2012-05-18, 17:34
Medlem
lithionits avatar
Har snusat i typ 3 år nu är så satans trött på eländet för att det håller på att förstöra mitt tandkött, har inte råd och tycker det är så satans jobbigt att man är så beroende att man inte klarar att vara utan.
Har fruktansvärd abstinens när jag försöker sluta; apati, kan inte koncentrera mig, skitförbannad, ångest, svårt att sitta still helt olidligt så jag inte kan sköta jobbet.

Det känns jättesvårt, var hos tobakspreventiva enheten där jag bor och pratade om hur jag ska gå tillväga för att sluta. Tänker försöka sluta genom att trappa ned med nikotinplåster men är rädd att misslyckas för jag har gjort det förr.

Han drog upp champix, har läst mycket om den medicinen och även att det i USA finns varningstext för att det ger ökad risk för självmord (så vill inte riskera det)
Ni som testat champix, vad tycker ni om medicinen? lyckades ni sluta med ert tobaksberoende med det? vilka biverkningarna fick ni? käkar 3 mediciner redan mot depression och posttraumatiskt stressyndrom så är inte så pigg på att behöva ta en ytterligare medicin.
Citera
2012-05-18, 17:37
Medlem
VVeeDs avatar
Du har snusat i 3 år? Det tar flera år att utveckla ett beroende av nikotin.
Citera
2012-05-18, 18:22
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Ta inte Champix!!!

Provade den när jag skulle sluta och det blev katastrof.

Efter bara några dagar blev jag typ paranoid, trodde att min man hatade mej och pga det var mitt liv inte värt något.

Tankarna blev jättekonstiga och självmordsdriften bara stegrade sej för varje sekund.

Efter ca 8 dagar så sa min man att han inte kände igen mej längre och sen kastade han bort tabletterna.

Och det var verkligen tur, annars skulle jag inte sitta här nu och ge dej råd
Citera
2012-05-18, 18:30
Medlem
Jag har slutat snusa med hjälp av Champix, det tog bort all nikotin abstinens.
Dock blev jag efter ett tag lite deprimerad så jag halverade dosen och då kände jag mig bättre.
Om det var Champix eller en reaktion att det inte fanns nikotin i mig vet jag inte,

I ditt fall skulle jag rådgöra med läkare innan du testar Champix i kombination med de andra medicinerna.
Citera
2012-05-18, 22:04
Medlem
BaalZeBubs avatar
Champix hade ingen som helst effekt på mig, vad gäller abstinens, humöret eller något annat. Jag slutade röka för snart tre år sedan, utan något hjälpmedel. Det visade sig vara bästa metoden. Då blir man av med vanan, abstinensen och allt på en och samma gång. Hur jag lyckades stå ut de första tre dagarna, efter att ha misslyckats så många gånger tidigare, förstår jag inte riktigt.
Citera
2012-05-20, 22:24
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttegrisarna
Ta inte Champix!!!

Provade den när jag skulle sluta och det blev katastrof.

Efter bara några dagar blev jag typ paranoid, trodde att min man hatade mej och pga det var mitt liv inte värt något.

Tankarna blev jättekonstiga och självmordsdriften bara stegrade sej för varje sekund.

Efter ca 8 dagar så sa min man att han inte kände igen mej längre och sen kastade han bort tabletterna.

Och det var verkligen tur, annars skulle jag inte sitta här nu och ge dej råd

Jag tror jag skippar det, jag menar om man har ptsd (du har nämnt att du också har det) Är det nog lätt att man utvecklar såna reaktioner på läkemedel.
No pain no gain, men jag mår fruktansvärt mycket värre när jag försökt sluta med nikotin, blir mer deprimerad, får ökad ångestnivå och mer ptsd symptom.

Hur gick det sen? lyckades du sluta snusa/röka?

Ska på semester till Spanien i 2 veckor i slutet av juni, så ska försöka med nikotinplåster efter det. Annars finns risken att jag börjar röka istället för att stilla nikotinberoendet och det vore ännu värre.
Citera
2012-05-20, 22:31
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVeeD

nej, det går fort på ett par månader. Har mycket beroendeproblematik i släkten så har väldigt lätt att bli beroende av saker varesig det är nikotin eller sömntabletter.
Citera
2012-05-20, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVeeD

Tror att du har fått din information lite om bakfoten

Champix är lite individuellt, vet några som blev av med rök/snus suget direkt och andra som det inte hade någon sorts effekt på alls. Hurvida man skulle bli deprimerad osv vet jag inte, inget jag har hört från dem som har provat. Men rådgör med en läkare eller någon annan som vet vad dessa typ av preparat har för biverkningar.
Citera
2012-05-21, 00:07
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
nej, det går fort på ett par månader. Har mycket beroendeproblematik i släkten så har väldigt lätt att bli beroende av saker varesig det är nikotin eller sömntabletter.
Har en vän som tog sitt liv till följd av denna medicin - hon var inte alls självmordsbenägen eller deppad innan.

Jag slutade röka för snart två år sedan utan något hjälpmedel efter att ha rökt i 18 år, äter massa mediciner och har även posttraumatiskt stressyndrom. Det gick faktiskt riktigt bra att göra trots att jag hade en sjuk jobbig mental resa pga just då.

Jag läste en bok om beroenden två omgångar flera månader/år innan jag slutade och jag tror detta hjälpte mig att ändra synsätt på det hela. Den kan jag varmt rekommendera, och den bör läsas och nötas och sen få sjunka in.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1848372345 såg det ska finnas en sån för kvinnor enbart också om du nu är av det könet. Pm:a om du vill snacka förresten! Lycka till.
Citera
2012-05-21, 19:02
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Har en vän som tog sitt liv till följd av denna medicin - hon var inte alls självmordsbenägen eller deppad innan.

Det är just det jag är rädd för, lever hellre och snusar än dör :P

Citat:
Jag slutade röka för snart två år sedan utan något hjälpmedel efter att ha rökt i 18 år, äter massa mediciner och har även posttraumatiskt stressyndrom. Det gick faktiskt riktigt bra att göra trots att jag hade en sjuk jobbig mental resa pga just då.

Hur påverkades ditt mående efteråt? Jag vet inte men rent teoretiskt borde det förbättra ptsd symptom för nikotin ökar utsöndringen av noradrenalin och dopamin så kroppen får adrenalinpåslag.

Citat:
Jag läste en bok om beroenden två omgångar flera månader/år innan jag slutade och jag tror detta hjälpte mig att ändra synsätt på det hela. Den kan jag varmt rekommendera, och den bör läsas och nötas och sen få sjunka in.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1848372345 såg det ska finnas en sån för kvinnor enbart också om du nu är av det könet. Pm:a om du vill snacka förresten! Lycka till

Jag är man, men jag vill sluta sen såfort som möjligt. Annars kanske jag skulle få för mig att förhala försöket "för jag måste läsa ut boken först" och sen skjuta på det hela.
Citera
2012-05-21, 23:45
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Det är just det jag är rädd för, lever hellre och snusar än dör :P

Hur påverkades ditt mående efteråt? Jag vet inte men rent teoretiskt borde det förbättra ptsd symptom för nikotin ökar utsöndringen av noradrenalin och dopamin så kroppen får adrenalinpåslag.

Jag är man, men jag vill sluta sen såfort som möjligt. Annars kanske jag skulle få för mig att förhala försöket "för jag måste läsa ut boken först" och sen skjuta på det hela.

Höll på att missa ditt svar.
Ärligt så vet jag inte, för fick den diagnos här i dagarna, fast jag ska ha haft det sen barndomen. Jag har sen barnsben haft ett maniskt beteende men blev sjuk och blev mer depressiv, men är alltid uppe i varv med eller utan cigaretter men vem vet det kan ha varit en viss skillnad som jag inte förstod då vad det berodde på.. Ibland längtar jag dock efter lugnet jag upplevde med en cigg så ja nä dte där kan jag nog inte svara på.

Skrev nog otydligt boken finns i en upplaga för kvinnor och sen en vanlig, den som jag läste. Den går juh annars att få hem fort direkt i brevlådan. Jag lovar att den faktiskt gör inverkan om man bara är öppensninnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in