2012-08-05, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
För det första så skulle forumet bli väldigt komplicerat med alla dessa funktioner, och det är aldrig en bra idé. För det andra så förstår jag inte varför man skulle vilja fånga upp OT överhuvudtaget. OT är OT.
Det finns en poäng med enkelhet, samtidigt ger mer metadata möjligheten att fortsätta ha samma grundfunktioner men medger möjlighet till utökade funktioner som filtrering etc.

OT förekommer i väldigt många trådar därför finns det väl en poäng med att hantera det smidigt?
Citera
2012-08-05, 18:17
Medlem
Spyrrans avatar
Det som stör mig mest är inte att det finns så stora trådar. Det som stör mig mest är följande saker:

1) Folk som inte kan använda sökfunktionen först. Om man kunde använda sig av den så skulle man ofta få svar på sina frågor. Sökfunktionen kan användas både för hela forumet och för att söka efter svar i en viss tråd.

2) Folk som inte vill skriva i stora trådar när de vet om att dessa trådar existerar. De har ofta en enkel fråga, och väljer att skapa en helt ny tråd

Ibland kan stora samlingstrådar inte vara det optimala. Det händer framförallt när folk börjar ställa samma frågor hela tiden, och inte bryr sig om att se om det finns inlägg som rör ämnet/frågan. Eller när hela tråden börjar gå off topic. Men jag ser hellre att det är så än att det skapas tusentals trådar för att diskutera samma sak eller ställa samma frågor hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av JohanLa
Det finns en poäng med enkelhet, samtidigt ger mer metadata möjligheten att fortsätta ha samma grundfunktioner men medger möjlighet till utökade funktioner som filtrering etc.

OT förekommer i väldigt många trådar därför finns det väl en poäng med att hantera det smidigt?

Det finns redan en rapportera-knapp om man ser OT-inlägg. Varför ska man då hålla på med att rösta på inlägg etc för att få bort OT eller låta bli att se sådana inlägg?
Citera
2012-08-09, 21:06
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:

Men det du föreslår är ju att OT ska leva vidare i kommentarerna. Eller har jag missförstått? Det enda sättet att hantera OT i mina ögon är att radera och bestraffa det.
Citera
2012-08-10, 13:30
Moderator
MondoBizarros avatar
Alternativet är helt enkelt sämre.
Det vi då skulle få är en mängd trådar med diverse kryptiska namn som kanske eller kanske inte har med ämnet att göra och eftersom vi genom åren har testat många olika sätt att få bukt på problemet att folk startar nya trådar istället för att söka så ÄR samlingstrådar enligt min uppfattning det bästa alternativet.

Däremot borde vi verkligen försöka hitta ett sätt att få fram information bättre...kunde folk lära sig att man både kan söka reda på trådar och sen söka I tråden så vore detta ett trevligare forum för alla.
Citera
2012-08-11, 01:44
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Däremot borde vi verkligen försöka hitta ett sätt att få fram information bättre...kunde folk lära sig att man både kan söka reda på trådar och sen söka I tråden så vore detta ett trevligare forum för alla.

Ja, det kan jag hålla med om.

Men utöver att använda sökfunktionen så borde folk lära sig att läsa. Okej, jag kan förstå att folk inte orkar eller vill läsa igenom allt i en megatråd med över 1000 inlägg. Men det finns samlingstrådar där matnyttig information finns i första inlägget. Ibland även med någon form av FAQ och/eller länkar. Tror du att folk ens orkar läsa trådstarten i sådana fall? I allmänhet är svaret nej på den frågan. Eller så kan man inte läsa så många inlägg som möjligt. Det är inte ovanligt att någon ställer en fråga. Sedan hittar man svaret 2 inlägg ovanför :roll:

Så jag skulle vilja se en kombination av läsförståelse och användning av sökfunktion. Speciellt om medlemmarna är en typ av användare som är dålig på att använda sökfunktionen och att få upp relevanta och bra sökresultat.
Citera
2012-08-11, 13:41
Medlem
Citat:
Men det du föreslår är ju att OT ska leva vidare i kommentarerna. Eller har jag missförstått? Det enda sättet att hantera OT i mina ögon är att radera och bestraffa det.
Ja det skulle vara ett sätt att låta OT och kommentarer typ +1 etc. få leva vidare. Lösningen med kommentarer fungerar utmärkt på StackOverflow.
Citera
2012-08-12, 10:43
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ja det skulle vara ett sätt att låta OT och kommentarer typ +1 etc. få leva vidare. Lösningen med kommentarer fungerar utmärkt på StackOverflow.
Har funderat ett tag nu. Jag förstår verkligen inte varför man skulle vilja ha kvar OT och tomma ryggdunkningar i en diskussion på Flashback.
Citera
2012-08-12, 11:04
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Har funderat ett tag nu. Jag förstår verkligen inte varför man skulle vilja ha kvar OT och tomma ryggdunkningar i en diskussion på Flashback.

+1.

Nej, men jag håller absolut med. Trams och ryggdunkande saknar egentligt diskussionsvärde. Såna trådar har vi Laidback till.
Citera
2012-08-12, 12:12
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:

Fast jag tycker inte att man ska jämföra Flashback med StackOverflow. De är så pass olika. Flashback är ett mer utpräglat diskussionsforum, och ot-kommentarer som "+1" hör inte hemma här.

Det är tänkt att man i första hand ska ha en frågeställning (i trådstart) som gör att man ska diskutera något. I andra hand kan man ställa frågor som kan besvaras även om man helst ska kunna diskutera ämnet. Att då komma med tramsiga kommentarer, chattinlägg, ryggdunkningar a'la +1 eller "jag håller med" är så långt ifrån den typen av inlägg som man eftersträvar här på Flashback.

Dessutom har man gjort ett försök med att man bland annat ska kunna rösta på trådar (i form av stjärnor). Det gick inte direkt bra. Så jag tror inte man vill införa ett liknande system fast för kommentarer. Framförallt inte om poängen med detta system är att bevara OT-inlägg.

Sedan blir det betydligt lättare att ha översikt i en gigantisk tråd om alla inlägg håller sig till ämnet, istället för att göra trådarna ännu större genom att låta alla OT-inlägg vara kvar och dessutom låta folk rösta på dessa inlägg.
Citera
2012-08-12, 12:48
Medlem
Mina idéer var troligen inte så bra med tanke på det kompakta motstånd de stötte på.
Jag tror dock att det stora problemet inte är stora trådar i sig utan snarare det låga signal/brusförhållandet i de stora trådarna. Jag är medveten om att StackOverflow är en annan typ av forum fråga-{svar} och inte diskussion. SO har dock lyckats extremt bra med just signal brusförhållande, det tar inte många sekunder att bedöma om ett svar är bra baserat på antal röster. Det kan mycket väl finnas något att lära av SO.
Citera
2012-08-12, 13:41
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Mina idéer var troligen inte så bra med tanke på det kompakta motstånd de stötte på.
Jag tror dock att det stora problemet inte är stora trådar i sig utan snarare det låga signal/brusförhållandet i de stora trådarna. Jag är medveten om att StackOverflow är en annan typ av forum fråga-{svar} och inte diskussion. SO har dock lyckats extremt bra med just signal brusförhållande, det tar inte många sekunder att bedöma om ett svar är bra baserat på antal röster. Det kan mycket väl finnas något att lära av SO.
Det som gör att den typen av lösningar är problematiska på Flashback är att många utav användarna här rent ut sagt är idioter och/eller folk som bara är här för att förstöra för de som är seriösa. I en diskussionstråd - och alltså inte en supporttråd - så hade folk plussat folk som tycker lika eller som skriver en rolig idiotkommentar, och om möjlighet getts försökt trycka ner inlägg de inte gillar.

Därmed inte sagt att förslaget inte hade funkat bra i specifika trådar, och jag själv tycker att en +1-knapp vid inlägg hade kunnat vara bra så länge det sen presenteras med bara en räknare och inte långa listor med namn, men att lansera det på bred front gynnar nog inte forumet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in