Citat:
Ursprungligen postat av cheetah1
Vad tror ni är lämpliga utbildningsvägar till robotingenjör (robotics engineer)? Hade kanske hoppats på att slippa civilingenjör då jag varken orkar plugga så länge med så mycket teori, lär klara exarbetet eller för den delen tycker att jag har råd att ta så mycket studielån..
Tycker dock att robotar (obemannade fordon som utför uppgifter helt autonomt) är fantastiskt spännande. Kunde man sen blanda in rymdteknik i det hela skulle det bli ännu häftigare..

Matematiken samt teorin ar valdigt tung.
Du behover inte nodvandigtvis civilingenjor-utbildning men jag hade starkt rekommenderat det.
Det blir mekatronik och reglerteknik som galler.
"A mechanical engineer will design the robot's structure, its joint mechanisms, bearings, heat transfer characteristics, etc. Electrical engineers design the robot's control electronics, power amplifiers, signal conditioning, etc. Electro-mechanical engineers may work on the robot's sensors. Computer engineers will design the robot's computing hardware. Robot kinematics is great application of mathematics applied to robotics engineering. An undergraduate college degree in any of these fields is an excellent way to get started as a robotics engineer."
http://www.learnaboutrobots.com/roboticsEngineer.htm
Teknisk fysik/elektro/maskin