Citat:
Ursprungligen postat av Rebax
Inom filosofin är det en särskilt stor distans mellan din tolkning av illusion, och existensen av själva substansens 'sanning'.
Hittils har du ju inte bemött något på ett korrekt sätt...
Det måste ju vara svårt för dig att diskutera filosofi med folk när du hänger upp dig på ett ords exakta definition istället för att fokusera på poängen med inlägget.
Sen är det löjligt att du påstår att filosofin i sin helhet säger x. För det första så skiljer filosofin mellan olika filosofer och individer,för det andra,så har jag läst andra filosofers ideer,och förkastat många,då det finns riktiga skitfilosofer som är riktigt usla på det dom håller på med,så att utgå från filosofin som en "faktabok",typ som inom vetenskapen, är i mina ögon bara skrattretande. Det visar bara att du inte kan tänka själv,utan låter andra filosofers tankar utgöra en sanning för dig,som du referar till.
Illusion i mitt tidigare inlägg,kan man definiera som en inbillning,vilket retrospektivt hade vart ett bättre ordval.
Så skillnaden mellan sanning och inbillning,där filosfin skiljer sig från mitt?
vad yrar du om? Antingen stämmer inbillningen överrens med sanningen eller så gör den inte det. Oavsett om den stämmer eller inte,så existerar inbillningen. Det finns endast en sanning eller ett svar på varje fråga.Det finns inte två svar,då ett korrekt svar/sanning tar hänsyn till alla relevanta faktorer och producerar därefter ett korrekt svar,där svarert kan behöva innefatta flera rader,för att svaret ska anses korrekt. Dvs i ett svar,kan man nämnda att det finns olika svar beroende från vilka premisser man utgår ifrån,där ett svar som inte tar hänsyn till specialfall etc,inte får anses vara fullständigt.Om "filosofin" säger något annat,så har de fel.