• 1
  • 2
2012-05-17, 20:53
Medlem
Aviarts avatar
Tänkte dela med mig av ett av dom godaste recepten i min arsenal, nämligen varm smörgåstårta! Det är väldigt enkelt att tillaga och det går fort och det är även tämligen billigt. Håll till godo;

Ingredienser

Purjolök
Creme Fraiche
Bacontärningar
Citronpeppar
Hönö-kaka/Polar-kaka (smaksak men det ska vara dom halvmåne-formade)
Riven ost
Tomat
----------------------------------------------

Börja med att fräsa på bacontärningar och skiva upp purjon, sätt ugnen på 220 grader. Hur mycket purjo man vill ha är också det en smaksak, jag gillar purjolök och brukar ha i en hel del. Släng fram en plåt och på med ett bakplåtspapper och lägg upp två skivor Hönö/polarkaka så att dom får en rund tårtform.

När baconen har blivit lite stekt så skickar man ner purjolöken och låter den fräsa bara någon minut eller två så man inte får alldeles för sladdrig vilket den ändå blir sen när den hamnar i. Här kan man sen göra ett val. Gillar man en viss sälta så kan man skippa att hälla av allt spad från baconen men häll ändå av en del för annars så riskerar man att det blir rinnigt och då blir brödet svampigt.

När så bacon och purjo har gottat sig i pannan så häller man ner creme fraichen. Jag brukar använda cirka 5-6dl för att få nog med "smet". Låt den koka upp och tjockna lite. Här brukar jag ha i citronpeppar eftersom syrligheten gör sig kanon i kompotten. Inte för mycket dock! Det får inte ta överhand.

När man sen har fått smeten någorlunda tjock och den har puttrat lite så tar man av den och använder en slev och slevar på smeten på första lagret Hönö/Polarkaka. När man har lagom med smet så tar man fram nästa två och lägger uppe på och sen på med mer smet. Det man ska tänka på här är att man får ut smeten riktigt och inte koncentrerar den till mitten för då blir brödet hårt, bränt och den blir svår att skära. Sen lägger man alltså på dom två sista och toppar med smet, riven ost och skivade tomater. Sedan är det dags för ugnen i cirka 20-25 minuter eller tills dess att osten blir smält och aaaaaaningen krispig. Den får inte bli bränd.

Jag brukar servera med en god sallad eftersom sallad gör sig kanon med denna rätt. Jag vill även säga att den är väldigt mustig och mäktig. Man blir väldigt mätt av litegrann. Jag har själv precis ätit detta och jag sitter i det närmaste i mat-koma. Hoppas ni tar er tid att göra en varmsmörgåstårta och njut av denna underbara rätt!
Citera
2012-05-17, 21:01
Medlem
Zelogaths avatar
Har aldrig ens tänkt tanken på att göra varm smörgåstårta...
Men jag gillar ju smörgåstårta, så man kanske skulle ta och testa någon gång

Kom du på idén själv eller är det ett vanligt existerande fenomen att göra varm smörgåstårta?
Citera
2012-05-17, 21:28
Medlem
Aviarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Har aldrig ens tänkt tanken på att göra varm smörgåstårta...
Men jag gillar ju smörgåstårta, så man kanske skulle ta och testa någon gång

Kom du på idén själv eller är det ett vanligt existerande fenomen att göra varm smörgåstårta?

Jag har mig veterligen aldrig sett det innan men jag lärde mig det från min farbrors fru Tänkte först "Vad blir detta för goja" men det är riktigt gott.

Man kan göra en vegetarisk variant och skippa baconen och ha i svamp eller vad man nu kan komma på, möjligheterna är oändliga.
Citera
2012-05-17, 21:57
Medlem
Screeners avatar
smörgåstårtsglass med gås.
Citera
2012-05-18, 00:34
Medlem
Aviarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Screener
smörgåstårtsglass med gås.

Precis. Fast utan lax.
Citera
2012-05-18, 00:44
Medlem
Bleeding Througs avatar
Mums, varm smörgåstårta
Gjorde en själv förra veckan fast med lite andra ingredienser:
  • Creme Fraiche
  • Bacon
  • Purjolök
  • Hönö-kaka
  • Paprika
  • Kantareller
  • Cayennepeppar + Svartpeppar
Citera
2012-05-18, 05:17
Medlem
Aviarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleeding Throug
Mums, varm smörgåstårta
Gjorde en själv förra veckan fast med lite andra ingredienser:
  • Creme Fraiche
  • Bacon
  • Purjolök
  • Hönö-kaka
  • Paprika
  • Kantareller
  • Cayennepeppar + Svartpeppar

Ahh, kantareller. Detta låter ruskigt gott och denna varianten får det blir nästa gång! Brää!
Citera
2012-05-18, 07:03
Medlem
pelviss avatar
Brukade göra varm smörgåstårta för en del år sen. Brödet som användes då var Juliakaka, tjocka saftiga skivor i halvmåne form. Hönökaka, tycker jag, är för kompakt. Men Juliakakan försvann i från marknaden, nån som vet varför?

googlade lite själv:http://kostsamt.blogspot.se/2007/12/...n-r-borta.html
Citera
2012-05-18, 14:36
Medlem
Aviarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelvis
Brukade göra varm smörgåstårta för en del år sen. Brödet som användes då var Juliakaka, tjocka saftiga skivor i halvmåne form. Hönökaka, tycker jag, är för kompakt. Men Juliakakan försvann i från marknaden, nån som vet varför?

googlade lite själv:http://kostsamt.blogspot.se/2007/12/...n-r-borta.html

Aldrig hört talas om Juliakakan :P Men personligen använder jag Polar eftersom jag tycker den är luftigare, typ. Kul att höra att flera känner till denna iallafall
Citera
2012-05-19, 14:58
Medlem
jajahars avatar
Har heller aldrig sett Juliakakan i butikerna häromkring. Kan det vara något regionalt?

Hursom helst, jag har ett recept på varm smörgåstårta men har aldrig testat. Fick det av min mor som blev bjuden på provsmak i butik. Kruxet är att det ska vara Hönökaka och jag avskyr detta söta bröd.
Citera
2012-05-19, 15:39
Medlem
Absintists avatar
Själva grejen med smörgåstårta för mig är ju lite just mixen av majonnäs och kallskuret så en varm variant med ost och grejor känns mer bara som en varm smörgås staplad på höjden... fast det kan ju förstås också vara gott.
Citera
2012-10-13, 20:37
Medlem
Aviarts avatar
Testade denna med vitlöks-creme fraiche. Blev dundergott
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto