• 1
  • 2
2012-05-17, 21:31
Medlem
Meniskskada - operation/rehab
Hej! Jag behöver höra era synpunkter och erfarenheter av meniskskador.

Bakgrund

Jag drabbades under januari månad (5 månader sedan) av en meniskskada i mitt högra knä. Jag har efter en lång process fram och tillbaka mellan vårdcentralen, sjukhus och sjukgymnaster fått det bekräftat att det rör sig om en skada på menisken. Detta blev bekräftat efter min första röntgen.

Skadan kom till genom att jag spelade en match i futsal (inomhus fotboll) och skulle vända mig om efter att ha erövrat bollen. Oturligt nog fastnar jag med foten i golvet pågrund av det överdrivna bra grepp som fanns i hallen. Detta gör att jag med full kraft vänder mig om med hela kroppen men med höger fot kvar i golvet. Knät och menisken utsätts då för en snärt och en del av menisken går sönder. En för j*vlig smärta kommer och jag tvingas bryta matchen. Pågrund av att jag aldrig annars är skadad så tog jag inte skadan seriös och en vecka senare spelar jag en match på Ipren. Dum som man är...
Efter den matchen har jag haft ett långt uppehåll ändå fram tills nu. I övrigt har den här skadan varit jobbig till och från. Man känner av skadan varje dag och det bara genom vanligt gående eller gående i trappor m.m. Ett knäppande ljud och en del låsningar i knät förekommer. Det är mycket gnäll det vet jag men man får en enorm frustration när man går från att träna 3-4 gånger i veckan till att bli soffpotatis.

En stor svullnad uppkommer och jag träffar läkare som pratar om ledbanden alternativt menisken. Jag får diklofenak och ska vila bort min skada. Jovisst säger jag och står här 5 månader senare med beskedet att jag troligtvis ska operera mig. Jag vet att de vill bespara samhället och fokusera på de som behöver vården som mest, men efter lite sökningar här på internet så verkar det som att de i mer än 99,9% av fallen gör en operation. Därför känns det nu som att jag slösat bort minst 3-4 månader av min tid på en falsk förhoppning om att det ska läka av sig självt. Det som nu avgör är en kommande magnetröntgen där man ska kunna se om det är värt att göra en titthålsoperation eller inte.

Info om meniskens funktion och lite mer:
http://www.netdoktor.se/traning-kost/?_PageId=371

Nu till frågan

Vad har ni för erfarenheter av meniskskador. Frågor jag gärna vill ha svar på är bland annat
1. Opererade ni eller läkte det av sig självt?
2. Hur rehab tränade ni? (främst efter operation).
3. Hur lång var er rehabtid?
4. Hur är knäfunktionen idag? Har man lyckats komma tillbaka till den sport man från början utövande?
5. Om ni opererades, vad gjorde dom? Sy, ta bort skadad bit eller togs hela menisken bort?
Citera
2012-05-18, 21:37
Medlem
Jag har opererat menisken. Det läkaren gjorde var att han typ "filade ner den" lite. Under min operation så framkom det att jag inte hade ngt brosk kvar i knät vilket liksom överglänste meniskskadan ganska kraftigt.

Hur som helst så slarvade jag dum som jag är mkt under min rehab men jag tyckte att knät kändes i princip som vanligt igen efter 1-2 veckor. Nu utövar jag dock ingen sport direkt där man använder benen och min läkare + sjukgymnaster mer eller mindre förbjöd mig att springa eller hålla på med bollsporter.

Jag tror du kommer vara återställd relativt snart i alla fall...

LYCKA TILL!!!!
Citera
2012-05-19, 11:18
Medlem
Okej, tack för ditt svar det hjälper enormt mycket med någon som gått igenom samma sak

Hur menar du när du säger att de förbjöd dig att hålla på med bollsporter? Var det pågrund av att din skada var allvarligare än vanligt eller hade det att göra med att det var stor chans att skadan gick upp igen. Med det menar jag om det är rutin om att de flesta som drabbas av en meniskskada måste sluta med t.ex. fotboll.

Beklagar att din skada gett dig problem!

Tack för att du tog dig tid att svara på mitt inlägg
Citera
2012-05-19, 20:40
Medlem
Anledningen till att de "förbjöd" mig att hålla på med bollsporter och typ löpning hade inget med meniskskadan att göra utan det var för att jag på ngt vänster hade slitit bort nästan allt brosk i knät och den typen av aktiviteter skulle påskynda bortslitandet av resten. Fick diagnosen att jag kommer vara tvungen att operera in protes inom 10 år

Idag på gymmet högg det btw till som fan i knät och smärtar nu bara jag reser mig upp

MVH
Citera
2012-05-19, 22:00
Medlem
Okej låter inget vidare det där. Känns det som menisken igen eller är det just avsaknaden av brosk som bidrar till smärtan? Hoppas i alla fall att det blir bättre

Jag frågar ytterligare en fråga haha men har du fått någon diagnos om förkalkning? Speciellt i något knä? Jag fick nämligen en diagnos om förkalkning i mitt vänstra knä, alltså inte i mitt högra knä där min menisk är skadad.
Citera
2012-05-20, 00:45
Medlem
Ingen aning om vad det kan vara som smärtar faktiskt, inte den blekaste.

Nej något om förkalkning har jag inte hört om...

MVH
Citera
2012-05-20, 11:08
Medlem
ZEUS.s avatar
en vanlig titthåls operation. är det vanlig menisk skada är du ju på banan efter 10dagar igen..

det vet du ju inte innan men det är det troliga.

mvh
Citera
2012-05-21, 16:50
Medlem
zebra121s avatar
Jag har i ca ett halvår haft problem med liknande symtom som du beskriver. Knäppande i trappor och jag kan i stort sett inte gå uppför i backar p.g.a knät låser sig. Doktorn ringde och berättade resultaten från MR och hade då sett att jag hade en skada på den YTTRE MENISKEN samt lite slitningar på knäskålen.

Jag hade utgått från en operation/ingrepp men han ville vänta och se om det går till sig via rehab. Något jag inte tror det kommer göra..men men.... Blir det inte bättre på tre månader skulle jag få tid för en artroskopi.
Citera
2012-05-22, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZEUS.
en vanlig titthåls operation. är det vanlig menisk skada är du ju på banan efter 10dagar igen..

det vet du ju inte innan men det är det troliga.

mvh

Tack! Du gör mig galet glad!
Jag vet att det som oftast gäller från fall till fall, så jag får helt enkelt se vad magnetröntgen bilderna som de tog för några dagar sen gav. Men tack för svaret!
Citera
2012-05-22, 07:52
Medlem
zebra121:

Min konspiration är ju att de bara vill bespara samhället genom att låta en vila/träna bort det. Det kan låta dumt men det är min uppfattning, i alla fall där jag bor. Men vad vet jag, det är säkert möjligt att rehabträna knät igen. dvs att man först låter menisken läka ihop och sen stärker musklerna i lår och vader.

För mig gick det inte alls. Det kändes som att jag slog upp skadan gång på gång och till slut kände jag att det inte gick att vila bort det alls längre. Nu är magnetröntgen gjord och jag hoppas på en titthålsoperation. Väntetiderna lär dock inte vara alltför roliga att höra. Jag får hoppas på 1-2 månader. absolut max 3...

Men hoppas besvären snart ger sig för dig, det är jobbigt när man känner av det hela tiden när man går i trappor eller bara går osv. Men som sagt hoppas besvären går över och att det fixar sig för dig snart!
Citera
2012-05-22, 12:49
Medlem
AkkAkks avatar
Meniskskada är inte så värst skoj, fördelen är dock att om de bara ska klippa/fila bort en bit av menisken så borde du efter operation vara på fötter väldigt fort.

Om det inte är särskilt rejäl skada så bör det vara lokalbedövning under operationen och sen kan du kanske rentav gå därifrån för egen maskin utan kryckor. Inom ett par veckor bör du kunna vara någorlunda återställd (varierar tydligen ganska kraftigt, vissa är praktiskt taget som vanligt efter 1-2 veckor, för andra, och då speciellt äldre, tar det 1,5 - 2 månader).
Citera
2012-05-22, 15:34
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AkkAkk
Meniskskada är inte så värst skoj, fördelen är dock att om de bara ska klippa/fila bort en bit av menisken så borde du efter operation vara på fötter väldigt fort.

Om det inte är särskilt rejäl skada så bör det vara lokalbedövning under operationen och sen kan du kanske rentav gå därifrån för egen maskin utan kryckor. Inom ett par veckor bör du kunna vara någorlunda återställd (varierar tydligen ganska kraftigt, vissa är praktiskt taget som vanligt efter 1-2 veckor, för andra, och då speciellt äldre, tar det 1,5 - 2 månader).

Precis. Det är den uppfattningen jag också har. Inga större grejor med andra ord alltså.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in