• 1
  • 2
2005-02-26, 16:51
Medlem
Gordon Gekkos avatar
Känner ingen skillnad! Köpte färsk fettuccine,för att göra Chicken Alfredo,men tyckte den smakade likadant som vanlig tagliatelle.Är det ngt man måste träna smaklökarna på eller är det överreklamerat med färsk pasta?
Citera
2005-02-26, 16:57
Medlem
jag tycker det är överreklamerat. Tycker nog bättre om torr. Ivarjefall när jag äter min favorit, tortelini. Tycker inte att det går att få den färska/mjuka så aldente som jag gillar pastan. Det är svårt att hitta rätt koncistens.
Citera
2005-02-26, 17:12
Bannlyst
Jag tycker torkad är mycket godare, den har fastare och bättre konsistens.

Enda gången jag använder färsk pasta är när jag gör lasange..Men det är mest för att det går snabbare och att man slipper använda bechamell sås.
Citera
2005-02-26, 17:21
Medlem
Jo,går det att undvika så bör man ju göra det. Skall testa göra lasange på färsk pasta innan jag dissar det helt och hållet.
Citera
2005-02-26, 17:26
Medlem
Bergman-Wasas avatar
Färsk pasta är ruggigt överskattad. Åt det senast idag och blev lika besviken som vanligt. Skulle själv aldrig köpa det.
Citera
2005-02-26, 17:30
Bannlyst
Haller med tidigare talare. Ruggigt overskattad. Kanske en italienare kan skilja pa smaken, men jag kan det inte. Kan ju bero pa att jag sallan bara ater pasta utan har saser och dylikt till.
Citera
2005-02-26, 18:24
Medlem
OliTs avatar
Torkad pasta är i regel bara semolina och vatten, där färsk pasta också innehåller ägg. Sen tror jag att det har en del att göra med var man köper sin färska pasta, jag köpte Signums variant, helt värdelös. Göra själv eller köpa från ett vettigt ställe är min rekommendation.
Citera
2005-02-26, 18:28
Medlem
Big Mama´s guns avatar
Göra själv=mmm-m-m!

köpe-färsk=nja,den är ju knappast dagsfärsk,men jag gillar det.Det är liksom kraftigare,mer mättande än torkad!men vissa märken smakar ju bara mjöl..

torkad=funkar ju alltid iofs.
Citera
2005-02-26, 18:55
Medlem
Tja, det går nog inte att säga det nog många gånger, att färsk pasta är överskattat - det är helt _otroligt_ överskattat!

Brukar dock göra en variant själv, med kokt potatis, som blir jäkligt god. Kommer dock inte riktigt ihåg vad den heter, sökte på "gnosti", men inget vettigt kom upp... det blir lite som en blandning mellan klimp, pasta och kroppskakor, att serveras med en tomatsås med vitlök exempelvis.

Just ja - gnocchi heter det! Brukar göra precis som det här receptet, förutom att jag aldrig har ångkokat potatisen (ska kanske pröva det nästa gång) : http://italianfood.about.com/od/gnocchi/r/blr0162.htm
Citera
2005-02-26, 19:16
Medlem
Bråkmakarns avatar
Jag gillar torkad pasta bättre än färsk. helt klart. Jag tycker den färska blir för sladdrig.

Favoritpastamärket är för övrigt barilla, om det är nån som undrar
Citera
2005-02-26, 19:25
insomnias avatar
Bara jag som avgudar Kungsörnens snabbmakaroner och Barillas spaghetti så mkt att jaginte ens orkat vela testa färsk pasta?

Kan vara gott, men tror inte att är ngt som jag hade föredragit över favoriterna.

Äter det jag vet är gott..
Citera
2005-02-27, 22:03
Medlem
Kajsabajsas avatar
Grejen med färsk pasta är att man inte ska dränka den i för mycket pastasås för då känner man inte pastasmaken, och det blir lätt vanlig pasta av hela skiten.
Testa att ha på detta:

*olja
*riven ost
*fetaost i bitar
*några bitar tomater
*en tesked pesto på toppen

Svingott!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera