2012-05-15, 20:29
Medlem
Qsticks avatar
Hejsan alla FBare.. Nu så är det såhär att jag ska ta studenten om drygt en månad och det låter kanske skit kul och som om man har hela livet framför sig. Men så är det ju givetvis inte utan man kommer ut ur bubblan som kallas skolan där man har haft någon som torkar än i rumpan så fort den smutsats ner lite.
Jag vill inte gå på bidrag eller liknande men jag vill inte jobba heller har samt för kassa betyg för att plugga vidare kommer inte höja mina poäng via högskoleprovet eller liknande och jag tänker på detta varje dag nästan hela tiden (jag har gått en praktisk linje och märkt att jag definitivt inte passar in denna miljö som är fysiskt påfrestande och tråkig)

Detta kanske låter som ett världsligt problem men det trycker fan sönder mitt psyke när jag vet att jag inte kommer jobba eller plugga och till råga på detta så har jag nyligen flyttat till en ny stad med mina föräldrar så jag kommer inte ha någon kompis eller liknande som jag kan umgås med. Jag är livrädd för att jag ska fastna framför datorn och bara tyna bort psykiskt och fysiskt samt att 5 år av mitt unga liv bara försvann typ. Finns det ingen genväg förbi allt detta?

Kan även tillägga att jag är helt värdelös på att vara hantverkare och kommer inte få något jobb som det för det är typ bygg stopp i större delar av Sverige just nu (vad jag vet).
Citera
2012-05-15, 20:32
Medlem
WeraHBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qstick
Hejsan alla FBare.. Nu så är det såhär att jag ska ta studenten om drygt en månad och det låter kanske skit kul och som om man har hela livet framför sig. Men så är det ju givetvis inte utan man kommer ut ur bubblan som kallas skolan där man har haft någon som torkar än i rumpan så fort den smutsats ner lite.
Jag vill inte gå på bidrag eller liknande men jag vill inte jobba heller har samt för kassa betyg för att plugga vidare kommer inte höja mina poäng via högskoleprovet eller liknande och jag tänker på detta varje dag nästan hela tiden (jag har gått en praktisk linje och märkt att jag definitivt inte passar in denna miljö som är fysiskt påfrestande och tråkig)

Detta kanske låter som ett världsligt problem men det trycker fan sönder mitt psyke när jag vet att jag inte kommer jobba eller plugga och till råga på detta så har jag nyligen flyttat till en ny stad med mina föräldrar så jag kommer inte ha någon kompis eller liknande som jag kan umgås med. Jag är livrädd för att jag ska fastna framför datorn och bara tyna bort psykiskt och fysiskt samt att 5 år av mitt unga liv bara försvann typ. Finns det ingen genväg förbi allt detta?

Kan även tillägga att jag är helt värdelös på att vara hantverkare och kommer inte få något jobb som det för det är typ bygg stopp i större delar av Sverige just nu (vad jag vet).

"Jag vill inte jobba heller." Du vill inte gå på bidrag, eller jobba. Vad fan förväntar du dig?

Satsa sista tiden nu i skolan, efter studenten delar du ut cv:n och sedan får du förhoppningsvis ett jobb. Därefter kan du plugga upp dian betyg samidigt, för at sedan söka in till någon utbildning.
Citera
2012-05-15, 20:34
Medlem
Berätta lite först vad du är för typ av person så att man förstår mer. Är du en före detta datanörd eller vadå?

Det du har kan man med andra ord kalla för ångest eller dödsångest, det är ganska vanligt i den åldern
Citera
2012-05-15, 20:56
Medlem
Du behöver inte vara rädd. Som någon frågade tidigare, berätta lite mer om dig själv, dina intressen m.m. så kan vi nog lösa detta tillsammans. Men för att tjäna pengar måste du jobba lite, t.o.m. bankrånare får lägga ner mkt tid och arbete på planering m.m. Men som sagt berätta lite mer om dig själv.
Citera
2012-05-15, 21:01
Jag föreslår att du tar en ordentlig funderare på vad du vill göra. Du har gott om tid på dig att välja om, så hitta det du är intresserad av och kör mot det. Sök arbeten mot det intresset, plugga mot det intresset.

Du bör även hitta umgänge illa kvickt. Försök att träffa mycket folk, hitta folk som du vill ha att göra med och folk som vill ha att göra med dig, och sen umgås med dem. Tids nog träffar du fler människor, du kanske träffar vänners vänner och helt plötsligt har du skapat en helt ny umgängeskrets.

Det finns ingen anledning att deppa, det ordnar sig med lite hårt jobb.
Citera
2012-05-15, 22:02
Medlem
Qsticks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av workitout
Berätta lite först vad du är för typ av person så att man förstår mer. Är du en före detta datanörd eller vadå?

Det du har kan man med andra ord kalla för ångest eller dödsångest, det är ganska vanligt i den åldern

Aa typ föredetta datanörd, började spela nu igen men det är inte det som är problemet så direkt.. Jag tror mitt problem är att jag är och har alltid varit aldeles för medelmåttig på precis allting. g/vg i alla ämnen aldrig haft något ingen annan har på något håll någonsin (inte bara materiella saker nu).

Vet inte hur man ska beskriva sig själv direkt annars. Jag är en vanlig kille som inte står i centrum eller är utanför jag märks ofta inte heller tar väldigt lite plats men har alltid haft gott om vänner innan jag flyttade nu sista terminen i 3an så jag har ju fått slicka endel röv för att ha något att göra om helgerna och det har ju inte kännts så jävla kul men vad gör man inte för ett umgänge?
Citera
2012-05-15, 22:58
Medlem
Är även själv rädd för framtiden och går första året på byggprogrammet. Så illa är det inte med jobb(beror på vart du bor) och det är inte så tråkigt heller, mycket frihet och roliga arbetskamrater.Tänk på att det inte gör något om du gör fel på byggen, massvis med byggare som gör fel idag med så det är absolut inget fel med det! Gör även själv fel flertal gånger(utbildar mig till målare) men ingen är fläckfri.

Sen finns det alltid jobb, sök relativt enkla jobb som butik, lager o.s.v. Håll dig sysselsatt istället för att sitta framför datorn och börja träna! Bra för självförtroendet och underlättar även ditt arbete om du arbetar inom bygg! Var social på gymmet också så kan du få vänner där med!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in