2012-05-17, 22:30
Medlem
Sagoslottets avatar
Hej,

Så här ser mitt problem ut:

"...att söka svar (Mahoney, 2000:507). Teorin är användbar för att förklara och analysera saker som enligt sannolikhet eller kausal princip inte borde ha hänt eller inte går att förklara. Alltså oväntade händelser. (Arthur, 1989:112; Ibid:507f)"

Nu undrar jag, eftersom man ska sortera flera refererade källor i löptext i alfabetisk ordning, blir detta rätt?

A kommer före M, men jag är lite rädd att nitiska examinatorer som inte hittar annat att hugga på i min briljanta uppsats ska anmärka på detta. Säga att det ser ut som jag menar "(Arthur, 1989:112, 507f)"
Citera
2012-05-18, 06:28
Medlem
Klastrulss avatar
Att skriva "(Arthur, 1989:112; Mahony:507f)" undanröjer alla tvivel och frågetecken. Flytta också punkten efter "händelser" till efter parentesen.
Citera
2012-05-18, 10:30
Medlem
Sagoslottets avatar
Sant. Men så är det det där med att vara konsekvent. Jag har skrivit ibid överallt annars där det går... Vad tror du? Borde jag ändå skippa ibid den här gången?
Citera
2012-05-18, 10:43
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagoslottet
Sant. Men så är det det där med att vara konsekvent. Jag har skrivit ibid överallt annars där det går... Vad tror du? Borde jag ändå skippa ibid den här gången?

Lite klurigt, googlade för att försäkra mig men tycker nog du bör göra som Klastruls föreslår. En definition definition som verkar representativ lyder: "bid is used when citing a new reference that is from the same text as the preceding reference."

Här beror det såklart på hur du definerar föregående referens. De flesta som läser förstår självklart att du hänvisar till senast använda referens utanför nuvarande parentes, men precis som Klastrul säger så undviker du förvirring enklast genom att skriva ut namnet igen. Kan inte tänka mig att du skulle förlora något pga lidande konsekvens, snarare vinna på förminskad förvirring.

Det mindre vanligare "op cit" kanske skulle funka? http://ro.uwe.ac.uk/RenderPages/Rend...rningObject=91 aldrig använt själv dock.

EDIT: Försöker inte hacka på dig nu och förstår att det var ett slarvfel som vi alla göra, men just punkter innan referenser är en av mina största "pet peeves" när man läser andras uppsatser.
Citera
2012-05-18, 14:28
Medlem
Klastrulss avatar
Citat:

Det är helt ok att skriva "ibid." när det gör texten lite lättare, framför allt om man refererar till flera olika sidor inom samma verk i ett och samma stycke. Men att använda "ibid." bara för att det går blir gärna dumt. Om du har sju sidor med egna reflektioner, utan referenser, och sen ska komma med ett "ibid." eftersom du refererar till samma källa som för sju sidor sedan, det hjälper inte någon.

Samma sak i det här fallet: Var tydlig!
Citera
2012-05-21, 21:07
Medlem
Klastrulss avatar
Citat:
A kommer före M [...]
Du bör inte sortera dina referenser alfabetiskt, utan kronologiskt. I det här fallet gör det ingen skillnad, men om du vill hänvisa till två källor som säger ungefär samma sak så bör du sätta den tidigaste först: "(Örjansson 1989; Anderson 1990)". Är det däremot två källor från samma år så sätter du dem alfabetiskt.

Korrigerar korrekturfel hos mig själv:
Citat:
Ursprungligen postat av Klastruls
Att skriva "(Arthur 1989:112; Mahony 2000:507f)" undanröjer alla tvivel och frågetecken. Flytta också punkten efter "händelser" till efter parentesen.

Det finns ingen anledning att ha kommatecken mellan författarnamn och årtal. Beklagar slarv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in