Citat:
Ursprungligen postat av
storrap
Inget hindrar, i teorin, att om du o jag diskuterar länge o väl, att en av oss ändrar åsikt om /inställning till/ t.ex muslimer eller judar, lite el mycket. Så fick du bearbeta mig tillräckligt länge kanske jag skulle bli riktigt judefientlig - teoretiskt. Så visst kan information förändra folk..
Lugn, jag försöker inte övertyga dig om att judar är oskyldiga eller försvarslösa. Det epitetet kan vi väl reservera för t.ex rouhingya folket i Burma.
Nazisterna var möjligtvis "dreglande mördare under Hitlertiden" men i dag är väl nazisympatisörerna betydligt ofarligare. Märkligt f.ö. att de nästan uteslutande utgörs av yngre män..känner du någon tjej?
Känns bra att du räknar dig som människa. Vanlig?
Finns ovanliga människor?
Jag vet en del kvinnor som har åsikter om saken ja.
Jag vet män som har åsikter om saken också.
Jag har mest åsikter om hur man framställer vissa människogrupper som offer och vissa som förövare.
Det finns något där som skapat klyftan mellan grupperna.
Det är inte sant att en grupp endast är offer.
Det är bara att titta på situationen i Israel.
Vem är offer och vem är förövare.
Är båda grupperna både offer och förövare.
Vad händer om man kommer och säger bort med er, det här är vårt nu och ni bör rätta er efter oss och som dessutom har landets ledare på sin sida som säger detsamma.
Kallar det sedan i fina ord globalism.
Då får man väl föregå med gott exempel i Israel och globalisera loss ordentligt.
Jag tycker att man gör så just nu mot vårt land bland annat.
Och Judarna trycker på rejält( självklart inte alla) men det räcker med några med makt.
Vilket intresse har de i något de själva har stora problem att klara av utan konflikter?
Medmänsklighet eller hat? Är de de verkliga rasisterna ?
Man måste diskutera det här utan " aaantisemit, nazist, Hitler och använda offerskap som ett medel att tysta människor.
Det är det jag vill komma åt.
Hitler var dessutom oerhört intelligent och bara det kan väcka ont blod.
Har någon människa en enorm förmåga och intelligens att utmana etablissemanget så vill man bli av med den på alla tänkbara sätt som går.
Den personen ruckar nämligen makten rejält och måste klassas som farlig, sjuk eller fientlig.
Också en sanning bland alla sanningar och osanningar.
Sådant kan man inte blunda för heller.
Man måste få se allt och ur alla perspektiv utan att ses som en zieg heilande mördarrobot.
Det finns inte enbart ett perspektiv på det här.
Historian har mer att förtälja och det som hände då hör ihop med det som händer idag och blir historia i morgon.
Har nog inte så mycket mer att säga i trådens ämne.
Då blir det bara tugg om samma sak.