• 1
  • 2
2012-05-17, 20:05
Medlem
Om man har ftt ett utslag av kronofogden och ska betala en viss summa, vad hnder om man inte har pengar och inte kan betala i tid?
Citera
2012-05-17, 20:07
Medlem
Finans.killens avatar
De kommer vl och tar din stereo och sljer p auktion?
Citera
2012-05-17, 20:26
Medlem
Nmen allvarligt. Det gller inte mig utan min sambo. Och jag r orolig fr hur detta kommer att pverka mig. Han tycker att det r s jobbigt att han varken pratar med mig om det eller har kollat upp ngonting sjlv. Han ppnar inte ens posten lngre. Som sambo blir jag vldigt nervs av detta...
Citera
2012-05-17, 20:26
Medlem
Vad innebr ett utslag? Han har ju redan hamnat hos kronofogden, sen kom ett utslagspapper? r det samma sak eller r det "ett snpp vrre"? #frvirrad
Citera
2012-05-17, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihateandyrooney
Vad innebr ett utslag? Han har ju redan hamnat hos kronofogden, sen kom ett utslagspapper? r det samma sak eller r det "ett snpp vrre"? #frvirrad

Frst fr ni ett betalningsfrelggande, det innebr att ni ombeds att betala X kronor inom X dagar. D ni inte gjort det har ni ftt ett utslag p betalningsfrelggandet, det innebr bland annat att Kronofogden meddelar UC, Soliditet, etc om att ni ej betalat er skuld. Det r detta som man brukar kalla en betalningsanmrkning. Din sambo har sledes ftt en "prick" nu. Han kommer inte kunna ta ln, abonnemang fr el eller telefoni, hyra bil, etc.

Nu r skulden faststlld rttsligt. Kronofogden kommer nu att begra utmtning. Har han ln kommer hans chef f ett brev till fretaget dr KFM meddelar att X kronor inte ska betalas ut till din sambo utan istllet ska g till KFM. Kommer han f tillbaka p skatten? I s fall plockar de pengar dr direkt.

Det bsta din sambo kan gra nu r att kontakta KFM och be om en avbetalningsplan som han kan klara av. Det kommer de med strsta sannolikhet att g med p d en lneutmtning r dyr, hembesk nnu dyrare.
Citera
2012-05-17, 22:07
Medlem
Det finns ngra variabler som spelar in i vad som hnder hrnst, frst och frmst om den skuldsatte har en inkomst, r fallet s kommer lneutmtning att ske (om detta tcker skulden i tillfredsstllande takt).

Om ovanstende kriterium inte uppfylls kommer KFM istllet att agera genom utmtning d allting i hela den skuldsattes bostad utav vrde utmts tills skulden r reglerad. Det spelar ingen roll om det r ditt lsre utan s lnge du inte kan bevisa detta med kvitto tar KFM exakt allting i hela bostaden.
Citera
2012-05-18, 11:04
Medlem
Han har ett jobb, ett heltidsjobb. Kanske inte med superln, men ndock ett arbete. Det borde rkna fr att slippa utmtning p godelar? Och det kan allts bli en kombination av utmtning p arbete och godelar? (ven mina i hemmet)?
Citera
2012-05-18, 12:35
Medlem
drdracula141s avatar
Citat:
Ring Lyxfllan.
Citera
2012-05-18, 14:09
Medlem
Citat:
Han har ett jobb, ett heltidsjobb. Kanske inte med superln, men ndock ett arbete. Det borde rkna fr att slippa utmtning p godelar? Och det kan allts bli en kombination av utmtning p arbete och godelar? (ven mina i hemmet)?

-Ja, det kan mycket vl bli en utmtning p godelar i hemmet och d utmts allt av vrde som du inte kan bevisa genom kvitto r ditt personliga lsre.

Den vanliga proceduren r att man brjar med att besluta om utmtning och KFM skickar d ut en kronofogde till att underska och utmta den skuldsattes godelar, rcker dessa fr att reglera hela skulden s slutar det dr. Rcker inte det som utmts till fr att reglera skulden/skulderna s kommer han ven att lneutmtas.
Senast redigerad av Overintendent 2012-05-18 kl. 14:12.
Citera
2012-05-18, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overintendent
-Ja, det kan mycket vl bli en utmtning p godelar i hemmet och d utmts allt av vrde som du inte kan bevisa genom kvitto r ditt personliga lsre.

Den vanliga proceduren r att man brjar med att besluta om utmtning och KFM skickar d ut en kronofogde till att underska och utmta den skuldsattes godelar, rcker dessa fr att reglera hela skulden s slutar det dr. Rcker inte det som utmts till fr att reglera skulden/skulderna s kommer han ven att lneutmtas.

Han sger att det r 7000 kr hos kronofogden. eftersom han jobbar heltid kan han betala av detta p tre mnader. det kommer inte bli ngra problem. stmmer det? han har en tendens att inte ha s bra koll p lget. vill kolla att allt r lugnt. han sger att kronofogden sagt att han ska betala nr han kan. gr detta ihop eller blir jag lurad?
Citera
2012-05-18, 19:56
Medlem
Citat:
Han sger att det r 7000 kr hos kronofogden. eftersom han jobbar heltid kan han betala av detta p tre mnader. det kommer inte bli ngra problem. stmmer det? han har en tendens att inte ha s bra koll p lget. vill kolla att allt r lugnt. han sger att kronofogden sagt att han ska betala nr han kan. gr detta ihop eller blir jag lurad?

Ifall han heltidsjobbar s kan han vll bara betala skiten nsta fredag istllet fr att dra ut p det?

Men det kan stmma ifall han har kommit verens med kronofogden om en avbetalningsplan p 3 mnader, att bara lta det g och skicka in pengar lite nr man knner fr det br inte vara ngon bra ide.

Svar p en tidigare frga r att nej de kan inte utmta dina grejer men de kan utmta ert gemensamma bohag vilket r det mesta slnge ni inte har ett samboavtal som reglerar vad som r vems. Men s lnge du kan visa att ngonting r din private egendom s kan du vara lugn.

Hade jag varit som dig s hade jag nog sett till att frflytta snt som r ditt och r av vrde drifrn till hela den hr historian r avklarad.... Eller vad sger jag? flytta allt som r ditt drifrn permanent en sdan kille r inget att ha.
Citera
2012-05-22, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonC82

Det bsta din sambo kan gra nu r att kontakta KFM och be om en avbetalningsplan som han kan klara av. Det kommer de med strsta sannolikhet att g med p d en lneutmtning r dyr, hembesk nnu dyrare.

Men vnta nu ett tag.... man gr vl inga avbetalningsplaner med Kronkalle. KK faststller ju bara ett existensminimum och tar hela verskottet p lnen. Vill man gra en deal s fr man allt vnda sig till det inkassobolag som ger skulden och hoppas p deras vlvilja....

http://www.kronofogden.se/Avbetalningsplan2.html

Hr kan man just lsa om att det INTE r fogden som beviljar avbetalningsplaner
Senast redigerad av Kimson 2012-05-22 kl. 21:50.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in