De enorma sammanslagna/ klistrade trådarna här på FB, gör mig förvirrat. Det är jobbigt att scrolla och bläddra i oändlighet, och jag DRUNKNAR i dem. Dock har jag inget bättre förslag, men finns det det verkligen inget annat sätt? Fattar ju att man måste hålla ordning och reda i et megaforum som detta, men..
Stora tråden om XXXXX är generellt skit, det kan jag hålla med om (med vissa undantag, t.ex Tråden där man letar film som är lik YYY osv)
Problemet är att det inte finns någon bra lösning, utan dessa mastodonttrådar skulle många forum-delar svämmas över av samma trådar om och om igen.
I den ultimata världen så skulle vi inte behöva dessa trådar, för då skulle användare söka innan de skapar trådar, och sökmotorn skulle funka på ett perfekt sätt.
Lösningen vore väl att antingen skapa underforum för varje "Stora tråden om"-tråd, vilket skulle leda till en massa underforum, och då också en djävla massa felpostade trådar (trådar som inte läggs i underforum, trådar som läggs i fel forum osv osv).
En annan lösning som kräver en djävla massa merjobb vore att moderatorer lägger in nya och bra frågor (+ deras svar) i inlednings inlägget i "Stora tråden om X" för att samla dessa.
Dock, ovan kräver som sagrt en djävla massa merarbete, så i sådana fall så måste nog ett tekniskt hjälpmedel utvecklas, där en moderator kan "Lägg till inlägget + citerat inlägg i Forumets FAQ" för att samla de vanligaste frågorna via någon typ av automatik till varje forumdels FAQ där varje fråga hamnar som :
Citat:
Fråga: Vad är 1+1
Massa text text text text för att sedan visa att svaret är 2
Fråga: Vad är 2+2
Massa text text text text för att sedan visa att svaret är 4
Dock, så är det inget som man kan kräva att moderatorerna gör manuellt (för det skulle skapa merarbete utan dess like), utan i sådana fall så måste något utvecklas för att automatisera detta.
Senast redigerad av ^Eaz 2012-05-17 kl. 21:47.
Stora tråden om XXXXX är generellt skit, det kan jag hålla med om (med vissa undantag, t.ex Tråden där man letar film som är lik YYY osv)
Problemet är att det inte finns någon bra lösning, utan dessa mastodonttrådar skulle många forum-delar svämmas över av samma trådar om och om igen.
I den ultimata världen så skulle vi inte behöva dessa trådar, för då skulle användare söka innan de skapar trådar, och sökmotorn skulle funka på ett perfekt sätt.
Lösningen vore väl att antingen skapa underforum för varje "Stora tråden om"-tråd, vilket skulle leda till en massa underforum, och då också en djävla massa felpostade trådar (trådar som inte läggs i underforum, trådar som läggs i fel forum osv osv).
En annan lösning som kräver en djävla massa merjobb vore att moderatorer lägger in nya och bra frågor (+ deras svar) i inlednings inlägget i "Stora tråden om X" för att samla dessa.
Dock, ovan kräver som sagrt en djävla massa merarbete, så i sådana fall så måste nog ett tekniskt hjälpmedel utvecklas, där en moderator kan "Lägg till inlägget + citerat inlägg i Forumets FAQ" för att samla de vanligaste frågorna via någon typ av automatik till varje forumdels FAQ där varje fråga hamnar som :
Dock, så är det inget som man kan kräva att moderatorerna gör manuellt (för det skulle skapa merarbete utan dess like), utan i sådana fall så måste något utvecklas för att automatisera detta.
Jag förstår utmärkt svårigheterna, vilket jag poängterade, man får väl googla sig fram i stället, om man inte hittar, eller rättare: Okar leta. Tx. När det gäller rykande färska frågor, om något som nyligen har hänt osv. Men visst jag förstår.
Jag förstår utmärkt svårigheterna, vilket jag poängterade, man får väl googla sig fram i stället, om man inte hittar, eller rättare: Okar leta. Tx. När det gäller rykande färska frågor, om något som nyligen har hänt osv. Men visst jag förstår.
Jag tror det kan avhjälpas med någon typ av FAQ för varje forum, kanske någon wiki-lösning, där användare blir frågade innan de skapar om de läst FAQ/Wiki för eventuella snabb-svar.
Ett exempel vore ju även om jag inte bryr mig om det forumet själv "Drogakuten", antalet "Jag har rökt knark och ska på pisse prov imorgon, är jag ren" trådar skulle minskas något enormt OM man fick alla som skapade en tråd där att läsa FAQ:en först, e.g. att de faktiskt läste om spårtider osv innan de skapade en tråd.
En extrem lösning vore att man faktiskt ger en popup när någon skapar en tråd, där det tipsas om samlingstrådar osv, och om svaret på trådstarten finns i någon av dessa trådar och användaren ändå skapar en ny tråd, så delar man ut en varning då det är uppenbart att användaren i fråga inte sökt/läst länkarna i popupen.
Kanske om det finns risk för varningar och i långa loppet avstängningar, så skulle användare faktiskt anstränga sig lite - och skulle folk anstränga sig lite, så skulle även de stora trådarna funka (iom att det inte hela tiden skapas trådar/inlägg)
Några grejer som skulle vara bra kan man kopiera från StackOverflow som har överlägset bäst signal/brusförhållande av alla forum jag har testat.
1. Skilja på inlägg och kommentarer. På SO kan jag välja om jag vill svara på en fråga eller bara kommentera ett svar eller en fråga, det gör att trådarna blir mycket renare.
2. Möjlighet att rösta upp/ned inlägg och kommentarer. Då skulle det vara lätt att filtrera bort alla inlägg som har tex negativt medelbetyg.
3. Möjlighet att tagga inlägg med nyckelord för förenklad sökning.
Några grejer som skulle vara bra kan man kopiera från StackOverflow som har överlägset bäst signal/brusförhållande av alla forum jag har testat.
1. Skilja på inlägg och kommentarer. På SO kan jag välja om jag vill svara på en fråga eller bara kommentera ett svar eller en fråga, det gör att trådarna blir mycket renare.
2. Möjlighet att rösta upp/ned inlägg och kommentarer. Då skulle det vara lätt att filtrera bort alla inlägg som har tex negativt medelbetyg.
Kontentan av ditt inlägg (eller kommentar) är att du inte anser alla inlägg på forumet vara lika värda? Ditt förslag #2 är lika värdelöst som att införa +1.
Ett likande system använder ju sig Reddit. Resultatet där är ju tyvärr att mycket mems och annat trams blir uppröstat vilket helt styrs av användarbasen. Det kan man såklart delvis styra med hårdare moderering för att plocka bort OT men hur gör man i fall där folk verklighen har motsatta åsikter ex. innom politik eller religion? Risken skulle vara att man som minoritet skulle bli nerrröstad.
Så jag tror det skulle kunna funka på vissa delar men överlag inte vara något för FB.
Kontentan av ditt inlägg (eller kommentar) är att du inte anser alla inlägg på forumet vara lika värda? Ditt förslag #2 är lika värdelöst som att införa +1.
Det är enorm skillnad i hur läsvärda olika inlägg är, visst jag inser att det kan bli lite problematiskt med +1 -1 men man kunde göra möjligheten att filtrera manuell.
Man kan även tänka sig något mer dynamiskt än bara +-1, tex att man kan tagga inlägg och rösta på dessa. Tänkbara taggar: "Faktafel", "PK", etc. fantasin sätter gränser
Vad tror du om förslaget att skilja på inlägg och kommentar?
I kommentarer kan man fånga upp "+1", "det tycker jag oxå" och off-topic.
Det är enorm skillnad i hur läsvärda olika inlägg är, visst jag inser att det kan bli lite problematiskt med +1 -1 men man kunde göra möjligheten att filtrera manuell.
Man kan även tänka sig något mer dynamiskt än bara +-1, tex att man kan tagga inlägg och rösta på dessa. Tänkbara taggar: "Faktafel", "PK", etc. fantasin sätter gränser
Vad tror du om förslaget att skilja på inlägg och kommentar?
I kommentarer kan man fånga upp "+1", "det tycker jag oxå" och off-topic.
För det första så skulle forumet bli väldigt komplicerat med alla dessa funktioner, och det är aldrig en bra idé. För det andra så förstår jag inte varför man skulle vilja fånga upp OT överhuvudtaget. OT är OT.