2014-12-27, 21:23
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Vilket av följande avsnitt är mest lyssningsvärt om man ska välja: 135. Skulpturerna 134.Ond eller god? 130. Andemening

134. Ond eller god? var bättre än Skulpturerna. Avsnitt 130 minns jag inte vad dom pratade om.
Citera
2014-12-27, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asfas
Fan vad kvaliteten kan variera alltså. Ibland är det lite småkul och trevligt att lyssna på ändå om de riktiga topparna saknas, men när det är tråkigt så är det verkligen urtråkigt. Veckans avsnitt var så oerhört tråkigt att jag knappt finner ord.

Man märker verkligen att Sigge vill att det ska vara någon typ av intellektuell podcast vilket bara faller platt. Det roliga är dom flummar runt och pratar om olika händelser i mediavärlden.

Man märker ju hur de krampaktigt söker "nya grepp" som att de ska sitta och prata om varandra utan att den andre hör. Något de bygger upp till hela vägen från Sigges "sliding door"-spaning, det hade kunnat vara intressant om inte varje ord var manusbundet, nu suckar man bara. Alla vet ju att de skriver manus, hur kan då den här typen av segment ge något? De bygger vidare på de karaktärer de vill ska skapa av sig själva i podden, "älska mig alex" och "underbarnet sigge". Om ni nu ska skriva manus och regissera diskutera då något intressant och komplicerat, den här manusbyggda låssas transparensen ger fan ingenting!

Samma sak med de "autentiska" inspelningarna från respektive julafton, Sigge som gör sina konstiga apskrik - alltså vad ÄR det??? - och alex blir "avslöjad" snnnnnnnnnnnnnnnnnnnnark!
Citera
2014-12-29, 03:47
Medlem
Alex är arg över att Astrid Lindgren hade mage att kritisera ett skattesystem som gjorde att hon fick betala 102 % skatt. Att hon sen gav bort tiotals miljoner under sitt liv medans han själv ägnar såg en en extrem konsumtion o slöseri är ingenting han tycks fundera på
Citera
2014-12-29, 16:20
Medlem
LikeAGloves avatar
Lyssnade på senaste avsnittet idag och kommer så här några timmar senare nästan inte ihåg någonting av det, vilket också sammanfattar de senaste månadernas material ganska bra.

Alex och Sigge bör ägna sig åt att skvallra och snacka skit om folk. Det är egentligen bara på det underhållningsplanet de levererar, ingen söker sig till den här podcasten för intellektuell stimulans så snälla droppa den ambitionen och gå back to basic innan skeppet sjunker
Citera
2014-12-29, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Lyssnade på senaste avsnittet idag och kommer så här några timmar senare nästan inte ihåg någonting av det, vilket också sammanfattar de senaste månadernas material ganska bra.

Alex och Sigge bör ägna sig åt att skvallra och snacka skit om folk. Det är egentligen bara på det underhållningsplanet de levererar, ingen söker sig till den här podcasten för intellektuell stimulans så snälla droppa den ambitionen och gå back to basic innan skeppet sjunker

Det största problemet är ofta att det numera blir så otroligt obalanserat. Sigge får hålla på med sina flummiga teorier om man vill men hela avsnitt med "djupa" tankar och diskussioner blir så fruktansvärt tråkigt. Som du säger, man söker sig inte direkt till podden för intellektuell stimulans även om det väl är det som Sigge hoppas på.

Podden går verkligen på rutin.
Citera
2014-12-30, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffel
Alex är arg över att Astrid Lindgren hade mage att kritisera ett skattesystem som gjorde att hon fick betala 102 % skatt. Att hon sen gav bort tiotals miljoner under sitt liv medans han själv ägnar såg en en extrem konsumtion o slöseri är ingenting han tycks fundera på

Du har inte lyssnat på senaste va? Där pratar de vidare om AL och hennes givmildhet, och Alex egen "Karl-Bertil"-runda bland bättre behövande. Som vanligt målas Alex upp som den osympatiske och Sigge ställer de kritiska frågorna.
Citera
2014-12-30, 10:48
Bannlyst
Så gulligt i avsnittet Ond eller god? när Alex är klar med segmentet när dom pratar om varandra.

Alex ropar som en barnunge på toan efter farsan att torka röven

Alex: Färdig! Sigge?!

Tidpunkt i avsnittet: 1:06:16
Citera
2014-12-30, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt
Du har inte lyssnat på senaste va? Där pratar de vidare om AL och hennes givmildhet, och Alex egen "Karl-Bertil"-runda bland bättre behövande. Som vanligt målas Alex upp som den osympatiske och Sigge ställer de kritiska frågorna.

Det var ju det jag lyssnade på. Sigge tar upp Astrid Lindgrens givmildhet ja. Alex börjar dock med att samanfatta boken med att säga att han tycker att det är obegripligt hur Astrid kunde gå ut som borglig debattör för att hon som mångamiljonär fick betala mer skatt.

Han samanfattar den komplexa Pomperipossa-debatten på 10 sekunder som mynnar ut i en kritik om just Lindgren som skulle ge sken av att hon som höginkomsttagare var girig. Att höra det inlägget från vem som helst hade varit provocerande, Astrid uppmärksammade en allvarlig brist i skattesystemet som inte ens sossar i efterhand kunde försvara. Att alex, med sina extrema konsumtions-vanor som kallar sig socialdemokrat men lever ett fullfjädrat stureplans-liv är inte seriöst. Observera att jag inte har någonting emot Alex livs-stil i sig, men den extrema dubbelmoralen stör mig.

Han är duktig på så mycket, det är jag den första att erkänna, men när han börjar prata politik så är han för okunnig och begriper inte hur falsk han framstår
Citera
2014-12-30, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffel
Det var ju det jag lyssnade på. Sigge tar upp Astrid Lindgrens givmildhet ja. Alex börjar dock med att samanfatta boken med att säga att han tycker att det är obegripligt hur Astrid kunde gå ut som borglig debattör för att hon som mångamiljonär fick betala mer skatt.

Han samanfattar den komplexa Pomperipossa-debatten på 10 sekunder som mynnar ut i en kritik om just Lindgren som skulle ge sken av att hon som höginkomsttagare var girig. Att höra det inlägget från vem som helst hade varit provocerande, Astrid uppmärksammade en allvarlig brist i skattesystemet som inte ens sossar i efterhand kunde försvara. Att alex, med sina extrema konsumtions-vanor som kallar sig socialdemokrat men lever ett fullfjädrat stureplans-liv är inte seriöst. Observera att jag inte har någonting emot Alex livs-stil i sig, men den extrema dubbelmoralen stör mig.

Han är duktig på så mycket, det är jag den första att erkänna, men när han börjar prata politik så är han för okunnig och begriper inte hur falsk han framstår

Ah sorry jag fick för mig att sa det där i avsnittet före, för att sedan i detta ha en längre AL diskussion, my bad! Håller med om att Alex inte (ej heller Sigge) klarar av att prata politik utan att framstå som mycket tafatta och deras ideologi som tunn fernissa. Däremot tycker jag inte att det är oförenligt att vara sosse och konsumera upp de pengar man tjänat. Sossarna vill inte avskaffa kapitalismen - bara reformera den. Visst han skatteplanerar, men han följer de regler som finns och röstar för ett parti som generellt vill höja skatterna. Fast S är ju inte så där helt tydliga med det heller eller vill ändra de regler Alex följer speciellt mycket - eller? Svårt hur mycket personligt ansvar man har att leva enligt det ideal samhälle man säger sig vilja skapa. Ska bilåkande MPare betala in högre bensinskatt, borgare inte utnyttja det offentliga, bara delar av det, betala extra för sin Dramaten biljett och på museerna när det var gratis? Dessutom kan man ju hävda att pengarna Alex betalade extra då ändå skulle gå till jobbskatteavdrag och inte till det offentliga han då kan antas vilja förstärka. Eller menade du något annat?

Förresten, de följde inte upp de där men sina inspelningar där de "säger sanningen" om hur de uppfattar att deras relation påverkats av deras tid på turné va?
Citera
2014-12-30, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt
Ah sorry jag fick för mig att sa det där i avsnittet före, för att sedan i detta ha en längre AL diskussion, my bad! Håller med om att Alex inte (ej heller Sigge) klarar av att prata politik utan att framstå som mycket tafatta och deras ideologi som tunn fernissa. Däremot tycker jag inte att det är oförenligt att vara sosse och konsumera upp de pengar man tjänat. Sossarna vill inte avskaffa kapitalismen - bara reformera den. Visst han skatteplanerar, men han följer de regler som finns och röstar för ett parti som generellt vill höja skatterna. Fast S är ju inte så där helt tydliga med det heller eller vill ändra de regler Alex följer speciellt mycket - eller? Svårt hur mycket personligt ansvar man har att leva enligt det ideal samhälle man säger sig vilja skapa. Ska bilåkande MPare betala in högre bensinskatt, borgare inte utnyttja det offentliga, bara delar av det, betala extra för sin Dramaten biljett och på museerna när det var gratis? Dessutom kan man ju hävda att pengarna Alex betalade extra då ändå skulle gå till jobbskatteavdrag och inte till det offentliga han då kan antas vilja förstärka. Eller menade du något annat?

Förresten, de följde inte upp de där men sina inspelningar där de "säger sanningen" om hur de uppfattar att deras relation påverkats av deras tid på turné va?

Jag känner väl lite så att om man nu ska skryta med sin partitillhörighet så pass mycket så bör man kanske ha någonting i sitt privatliv som faktiskt pekar på att man nånstans i någon nivå lever som man lär. Alex lever ett lyxlv som få är inärheten av. Vad som sen är rätt eller fel är väl upp till var och en men man kan inte bara hänvisa till röst-sedeln . Väldigt många med gott om pengar röstar blått, men det finns också en betydande stor del röda väljare bland höginkomst-tagare. Det är givetvis lätt att prata om höjda skatter när man själv lever i överflöd. Alex skrev en kröniska härom året att han minsann inte behövde en yttligare skattesänkning. Ja men självklart, för honom skulle ju det vara en ytterst obetydlig förändring. Skattesänkningen var ju till dom som levde på väldigt små löner. För den som kanske tjänat 18 000 netto och fått en skattesänkning på 1700 kronor som jobbskatteavdragen gett ungefär, så är det ju en enorm skillnad. Nu behöver ju inte ta detta till en partipolitisk debatt, men där saknar alex perspektiven lite.

Hans lillebror är ju likadan. Hans special-medverkan i lyxfällan är bland det mest arroganta jag har sett. Jag kanske är lite konservativ men jag kan inte se dom två herrarna som socialdemokrater helt enkelt.
Citera
2014-12-31, 00:03
Medlem
snillet_1s avatar
Ert snack är helt förlegat år 2014. Socialdemokratin och "moderatismen" skiljer sig inte särskilt mycket åt, rent praktiskt, och det blir närmast löjeväckande att tala om "leva som man lär" i den diskussionen. Båda tilltalar medelklassen. Sverige idag består av en enorm medelklass.
Senast redigerad av snillet_1 2014-12-31 kl. 00:12.
Citera
2014-12-31, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Ert snack är helt förlegat år 2014. Socialdemokratin och "moderatismen" skiljer sig inte särskilt mycket åt, rent praktiskt, och det blir närmast löjeväckande att tala om "leva som man lär" i den diskussionen. Båda tilltalar medelklassen. Sverige idag består av en enorm medelklass.

Jag håller med dig där, båda partierna har rört sig mot mtten där de nu möts. Men jag utgår ju ändå från Alex egen retorik i sin syn på politiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in