2012-05-18, 16:42
Medlem
Hej!

Jag r en tjej p 23 r som brjar fundera lite p vad jag ska bli nr jag r stor
Har varit ute och rest mycket och ska nu spara pengar i ca ett r innan jag ger mig ut p min andra lngresa.
Jag har rknat ut att jag kommer att vara 25 r nr jag kommer hem frn denna resa (herregud..)

Iaf s r planen att jag ska jobba i norge i kanske ett r och tjna ihop pengar till en rsavgift fr att studera i australien. Lr vl landa i Australien vid 27 rs lder eller ngot, bttre sent n aldrig
Men nu r saken, jag lskar Melbourne och har massa australienska vnner som har studerat p Melbourne University och dom har visat mig runt lite p skolomrdet och jag r helt sld.
Tnk att ha det p sitt CV. MEN jag har verkligen inte rd att ta en master, bachelor osv d de r flera r lnga.
S jag funderar p om det gr att studera en del av utbildningen i Sverige och sedan kanske ett r i Australien?

Nu spelar det sjlvklart ingen roll vilken skola i Australien det skulle vara men jag trnar sjlvklart efter Melbourne Uni.. Huvudsaken r att jag hamnar i Melbourne d jag lskar staden och har mnga kompisar dr.

r det ngon som vet om detta r mjligt?

Jag vet att det finns chanser p mnga skolor att ska som utbytesstudent men som jag har frsttt det s r det inte alla som blir "antagna"? Jag vill vara GARANTERAD ca ett r i Australien.

r inte helt hundra p vad jag vill bli n, funderar p Informatr inom media eller Informatr inom turism.

S, r det ngon som har ett hum om hur det fungerar?
Citera
2012-05-18, 20:36
Bannlyst
Det gr vl att lsa enstaka kurser under 1 r antar jag

r ocks sugen p dra till Australien, isfall Gold Coast! Fast d blir det 3 rigt
Citera
2012-05-18, 21:43
Medlem
Spookasems avatar
Dagens ungdom... Du kan inte bli "garanterad" en plats i Australien, de platser som finns vid populra utbytesorter gr s klart till de p institutionen som arbetar hrdast, och fr att f en plats i Melbourne fr du helt enkelt se till att det r du som arbetar hrdast. Ditt enda alternativ fr att bli garanterad en plats r att du ansker direkt till universitetet, och inte ens d finns det ngon garanti, du mste ju bli antagen ocks.
Citera
2012-05-18, 21:54
Medlem
Spookasem: Stmmer i princip men en del av urvalet till utbytesorter gr ocks via personlig lmplighet. Iaf r det s p Chalmers. Du fr skriva ett personligt brev och hoppas p turen men strst chans r givetvis genom bra betyg.
Citera
2012-05-18, 23:50
Medlem
Spookasems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Spookasem: Stmmer i princip men en del av urvalet till utbytesorter gr ocks via personlig lmplighet. Iaf r det s p Chalmers. Du fr skriva ett personligt brev och hoppas p turen men strst chans r givetvis genom bra betyg.
Fast ven i de personliga breven gller det ju att kunna visa p de personliga kvaliteter hos en som gr att man frtjnar studieplatsen. Jag skte t ex ett utbyte i Tyskland (vilket r betydligt lttare att f d nstan alla vill till engelsksprkiga lnder) och fick d bl a skriva ett personligt brev. Saker jag dr tog upp var bl a mina goda studieresultat och mitt engagemang inom den ideella idrottsrrelsen. Nu vet jag inte hur det gr till p Chalmers, men i Uppsala har "tur" ingenting med personliga brev att gra. Snarare r det tvrtom, vid intervjuer och personliga brev spelar den egna personligheten och driftigheten nnu hgre roll n om det bara handlar om studieresultat.
Citera
2012-05-19, 02:02
Medlem
Stmmer bra med personligt brev osv. Mycket som mste gras.

Men r det ngon hr som har pluggat en del i sverige och sen krt resten i tex Australien ? Vilket universitet isf?
Citera
2012-05-19, 14:10
Medlem
Du kan vlja att ka som "free mover" p de flesta svenska universitet. Dvs, du ker som utbytesstudent och under samma akademiska villkor frutom att du fr betala alla avgifter. Vet inte hur ltt det r att komma in men borde inte vara allt fr knepigt p melbourne som inte r ngot toppuniversitet internationellt sett.
Citera
2012-05-29, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
Du kan vlja att ka som "free mover" p de flesta svenska universitet. Dvs, du ker som utbytesstudent och under samma akademiska villkor frutom att du fr betala alla avgifter. Vet inte hur ltt det r att komma in men borde inte vara allt fr knepigt p melbourne som inte r ngot toppuniversitet internationellt sett.

Ooh lter ju jttebra tack fr svaret!
Citera
2012-05-29, 18:27
Medlem
karamellas avatar
Generellt finns tre stt fr dig att lsa delar av dina studier i Australien:

Utbytesstudier via universitetens generella avtal. Detta r jttesvrt. Vid Ume hade de 150 skanden till 1 plats i Sydney, vill jag minnas.

Utbytesstudier via din institutions avtal. Detta brukar vara enklare, d mnga institutioner har runt 70 universitet som de samarbetar med, men skickar bara runt 30 studenter per r. Det gr det enklare att f ka dit man vill. D kan de oftast snacka in en extra student ocks om det behvs.

Sen kan du bli free-mover, ska till universitetet i Australien direkt, som gststudent. Det krvs oftast 2 rs studier vid svenskt universitet fr att man ska f ska (men detta skiljer sig givetvis).
Citera
2012-05-29, 19:40
Medlem
Dukoupenis avatar
Om jag vore du s skulle jag ska mig till ett universitet i Sverige och plugga hrt s att man kan f ka som utbytesstudent. Av ngon outgrundlig anledning verkar Australien vara helt sanslst eftertraktat nr man ska ka p utbyte, s du br frska kombinera hga betyg och fina sidoaktiviteter. Gr du p det sttet kan du ju hamna dr om tv r eller s. Men en garanterad plats kan du glmma, hur du n gr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in