2012-05-18, 10:08
Medlem
itsys avatar
Hej!

I slutet av januari, för mindre än fyra månader sedan, köpte jag en laptop på Siba. Allt fungerade hur bra som helst med den tills den en dag i slutet av mars inte ville starta. Minns inte exakt vad det stod nu men den kunde plötsligt inte hitta någon hårddisk. Jag lämnade in den på Siba och fick tillbaka den efter fem veckor och då hade de satt in en ny hårddisk.

Sedan jag fick tillbaka den har den stängt av sig själv lite då och då. Ibland hör jag små ljud (hackljud, errorljud...någonting inne från laptopen som inte låter friskt iaf) och sen fryser allting. Kan inte göra ett skit då. Ibland slocknar den bara och stänger av sig själv.

Är det värt att lämna in den igen? Kan man häva köpet? Den gjorde aldrig såhär innan hårddisken kraschade. Är jävligt less på att behöva starta om den hela tiden.

Sedan undrar jag hur det fungerar med hårddiskutrymme. Har en C-disk och en D-disk. Laptopen ska vara på 750gb men det står "107 av 229 GB är ledigt" och "264 GB av 362 är ledigt". 229+345 = 574 gb. Vad hände med resten? Brukar det vara så att nästan 200 GB av den totala mängden bara försvinner?
Citera
2012-05-18, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsy
Hej!

I slutet av januari, för mindre än fyra månader sedan, köpte jag en laptop på Siba. Allt fungerade hur bra som helst med den tills den en dag i slutet av mars inte ville starta. Minns inte exakt vad det stod nu men den kunde plötsligt inte hitta någon hårddisk. Jag lämnade in den på Siba och fick tillbaka den efter fem veckor och då hade de satt in en ny hårddisk.

Sedan jag fick tillbaka den har den stängt av sig själv lite då och då. Ibland hör jag små ljud (hackljud, errorljud...någonting inne från laptopen som inte låter friskt iaf) och sen fryser allting. Kan inte göra ett skit då. Ibland slocknar den bara och stänger av sig själv.

Är det värt att lämna in den igen? Kan man häva köpet? Den gjorde aldrig såhär innan hårddisken kraschade. Är jävligt less på att behöva starta om den hela tiden.

Sedan undrar jag hur det fungerar med hårddiskutrymme. Har en C-disk och en D-disk. Laptopen ska vara på 750gb men det står "107 av 229 GB är ledigt" och "264 GB av 362 är ledigt". 229+345 = 574 gb. Vad hände med resten? Brukar det vara så att nästan 200 GB av den totala mängden bara försvinner?

sanningen är att ca 93% av storleken tillverkaren uppger är det utrymme du kan använda 750x93%=697,5 gb
uppstår samma fel mer än två gånger kan du häva köpet

mvh
t
Citera
2012-05-18, 13:17
Medlem
Sen så har tillverkaren troligtvis även reserverat en viss mängd GB (mellan 10-20GB) för Windows återställningsalternativ. Denna hårddisk har ingen enhetsbeteckning och syns därför inte i "Den här datorn".

Vill du ta en titt på storleken kan du högerklicka på Den här datorn och därefter klicka på "Hantera". Sen står det troligtvis Diskhanteraren och hårddiskens storlek.

Apropå ditt problem så kommer du få nog lämna in den innan du kan yrka ångerrätt. En generell regel (om inte lag?) är att samma problem ska uppstå tre gånger innan du kan få rätt till dina pengar. Men först måste de göra en bedömning och se att problemet som uppstod för tredje gången är likt de tidigare två felen innan du kan få tillbaka dina pengar.

Felet ligger i din hårddisk. Att allting fryser till beror på att den komponenten i hårddisken som styr själva hårddisken inte fungerar optimalt. Den bör alltså bytas ut, igen.

Lycka till!
Citera
2012-05-18, 14:39
Medlem
itsys avatar
Tack för era svar!

Vet att en del GB försvinner, tyckte bara att ~170 GB låter lite mycket..

Det står att över 100 GB inte är allokerat när jag kollade nu.

Får väl lämna in den igen då, men ska först försöka häva köper. Känns jävligt segt att ha betalat 6200 för något som bara fungerat i 2 månader

Edit: Pratat med Siba's kundtjänst nu. Fan sista gången jag köper något där. Den måste ha varit inne på lagning tre gånger för samma fel för att jag ska kunna häva köpet. Det här är ju två olika fel och dessustom är det senare felet något som uppkom efter att den varit inne på lagning. Orka vara utan dator i ytterligare fem veckor
Senast redigerad av itsy 2012-05-18 kl. 14:48.
Citera
2012-05-18, 17:07
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsy
Tack för era svar!

Vet att en del GB försvinner, tyckte bara att ~170 GB låter lite mycket..

Det står att över 100 GB inte är allokerat när jag kollade nu.

Får väl lämna in den igen då, men ska först försöka häva köper. Känns jävligt segt att ha betalat 6200 för något som bara fungerat i 2 månader

Edit: Pratat med Siba's kundtjänst nu. Fan sista gången jag köper något där. Den måste ha varit inne på lagning tre gånger för samma fel för att jag ska kunna häva köpet. Det här är ju två olika fel och dessustom är det senare felet något som uppkom efter att den varit inne på lagning. Orka vara utan dator i ytterligare fem veckor

Surt sa räven. Men så är deras regler och dom är inte ensamna. Dom andra kedjorna är lika tråkiga så det är bara att du biter i det sura äpplet. Men gå in i butiken där du köpte den så kanske dom kan hjälpa dig med en lånedator, Sibas butiker är inte omöjliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in