2012-07-27, 23:03
Citat:
Ursprungligen postat av kempis
Jag är kluven i vilken driftsform skolan ska ha. Jag tycker det är viktigt med lokalt självbestämmande - men om det kan kombineras med en statlig styrning som kan ta mer ansvar och ge en mer jämlik skola är jag positiv till det

Driftsformen är en sak, men viktigaste med detta hade varit att förstatliga finansieringen, dvs skolpengen.
Citat:
http://www.dagenssamhalle.se/debatt/...sieskolan-1292
Regeringen skär ned på gymnasieskolan med 675 miljoner kronor, det är obegripligt för mig. Skolan behöver mer resurser om den ska hinna se alla elever - inte mindre resurser.
Regeringen skär ned på gymnasieskolan med 675 miljoner kronor, det är obegripligt för mig. Skolan behöver mer resurser om den ska hinna se alla elever - inte mindre resurser.
Som Björklund nämner i denna interpellationsdebatt, ”Regeringen beslutar inte om lärartjänster. Det utgår inte heller något riktat statsbidrag till kommunerna för gymnasieskolan.” http://www.riksdagen.se/sv/Debatter-...227&doctype=ip
Citat:
Ja det måste finnas en balans mellan arbetslöshetsbekämpning och inflationen, det är därför riksbanken har ett inflationsmål bland annat. Inflationsmålet är en del av det finanspolitiska ramverket som Socialdemokraterna drev igenom under 90-talskrisen med stöd av Centern.
Det är där man finner sambandet mellan anställningskostnader och arbetslöshet. Höga anställningskostnader leder till hög inflation som leder till hög arbetslöshet. Alltså, det finns ett samband och det motiverar sänkta anställningskostnader.
Citat:
Att arbetslöshet uppstår tror jag beror på flera saker. Om en vara blir billigare kommer den köpas mer om folket känner ett behov av den. Om du inte behöver en cykel kommer du inte köpa den bara för att den blir billigare. Om du inte behöver en till anställd kommer du inte anställa bara för att det blir billigare, det vore slöseri med pengar. Här krävs en stark näringspolitik som skapar en efterfrågan på arbetskraft genom växande företag.
Behov kan ha många former och uttryck. Är inte poängen med ”masskonsumtion” att många just köper en cykel om den är billig eftersom de kan oavsett det ”egentliga” behovet ?
Citat:
* Vi i S vill öka den statliga riskkapitalförsörjningen och även göra det mer lönsamt att gå in med riskkapital som privatperson - det gör att fler företagsidéer kan bli verklighet, och att fler företag kan växa.
Själva tanken med att förenkla för privatkapital att investera är det nog få som motsätter sig, frågan är hur.
Jag är själv mer tveksam till att staten ska ägna sig åt så pass riskfyllda saker som riskkapitalplaceringar. Då föredrar jag andra delen av förslaget, skapa förutsättningar för andra att göra det och därmed låta dem ta risken.
Citat:
*Vi vill satsa på statlig forskning och göra det enklare för företag att dra av för FoU-utgifter i deklarationen. (Forskning och Utveckling). Forskningen kan leda till att fler jobb skapas genom att Sverige till exempel "uppfinner" framtidens exportvara osv..
Regeringen satsar redan nu historiskt mycket på forskning, ”Svensk forskning – fem miljarder kronor ytterligare har tillförts mellan 2008 och 2012.”
http://www.folkpartiet.se/Var-politi...och-hogskolor/
Citat:
* Satsa 100 miljoner mer på Exportrådet så de ska kunna ge mer exportstöd till specifikt mindre och mellanstora företag. Om fler företag hittar möjligheten att exportera finns en stor potential för växande företag och därmed fler jobb.
Det förslaget dömdes ut som rätt meningslöst samma dag det kom:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fo...ar_7329845.svd
Citat:
* Satsa 1 miljard på klimatinnovationer där staten står för halva kostnaden. Det kan handla om en kommun som vill byta bränsle på stadsbussar eller ett företag som forskar på att utvinna etanol ur skogsföretag. Genom detta får vi en grön omställning kombinerat med fler jobb.
Skaplig ide, behövs dock mer detaljer om genomförandet.
Citat:
* Mer offentlig upphandling av innovationer. Det vill säga att staten hjälper fler innovationer att bli verklighet. Läs mer om offentlig upphandling.
Förstår inte riktigt. Läs mer om offentlig upphandling?
Citat:
Frivilliga ungdomsavtal känns som ett dumt ord. Tror inte dom skulle bli så frivilliga. I konkurrensen mellan de som har ungdomsavtal och inte kommer självklart de med ungdomsavtal få jobbet, därför kommer alla tvingas ta ungdomsavtal om man vill ha jobb
Det är upp till arbetsmarknadens parter att besluta dessa saker.

Om vi antar att arbetsgivare skulle föredra anställa under ungdomsavtal, vore det då inte rimligt att även anta att deras generella anställningsvilja skulle gå upp, dvs det skulle bli fler jobb ?
Arbetsmarknadens parter skulle inte tvingas använda ungdomsavtal, därav frivilliga. Men kan det inte anses solidariskt om anställningarna inom sektorer med hög arbetslöshet skulle ske med ungdomsavtal för att förbättra möjligheterna till anställning åt andra arbetslösa kollegor ? Att de med jobb inte till lika stor del utestänger de arbetslösa ?
Citat:
Jobbpakten kan bli bra faktiskt. Men att de tänker vänta med den till 2014 är bedrövligt. Ungdomarna behöver hjälp här och nu.. Jag hoppas alla fattar att Reinfeldt & Co bara är taktisk och sparar den för att kunna säga i valrörelsen "Vi har just startat en jobbpakt, resultatet av den har inte kunnat se än, men vi tror att den kommer kunna sänka ungdomsarbetslösheten kraftigt." 

Vilken cynisk analys du gör. Det kan inte bara vara så att det tar tid att förbereda ? ”Pakten” verkar ju trots allt bli ganska omfattande. Du ser väl hellre en väl genomförd effektiv pakt en en som riskerar bli kontraproduktiv ?
Citat:
Men vi kommer ju inte få se löner som är högre än dagens normala löner med ett sånt system? Då kommer ju folk bli nöjda med sina löneökningar från de låga till de normala nivåerna. Det har alltså skett press nedåt på lönerna..
Jag har svårt att se att folk slappt skulle nöja sig. Det är väl redan idag många som ofta kräver höga löneökningar ? Som lärarna med deras minst 10000 mer.
Sen behöver inte siffran i lönekuvertet vara representativ för din reallön, din köpkraft. Om livslönerna inte helt bibehålls skulle ”glappet” verka inflationshämnande och stärka köpkraften.
Citat:
Jag tror vi behöver arbetsmiljölagen för att det nog annars kan bli otydligt i lagen i vissa fall. Teoretiskt håller jag med dig, men tror inte det hade fungerat praktiskt.
Så hellre stel och heltäckande än flexibel och (möjligen) bristande ? Tror du man kan finna en lösning mellan de varianterna ? En flexiblare men ändock fullgod variant ?
Citat:
Jag har redan argumenterat för svårigheterna med att gå efter "Kompetens". Det blir i praktiken ett avskaffande av turordningsreglerna och där alla får leva i ovisshet istället.
Men om nu svenskt näringsliv och många företagare går ut och kritiserar LAS, borde inte det då vara i linje med Löfvens företagarvänliga profil att öppna för reformer av det hela ?
http://www.svensktnaringsliv.se/frag...ydd_16553.html
Kan det vara så att FP och C ambition att förändra det hela i sig inte är fel ?
Citat:
Jag föredrog också Anna-Karin Hatt, jag tror hon skulle kunna fört C i mer socialliberal riktning? 

Möjligt, hon är ju äldre och (sannolikt) mognare. Jag upplever det som att man verkar bli mer reaktionär med åldern, vilket i detta fallet sannolikt innebär mer socialliberal.
Citat:
Vi kommer tillbaka till hur vi vill bilda regering. Personligen hoppas jag att alla på vänsterkanten går till val själv och förhandlar efter. Om vi säger att S får 38 %, V 4 % och MP 8 & så tycker jag det är självklart att regeringen ska präglas mest av S-politik. Medan V kanske inte ens bör få en plats i regeringen, utan snarare kanske lite att säga till om i nån enstaka fråga. Jag tycker dvs att valresultatet ska få ange hur mycket inflytande partierna ska få i samarbetet. Inte som inför förra valet då V-politiken typ syntes lika mycket som de övrigas trots att V är mycket mindre.
Tycker inte du det är smart?
Tycker inte du det är smart?

Som du säger socialdemokraterna återkommer med svar, därav är det något de anser behöver besvaras. Då är det kanske inte orimligt att även alliansen tycker det behöver svar ?
Är det inte för de flesta självklart att största partiet i en regeringskoalition får störst inflytande ? Vanlig kritik mot alliansens uppbyggnad är att M sägs ”kväva” småpartierna med sitt inflytande.
Citat:
Jag ser det inte som helt orimligt att samordna så att bussturerna inte ökar speciellt kraftigt. Poängen handlade dock från början mer om att jag hellre ser åtgärder för att öka användandet av skolvalet inom inaktiva grupper än att begränsa det för aktiva. På så sätt bibehålls mer av skolvalets positiva effekter samtidigt som ”elevmixen” förbättras.
Men det är skillnad på kollektivtrafik och skolbussar som kör kors och tvärs genom stan. Och notera att det inte är skolskjuts jag är emot - men jag tror det blir dyrt och miljöovänligt om bussarna får i uppdrag att skjutsa eleverna över hela stan överallt kors och tvärs.