2012-05-15, 19:16
Medlem
toLowerCases avatar
Har just avslutat ett skolarbete om yttrandefrihet där jag blandbannat lärde mig och skrev om grundlagsskydd. Flashbacks motto är "yttrandefrihet på riktigt" och jag tänkte beror de på att de har grundlagsskydd eller att de bara vägrar ge ut all information om användarna?
Citera
2012-05-15, 19:25
Medlem
Spreztozcs avatar
Se om du kan hitta något i den här tråden, som handlar om anonymiteten på Flashback. - https://www.flashback.org/t1841132
Citera
2012-05-16, 22:42
Moderator
impieteers avatar
Censur och yttrandefrihet --> Flashback
/ Mod
Citera
2012-05-16, 23:44
Medlem
Imperators avatar
Med tanke på att Flashback är baserat i England borde engelska lagar gälla för forumet. Dock ska jag villigt erkänna att jag inte kan tillräckligt om juridik för att ge ett definitivt svar på den frågan.
Citera
2012-05-17, 12:31
Medlem
ojns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperator
Med tanke på att Flashback är baserat i England
Nej, det är det inte. Se längst ner på sidan, där framgår det var Flashback är baserat.
Citera
2012-05-17, 17:06
Medlem
Phass avatar
Citat:
Med tanke på att Flashback är baserat i England borde engelska lagar gälla för forumet. Dock ska jag villigt erkänna att jag inte kan tillräckligt om juridik för att ge ett definitivt svar på den frågan.
Spelar ingen roll vart Flashback är baserat, i och med att sidan vänder sig till svenskar, tvingas man ändå lyda under svensk lag.
Citera
2012-05-17, 17:50
Medlem
Imperators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Nej, det är det inte. Se längst ner på sidan, där framgår det var Flashback är baserat.
Se på fan! Det var i England senast jag kollade, men jag ser på Wikipedia att FB flyttade till USA 2010. Tack för rättningen

Citat:
Ursprungligen postat av Phas
Spelar ingen roll vart Flashback är baserat, i och med att sidan vänder sig till svenskar, tvingas man ändå lyda under svensk lag.
Har du någon källa på det?
Citera
2012-05-17, 18:42
Medlem
Orzions avatar
Flashback har inte yttrandefrihet då det är ett företag som av naturliga skäl inte kan yttra sig vad jag vet, men medlemmarna har det. Om vi antar att medlem X lever i Sverige skyddas medlem X yttrandesfrihet av den svenska grundlagen och europakonventionen om de mänskliga rättigheterna (och av personens mänskliga rättigheter). Att Flashback inte lämnar ut information om medlemmarna har inte med yttrandesfrihet direkt att göra utan är en policy forumet har för att användarna ska våga yttra sig mer fritt.
Citera
2012-05-17, 18:52
Medlem
Imperators avatar
Visste väl att jag hade läst om detta någonstans. Wikileaks!

Citat:
Wikileaks har hotats av stängning flera gånger, och på grund av detta har man uppmanat webbplatser över hela världen att spegla webbplatsens innehåll. Databasen har flyttats mellan servrar på olika platser, ofta i Sverige på grund av landets unika grundlagsskyddade yttrandefrihet som inte förväntas ändras av påtryckningar från andra länder. För att skyddas av denna lag krävs kanske att organisationen har en ansvarig utgivare i Sverige, varför Julian Assange har sökt arbetstillstånd i Sverige, dock utan framgång.[7]
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikileaks#Webbplatser
Citera
2012-05-22, 16:44
Medlem
BigEgoss avatar
Citat:

Skitsnack, Flashback kan pissa på svensk lag om dom så vill.

Det är Amerikansk lagstiftning som gäller för Flashback.
Citera
2012-05-22, 17:45
Medlem
lamehaters avatar
Citat:

Det är naturligtvis fullkomligt felaktigt. Om du ändå vill hävda att du har rätt får du gärna presentera en källa så att resten av oss kan få ett gott skratt.
Citera
2012-05-22, 19:23
Medlem
Phass avatar
Citat:
Se på fan! Det var i England senast jag kollade, men jag ser på Wikipedia att FB flyttade till USA 2010. Tack för rättningen

Har du någon källa på det?
Citat:
Ursprungligen postat av lamehater
Det är naturligtvis fullkomligt felaktigt. Om du ändå vill hävda att du har rätt får du gärna presentera en källa så att resten av oss kan få ett gott skratt.
Vilket lands lagar gäller på Flashback?
Flashback Forum lyder under brittisk lagstiftning, men följer även svensk lagstiftning i de forum som är på svenska och riktar sig mot svenskar. FAQ

Nu har väl inte FAQ:en uppdaterats sedan man flyttade servrarna till USA, men kan inte se vad skillnaden skulle kunna vara. Var man tvungen att följa båda länders lagar i Storbritannien, torde det så vara i USA också. Annars hade det inte funnits någon större anledning att följa marknadsdomstolens dom när det kommer till prat om streaming och piratkort, samt reglerna kring hets mot folkgrupp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in