2012-05-17, 10:12
Medlem
hakro807s avatar
Jag gjorde ett avdrag för "tillfälligt boende, dubbel bosättning och hemresor" på min deklaration gällande differensen mellan utgivet traktamente och schablonbelopp. Fick några dagar sedan en brev från Skatteverket med begäran om förtydligande. Jag kontrollerade uppgifterna och det visade sig att jag glömt att dra av utbetalt traktamente från schablonsumman och istället gjort avdrag på hela schablonbeloppet. Jag har lämnat in en rättelse tillsammans med relevant dokumentation, min fråga är hur sannolikt det är att jag åker på skattetillägg. Det var ett ärligt och i mitt tycke ganska uppenbart fel från min sida.
Citera
2012-09-04, 11:50
Medlem
hakro807s avatar
Jo, blev skattetillägg på 40 procent på den felaktigt avdragna summan. Cirka 3000:- extra till stadskassan blev det. Surt men pengar är världsliga ting. Dessutom får jag tillbaka ganska mycket ändå. : ]

Så, varför berättar jag detta? Jo: http://www.catb.org/esr/faqs/smart-q....html#followup
Citera
2012-09-05, 01:05
Medlem
Schysst att du avrapporterade hur det gick, men trist att ditt misstag blev så dyrt.

När väl Skatteverket ställt en fråga finns det ingen återvändo, då ligger lagt kort.

Se artikel i http://www.dn.se/nyheter/sverige/juh...-skattetillagg:

Citat:
Skatteverket har inte prövat huruvida H*kan Ju*olt har gjort det felaktiga avdraget med flit.

– Det krävs inte uppsåt. I och med att man finner att någon har lämnat felaktiga uppgifter så ska han eller hon betala skattetillägg, säger G*ran M*nsson.

Man kan göra en så kallad självrättelse av en felaktig uppgift utan påföljd om man gör det innan Skatteverket uppmärksammat felet.
Citera
2012-09-07, 16:29
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lo
Man kan göra en så kallad självrättelse av en felaktig uppgift utan påföljd om man gör det innan Skatteverket uppmärksammat felet.
Jo, men du vet hur det är, man lämnar in deklarationen, sätter in kopian i pärmen, glömmer bort allt och väntar på att återbäringen ska rulla in. Jag ser det som en lärpenning och får vara glad att det inte handlade om större summor än så.

Får dricka fulöl istället för finöl ett tag. Eller ja, som nybliven student hade det väl blivit fulöl i vilket fall som helst.. : ]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in