens" gudfader och han skrev på franska under 1960-talet. Hans "revisionistiska" verk kom dock inte på engelska förrän 1977 tydligen.

Men för oss här i Sverige tror jag att det var främst Robert Faurisson, Radio Islam och heilande skinnskallar mot slutet av 1980-talet och 1990-talet som, så att säga, populariserade (om man nu verkligen bör använda det ordet) förintelseförnekandet och "revisionismen".
Senast redigerad av d00rkey 2012-05-21 kl. 21:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in