2012-05-18, 16:08
Medlem
Skulle låna batteriet från min swedbank-dosa till en annan dosa,

stoppade tillbaka batteriet i orginaldosan, men dosan är helt död =/

behöver verkligen ha igång skiten nu i helgen och banken har inte öppet.

Tack på förhand!
Citera
2012-05-18, 16:14
Medlem
Har ingen aning hur du skulle kunna fixa den, men jag skulle rekommendera främst att du lånar en annan bankdosa av nån kompis under tiden.
Citera
2012-05-18, 16:20
Medlem
EckiEckis avatar
Om dosan är utan batteri mer än ett någon minut så går den inte att återstår eftersom certifikatet på dosan raderas när kondensatorn töms.
Citera
2012-05-18, 16:21
Medlem
EckiEckis avatar
"Återstarta" skulle det stå.
Citera
2012-05-18, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Om dosan är utan batteri mer än ett någon minut så går den inte att återstår eftersom certifikatet på dosan raderas när kondensatorn töms.

Tack för svaret misstänkte att det var nån säkerhetsskit, aja får se hur man löser helgen
Citera
2012-05-18, 16:22
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0pa
Har ingen aning hur du skulle kunna fixa den, men jag skulle rekommendera främst att du lånar en annan bankdosa av nån kompis under tiden.

Hur skulle det hjälpa? Dosorna är ju personliga och du kan ju inte använda "någon annans" dosa till dina konton.
Citera
2012-05-19, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skyw
Skulle låna batteriet från min swedbank-dosa till en annan dosa,

stoppade tillbaka batteriet i orginaldosan, men dosan är helt död =/

behöver verkligen ha igång skiten nu i helgen och banken har inte öppet.

Tack på förhand!

Du har just bekräftat min teori som jag har haft i några år nu... det finns ett sk "suicide batteri" i koddosorna. Det är batteriet som tydligen håller minnet igång i dosan. I minnet finns algoritmen som räknar ut vilken kod bankens dator förväntar sig att få tillbaks. Tar batteriet slut så *POFF* har man en obrukbar dosa. Säkerhetsfunktion för att man inte på ett enkelt sätt ska kunna göra en image av innehållet i den lilla kretsen som finns inuti.
Citera
2012-05-19, 09:05
Medlem
sebnies avatar
EckiEcki: tr0pa syftar nog på Nordea/SHB/ICA-dosorna, dem är opersonliga och råkar man "paja" en sådan så kan man låna av en kompis. Den personliga nyckeln ligger istället i kortet som man stoppar i dosan.

Swedbank/SEB/Länsförsäkringar har däremot en "personlig" dosa där nyckeln ligger lagrad i själva dosan.

Det betyder att Swedbank/SEB/Länsförsäkringar har en något säkrare dosa. (då pratar vi inte i så stora skillnader, vi pratar om den nivån där man börjar leta i dosor/kort med elektronmikroskop)

Thiesen: Säkerhetsfunktionen finns där för att kunna hantera sk. "cold zeroization". Normalt sett har dosorna en krets som känner av om dosan öppnas eller om man försöker göra intrång i själva IC-chippet. Det brukar fungera genom ett par tunna trådar går av/kortsluts om man försöker ta sig in till där hemligheterna är lagrade.

Dock, problemet är att sensorkretsen inte kan vara aktiv om dosan är strömlös, vilket om dosan hade varit baserad på flashminne - då hade betytt att man hade kunnat frånkoppla batteriet, sedan gå in och läsa ut innehållet utan problem eftersom "larmet" som raderar kretsen inte fungerar utan ström.
Därmed ser man till att dosan är baserad på RAM, så att kretsen raderas när strömmen kopplas bort.

CryptoCard löste dock detta "problem" genom 2 batterier parallelt över varandra, och sedan stänger dosan av sig ("slutar fungera") i god tid så att 1 batteri räcker för att hålla RAM-minnet vid liv. På insidan av batteriluckan står det att man ska byta ett batteri i taget.
Citera
2012-05-19, 10:01
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
EckiEcki: tr0pa syftar nog på Nordea/SHB/ICA-dosorna, dem är opersonliga och råkar man "paja" en sådan så kan man låna av en kompis. Den personliga nyckeln ligger istället i kortet som man stoppar i dosan.

Så uppenbart att jag inte tänkte på det Fast, TS sade ju Swedbank så...
Citera
2012-05-19, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Swedbank/SEB/Länsförsäkringar har däremot en "personlig" dosa där nyckeln ligger lagrad i själva dosan.
Ååh hade ingen aning om detta, får väll ursäkta mig med detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in