2012-05-16, 17:44
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mich0594
Fun Light + kolsyrat vatten. Det är något att börja med iaf. Har för mig att juice innehåller mer socker än vad läsk gör?

Fun light? Hur skulle det kunna vara ett bra val för tänderna? Bara för fun light inte innehåller socker så innehåller det fortfarande aspartam, vilket har snarlik effekt på tänderna.

Alla drycker, utom vatten, missgynnar mer eller mindre på tänderna/munhygienen. Som någon sa är mjölk ett ganska bra val trots att det innehåller mjölksockret laktos. För laktosens uppbyggnad är inte lik det man i vardagligt tal kallar för "socker".
Senast redigerad av SiSenior 2012-05-16 kl. 17:48.
Citera
2012-05-16, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Fun light? Hur skulle det kunna vara ett bra val för tänderna? Bara för fun light inte innehåller socker så innehåller det fortfarande aspartam, vilket har snarlik effekt på tänderna.

Alla drycker, utom vatten, missgynnar mer eller mindre på tänderna/munhygienen. Som någon sa är mjölk ett ganska bra val trots att det innehåller mjölksockret laktos. För laktosens uppbyggnad är inte lik det man i vardagligt tal kallar för "socker".

Aspartam har ingen kariespåverkan på tänderna.

http://www.primavi.se/fragel_tandlak...ectName=Karies
Citera
2012-05-16, 18:09
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av applemos
Aspartam har ingen kariespåverkan på tänderna.

http://www.primavi.se/fragel_tandlak...ectName=Karies

Nog för att hon är leg. tandläkare men jag hör hört andra tandläkare säga annat, så vad kan hon tänkas ha för källa?

(Jag säger inte att jag har rätt, vill bara vara säker innan jag ändrar åsikt)
Citera
2012-05-16, 18:26
Medlem
Citat:
Nog för att hon är leg. tandläkare men jag hör hört andra tandläkare säga annat, så vad kan hon tänkas ha för källa?

Ja det är ju sant, hon kunde gott refererat till någon studie. Hade varit intressant att se andra sidans källor också.

Här är en studie, som visserligen är utförd på råttor, där man drar slutsatsen att aspartam inte är kariogent. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8955999

I boken Pediatric Dentistry:Principles and Practice står det också att det ej är kariogent.
Citera
2012-05-16, 19:01
Medlem
mich0594s avatar
Citat:

Tänkte att det kanske är bättre än Pepsi mot tänderna.
Citera
2012-05-16, 19:17
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av applemos
Ja det är ju sant, hon kunde gott refererat till någon studie. Hade varit intressant att se andra sidans källor också.

Här är en studie, som visserligen är utförd på råttor, där man drar slutsatsen att aspartam inte är kariogent. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8955999

I boken Pediatric Dentistry:Principles and Practice står det också att det ej är kariogent.

Så sant. Sen kan det fortfarande vara negativt för munhälsan trots att det inte orsakar karies
Citera
2012-05-16, 19:32
Medlem
Drick mjölk. Mjölk reglerar pH-värdet i tänderna då det är en buffertlösning.
Citera
2012-05-16, 20:18
Moderator
Gromguttens avatar
Drycker -> Medusin

/Mod
Citera
2012-05-16, 20:23
Medlem
LinusKlasens avatar
Brämhults juicer - som jag fattat är en av de bättre sorters juice, hur är den mot tänderna och rent allmänt?
Citera
2012-05-16, 20:26
Medlem
MC.Hammers avatar
Citat:

Aspartam och andra sötningsmedel bidrar inte till karies, det är endast kolhydrater som bidrar. Detta vet alla tandläkare. Kanske har du hört att man kan få erosionsskador pga. det låga pH-värdet av lightläsk, men det beror på hur du dricker och vad du gör, t.ex. är det inte rekommenderat att borsta tänderna efter ett glas lightläsk pga. den demineraliserade (och mjukare) emaljen vars yttersta lager borstas bort.
Citera
2012-05-16, 20:46
Medlem
svenskryttares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Klart du kan fortsätta dricka pepsi, men en liter låter kanske lite mycket.
Drick en halv liter istället.
Och om tandläkaren skulle gnälla över det så bry dig inte, deras jobb går fan ut på att gnälla på allting som man dricker.

Deras jobb är inte att gnälla på allt du dricker. Dom är till för att hjälpa dig hålla en god munhälsa. Det är inte krav på att gå till tandläkaren heller så om man inte vill höra deras "gnäll" så behöver man inte gå dit, eller hur?
Citera
2012-05-16, 21:35
Moderator
ofays avatar
Ost är bra för tänderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in