2012-05-18, 19:49
Medlem
.Chloes avatar
Jag vill först bara säga att efter några minuters googlande och letande här på FB, hittade jag inget som svarade på min fråga. Men ni får gärna hänvisa om jag har fel.

Som ni kanske vet måste man uppnå vissa kriterier för att få avbetala. Om man inte uppnår en av kriterierna får man alltså inte delbetala, men jag har en fråga om hur man kan komma runt det och om det fungerar.

Låt oss säga att jag vill köpa en produkt från ett företag, från näringsidkare till konsument(privatperson) och köper den på faktura. Jag låter växeln löpa till inkasso och därifrån gör jag upp en delbetalning. Då delbetalar jag ju skulden och behöver alltså inte välja alternativet att delbetala från början. Visst kommer det ränta och andra avgifter men delbetala en skuld på 20.000 på några år är bättre än att inte alls betala om man inte har pengar.

Så min fråga är alltså: Kan jag låta min skuld från en faktura gå till inkasso och delbetala till inkasso utan att den åker in till kronofogden?

Tackar på förhand /Chloë
Citera
2012-05-18, 20:32
Medlem
antagonistens avatar
Uppfyller du inte kraven för avbetalning tror jag inte att du heller kan handla mot faktura men jag kan ju så klart ha fel...
Citera
2012-05-19, 10:40
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Uppfyller du inte kraven för avbetalning tror jag inte att du heller kan handla mot faktura men jag kan ju så klart ha fel...
Vid fakturaköp måste du uppfylla följande:
Vara över 18
Inga betalningsanmärkningar
Vara svensk medborgare

Vid delbetalning måste man ha minst 125.000kr i inkomst/år. Så min teoretiska fråga är om man kan delbetala till inkasso istället. Följdfråga: hur lång tid har man på sig att betala till inkasso? Finns det ett minumum att betala per månad?
Citera
2012-05-19, 10:48
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Vara över 18
Vara svensk medborgare

Vid delbetalning måste man ha minst 125.000kr i inkomst/år. Så min teoretiska fråga är om man kan delbetala till inkasso istället. Följdfråga: hur lång tid har man på sig att betala till inkasso? Finns det ett minumum att betala per månad?

Det faktum att du ens funderar i dessa banor visar på att du inte har alla hästar i stallet.
Citera
2012-05-19, 11:38
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det faktum att du ens funderar i dessa banor visar på att du inte har alla hästar i stallet.
Alltså, jag har inte sagt att jag själv ska göra detta. Jag hade en tanke om hur man kan göra upp en delbetalning med inkasso istället för att delbetala. Det är en jävla skillnad på tanke och handling min vän.

Har ingen kunskap om detta?
Citera
2012-05-19, 20:29
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Vara över 18
Vara svensk medborgare
Det är väl Klarnas "riktlinjer", enskilda butiker kan ställa högre krav.
Citat:
Kan kan du väl men det är nog inte att rekommendera p.g.a. räntan. Hur mycket du behöver betala varje månad är nog individuellt beroende på hur mycket du har handlat för, hur länge du väntar med betalningarna etc.

Det är nog inte omöjligt att få lägga upp en avbetalningsplan men det är inget som är garanterat vilket även det är en anledning till att undvika inkasso i största möjliga mån. Om kreditgivaren så vill har de förmodligen rätt att kräva in hela beloppet på en gång och att ärendet överlämnas till Kronofogden om betalning uteblir.

Om du nu inte har 125.000:- i årsinkomst (~10,400:- per månad), hur hade du tänkt betala av din inkassoskuld som förmodligen växer rätt rejält varje månad? Handlar du för 20,000:- får du nog räkna med att betala minst 2,000:- per månad för att kunna betala av "lånet" i tillräckligt hög takt för att slippa bli "ruinerad" när det väl är avbetalt.
Citera
2012-05-20, 09:55
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Det är nog inte omöjligt att få lägga upp en avbetalningsplan men det är inget som är garanterat vilket även det är en anledning till att undvika inkasso i största möjliga mån. Om kreditgivaren så vill har de förmodligen rätt att kräva in hela beloppet på en gång och att ärendet överlämnas till Kronofogden om betalning uteblir.

Det svarade på min fråga! Tackar så hemskt mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in