Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2012-05-16, 23:24
Medlem
MC.Hammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mich0594
Tänkte att det kanske är bättre än Pepsi mot tänderna.

Du tänkte rätt Fun light är bättre för tänderna än pepsi.
Citera
2012-05-17, 00:13
Medlem
slackergurus avatar
C-vitamin brus tabletter. Tar det inte för att få i mig c-vitamin utan för att jag tkr det är så jävla gott!
Citera
2012-05-17, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cladius
Börja snusa. Snuset fungerar som en bas i munnen och gör så att det inte blir lika surt i din mun när du dricker läskedrycker. FORTSÄTT OCH DRICK OCH BÖRJA SNUSA HELT ENKELT
Snus är inte bra för det ger upphov till gingivala retraktioner (tandköttet drar sig tillbaka och rötterna blottas)

Undvik dryck med syror och socker. Syror ger upphov till erosioner (demineraliserar och bryter så småningom ned tandstruktur) och sockret är cariogent, dvs ger upphov till karies. Fast jag har läst att coca cola är bättre än fanta och sprite eftersom det innehåller fosfat, men det är fortfarande inte bra att dricka det. Måste du dricka juice så drick via ett sugrör. Vatten är bra!
Senast redigerad av ihatejuice 2012-05-17 kl. 00:53.
Citera
2012-05-17, 03:47
Medlem
buashas avatar
Mjölk (och andra mejeriprodukter, kött, tobak, kaffe och alkohol och massa annat med för den delen) har en försurande effekt på kroppen. Även om det kanske inte försurar munnen så har det en försurande effekt när kroppen bryter ner det. Eftersom det försurar så tar kroppen kalcium från skelettet ( bl.a. tänderna) för att återställa ph-värdet vilket leder till sämre skelett och svagare tänder.
Snus är basiskt i munnen men har också en försurande effekt på kroppen vilket har samma konsekvenser som mejeriprodukter.
Citron är tvärtom, surt i munnen men basiskt i kroppen.

Antagligen funkar det att dricka pepsi men det optimala är väl isf att äta/dricka något basiskt efteråt för att återställa ph-värdet i munnen. Men eftersom det mesta som är basiskt är typ grönsaker och rotfrukter så kanske det inte är så kul att dricka något för att det är gott och sen knapra en morot för att rädda tänderna Men men, sådant är livet, drick med måtta så blir det nog bra. 1 liter om dan låter för mig oerhört mycket.
Citera
2012-05-17, 03:52
Medlem
Mjölk och vatten är de enda 2 drycker som inte påverkar tänderna negativt.
Citera
2012-05-17, 03:52
Medlem
Samsungs-Ipads avatar
Vatten
Citera
2012-05-17, 10:14
Moderator
ofays avatar
Te utan socker är bra, te innehåller också fluor.
Ger dock missfärgningar men ur kariessynpunkt= bra

Kaffe utan socker är heller inte speciellt skadligt, missfärgningar men i mindre utsträckning än te.

Vatten och kolsyrat vatten= helt ok.
Citera
2012-05-17, 10:23
Medlem
argtants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nattraeven
Var hos tandläkaren idag och hon uppskattade inte alls mina dryckesvanor (1 liter pepsi/dag).
Så jag undrar vad skulle jag kunna byta ut min läsk mot?
Min första tanke är tranbärsjuice för jag hittade nånstans att tranbär är bra mot karies och bra för emaljen, men det är fortfarande juice som är dåligt för tänderna?

Hjälp mig i dryckesjungeln, snälla..
Ett tips är att du kan dricka juice m.m med sugrör så tar inte tänderna lika stor skada.
Citera
2012-05-17, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Klart du kan fortsätta dricka pepsi, men en liter låter kanske lite mycket.
Drick en halv liter istället.
Och om tandläkaren skulle gnälla över det så bry dig inte, deras jobb går fan ut på att gnälla på allting som man dricker.
En liter Pepsi är sjukt mycket faktiskt. Det är inte normal på något sätt. Kolsyra sägs dessutom framkalla magsår.
Själv slutade dricka läsk flera år sedan och det var ett av mina bästa beslut jag gjort. Både ur hälsosynpunkt och ekonomisk har det varit väldigt fördelaktigt. 2007 gjorde jag mig av med mitt cigarett och snusberoende. Har väl sparat lite över 100.000kr på det totalt

Vatten. Fast man börjar undra hur det är med vattenkvaliteten i sverige. Koka det innan kanske är en god ide.
Citera
2012-05-17, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihatejuice
Snus är inte bra för det ger upphov till gingivala retraktioner (tandköttet drar sig tillbaka och rötterna blottas)

Undvik dryck med syror och socker. Syror ger upphov till erosioner (demineraliserar och bryter så småningom ned tandstruktur) och sockret är cariogent, dvs ger upphov till karies. Fast jag har läst att coca cola är bättre än fanta och sprite eftersom det innehåller fosfat, men det är fortfarande inte bra att dricka det. Måste du dricka juice så drick via ett sugrör. Vatten är bra!
Verkar stämma det där om tandköttet. På den sidan som jag brukade snusa reste sig tandköttet mer än på andra ställen.
Sedan kan snus orsaka cancer enligt vissa studier. Hur kul är det :/

Det har varit diskussioner om munhålecancer vilket inte stämmer längre eller? I den här artikeln står i.a.f. följande: http://www.sydsvenskan.se/sverige/sn...-for-muncancer

Citat:
Snus inte ofarligt

Över 30 olika cancerframkallande ämnen har hittats i rökfri tobak. Nitrosaminer som bildas vid framställning av snus anses särskilt skadliga. Det svenska snuset innehåller mindre nitrosaminer än annan rökfri tobak och mindre nu än tidigare.

En svensk undersökning visar att snus inte ökar risken för lung- och munhålecancer men för cancer i bukspottkörteln fördubblas risken. Jämförelsen har gjorts med personer som inte använder tobak. Jämfört med rökare är risken lägre.

http://www.cancerfonden.se/sv/Om-Cancerfonden/Fragor-och-svar/Vanliga-fragor-om-cancer :

Citat:
Kan man få cancer av att snusa?

Snusets skadeverkningar är inte lika väl utredda som rökningens skadeverkningar. Snus är en tobaksprodukt som innehåller cirka 2 500 olika kemiska ämnen. En del av dessa ämnen räknas som cancerframkallande. Det finns indikationer om att snus kan öka risken något för vissa cancerformer, till exempel bukspottkörtelcancer. Mer forskning om snusets farlighet är att vänta de närmaste åren.

En prilla snus innehåller lika mycket nikotin som två starka cigaretter och man vet att nikotin är en stor belastning för hjärta och kärl. En ”genomsnittssnusare” får i sig lika mycket nikotin som den som röker 20-30 cigaretter/dag.
Läs mer på www.tobaksfakta.se
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in