2021-04-08, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Varför knäppte han inte dragan utan för hemmet typ eller något - det är ju uppenbart
att torska när man gör det öppet på Valla

Dom hittade inte honom. Solvalla var enda stället. Janne ville bli tagen. Han ville avsluta det problem dom hade. Sköt O gav upp.
Citera
2021-04-08, 21:39
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
"Komma upp sig" Han var en tönt som enkelt blev manipulerad till att mörda Josko på uppdrag av en annan kriminell jugge. Orsaken var någon skit med att en helt last med smuggelcigg hade "försvunnit".

Njae, läser man Kinesens bok så framkommer en bild av Janne som att han gör vad som helst för att backa upp sina kompisar, och har inga spärrar när han går in i det läget. Verkar ha varit så sedan de var småungar och växte upp tillsammans. De hade ju blivit beskjutna och de ansåg att detta behövde göras, så då tog Janne på sig det för han var yngst och skulle komma mildast undan.

Sedan vet man inte förstås för det är böcker och man har inte varit där själv. Men att det är så enkelt som att han utförde ett uppdrag köper jag inte. Han, Kinesen och närmast sörjande hade personligen en hotbild och någon behövde lösa det.
Citera
2021-04-08, 22:44
Medlem
MrLevaLivets avatar
Intervju nu med Janne, inte hunnit se den själv dock:
https://youtu.be/dv1CWynrtBU
Citera
2025-05-13, 15:37
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
För nån vecka sen (Ons 30 apr) kikade jag på Camilla Kvartoft och Leif GW Persson ("Veckan").

Där var det ett kort reportage infogat om gangsterkungen Dragan "Jokso" Joksović som mördades på Solvalla i Stockholm 4 februari 1998.

Det snackades om att det mordet ledde till 13 andra mord, som en konsekvens.

Finns det nån duktig och driven hobby-kriminalhistoriker här som kan lista dessa 14 mord? För jag kan det då inte.
Citera
2025-05-14, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
För nån vecka sen (Ons 30 apr) kikade jag på Camilla Kvartoft och Leif GW Persson ("Veckan").

Där var det ett kort reportage infogat om gangsterkungen Dragan "Jokso" Joksović som mördades på Solvalla i Stockholm 4 februari 1998.

Det snackades om att det mordet ledde till 13 andra mord, som en konsekvens.

Finns det nån duktig och driven hobby-kriminalhistoriker här som kan lista dessa 14 mord? För jag kan det då inte.

Vi kan försöka. Jag tror den här listan har räknats rätt generöst så jag tar med mord där koppling är lite långsökt.

Dragan Kovac
Fawzi Kishaish
Niklas som sköts i videobutiken
Paul Jacobsen som sköts på lekparken
Volkan Ünsal
Ratko Djokic
Vitryssen som styckades i Täby
Momcilo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto