2012-05-17, 16:35
Medlem
bl-gr-ns avatar
Har nu haft min EOS 1000D i ett år och kommit på att stora (system)kameror inte är min melodi.
Använder hellre den gamla kompaktkameran eller mobilen för de är lättare att ta med sig. Mobilen har man ju nästan alltid med sig i alla fall.

Undra hur Pentax Q fungerar för vidvinkel 20-28 (35mm) och för mörker(inomhus och kvälls) fotografering?

Panasonics Pancake objektiv skulle de passa på Pentax Q?

Har bara fått upp ögonen på den kameran, hur är möjligheten att själv ställa in exponeringen på den (Pentax Q är ganska fattigt utrustad med knappar och vred)?

Finns det någon här på FB som har den eller har åsikter om Pentax Q?
Citera
2012-05-23, 23:24
Medlem
Gojiberrys avatar
Tjena!

Den är inget att direkt hurra för vad jag vet... Jag hade inte lagt pengar på den kameran. Då hade jag hellre bara köpt en riktigt bra kompakt istället.

Panasonics objektiv passar INTE den fattning som finns på Pentax Q. Panasonics m4/3 objektiv passar till m4/3 kameror och dessa släpps bara av Panasonic och Olympus. Dessa kan jag rekommendera eftersom de är väldigt små och med rätt objektiv kan du få ner dem i fickan utan att egentligen tappa någon stor skillnad i bildkvalite gentemot din gamla 1100 (faktum är att du kanske till och med får bättre bilder av m4/3 kamerorna). Titta främst på GF3 och GF5 från Panasonic eller E-PM1 från Olympus. Dessa är de minsta och billigaste modellerna. Jag tror inte du blir besviken men pröva dem först i affär!

Panasonic har ett zoom objektiv med 14-42mm (objektivet är benämt med X bakom) som har motorzoom och pga detta är riktigt litet till storleken. Tillsammans med en GF-3 eller GF-5 är det en riktigt riktigt liten kombination! Om du har mer frågor är det bara att skriva

Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Har nu haft min EOS 1000D i ett år och kommit på att stora (system)kameror inte är min melodi.
Använder hellre den gamla kompaktkameran eller mobilen för de är lättare att ta med sig. Mobilen har man ju nästan alltid med sig i alla fall.

Undra hur Pentax Q fungerar för vidvinkel 20-28 (35mm) och för mörker(inomhus och kvälls) fotografering?

Panasonics Pancake objektiv skulle de passa på Pentax Q?

Har bara fått upp ögonen på den kameran, hur är möjligheten att själv ställa in exponeringen på den (Pentax Q är ganska fattigt utrustad med knappar och vred)?

Finns det någon här på FB som har den eller har åsikter om Pentax Q?
Citera
2012-05-25, 20:43
Medlem
bl-gr-ns avatar
Tack för svaret Gojiberry

Insåg också ganska snart att kameran, är lite för mycket modedesign och lite för lite kamerateknik.

Hittade ingen passande kamera att ersätta Canon SX210 och komplettera systemkameran.
Närmast kom Nikon P7100 och P310 men ville helst ha en kamera, med P310 prestanda men med P7100s optiska sökare och "manuella styrning".

Valde till slut Canon Powershot A1300 en instegs/nybörjar-kamera utan manuella inställnings möjligheter men med optisk sökare.
Skoj att fota med som sjutton, eftersom man inte har ambitionen att varje foto ska bli perfekt.
Citera
2012-05-26, 20:59
Moderator
rotadents avatar
Pentax Q är en bra kompaktkamera, bildkvaliteten är riktigt bra med tanke på att sensorn är ungefär lika stor som på de flesta kompaktkameror. Men jag vet inte, i mina ögon finns inget direkt argument att köpa en Pentax Q framför en Canon G12 exempelvis. Sensorerna är väl snarlika i storlek och bildkvaliteten är bra på båda kamerorna. Varför man skulle vilja byta objektiv och krångla med att bygga upp ett system där objektiven bara tecknar ut en väldigt liten sensor förstår jag inte.

Jag hade i så fall hellre köpt en m4/3-kamera. Nu valde du en kompakt istället och även det är ett bättre alternativ än Pentax Q i mitt tycke.
Citera
2012-09-04, 19:51
Medlem
W.R.s avatar
Jag håller inte med er. Att Pentax Q från början kostade flera tusenlappar mer än den kommit ner till nu, gjorde att den snabbt avfärdades som en alldeles för dyr modegimmick. Men, på de nivåer man hittar den på nu har jag svårt att se hur man får "mer" kamera för priset.

Jag älskar den, och har mycket kul med den. Och bildkvaliteten är fantastisk, den lilla sensorn till trots.
Citera
2012-09-05, 12:47
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.R.
Jag håller inte med er. Att Pentax Q från början kostade flera tusenlappar mer än den kommit ner till nu, gjorde att den snabbt avfärdades som en alldeles för dyr modegimmick. Men, på de nivåer man hittar den på nu har jag svårt att se hur man får "mer" kamera för priset.

Bättre kamera för priset är NEX 3-serien, Olympus/Panasonic/Samsungs billigare modeller, och Nikon J1 (som jag starkt ogillar, men till och med den är bättre). Det är inte ens en modegimmick, den är ruskigt ful. Observera att jag gillar Pentax och sörjde mycket när de lade ner MZ-D.

Citat:
Ursprungligen postat av W.R.
Jag älskar den, och har mycket kul med den. Och bildkvaliteten är fantastisk, den lilla sensorn till trots.

Bildkvaliteten är bättre på alla konkurrenter. Det inkluderar en del kompaktkameror. Q är en leksak, förvisso en charmerande leksak, men ändå. Jag skulle iofs kunna tänka mig att sätta en del gamla zoomar för pytteformat på den, men näää, den är inte värd det.

Det hindrar förstås inte att man kan få bra bilder från den, men det är helt klart en kamera i avsaknad av en massmarknad, eftersom konkurrenterna är attraktivare på alla plan för de flesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in