2012-05-22, 22:13
Inaktiv Administrator
admin4s avatar
Nej, Flashback forum har inte det om man med "grundlagsskydd" menar att man skyddas av Yttrandefrihetsgrundlagen genom ett svenskt utgivningsbevis. Då måste det bland annat finnas en ansvarig utgivare och förhandsgranskning av innehållet. Dock följer vi de krav som skulle kunna ställas på oss i form av lagar vilket även framgår av FAQ.

För innehållet i respektive inlägg svarar den aktuella användaren som skriver det.

Däremot har flashback.se utgivningsbevis och ansvarig utgivare.

admin4
Citera
2012-05-23, 16:00
Medlem
Combots avatar
Jag gillar så klart att jag kan skriva på flashback, men jag förundras
ändå över amerikansk lag. Att vem som helst kan starta en hemsida
med ett forum och undkomma att vara ansvarig för vad medlemmarna
skriver.

Gissar att amerikansk lag är generös där. Skulle det hårdna i USA (mer än
det redan gjort) så kan ju Flashback Forum alltid flytta sin verksamhet
till... Guatemala typ
Citera
2012-05-23, 16:03
Medlem
BigEgoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combot
Jag gillar så klart att jag kan skriva på flashback, men jag förundras
ändå över amerikansk lag. Att vem som helst kan starta en hemsida
med ett forum och undkomma att vara ansvarig för vad medlemmarna
skriver.

Gissar att amerikansk lag är generös där. Skulle det hårdna i USA (mer än
det redan gjort) så kan ju Flashback Forum alltid flytta sin verksamhet
till... Guatemala typ

Jag vet inte hur lagarna är men jag hoppas att servrarna inte ligger i just NY, då blir det surt for oss. Nu är det ju iofs bara ett förslag men ändå.

http://yro.slashdot.org/story/12/05/23/0455226/legislation-in-new-york-to-ban-anonymous-speech-online
Citera
2012-05-23, 16:40
Medlem
Combots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigEgos
Jag vet inte hur lagarna är men jag hoppas att servrarna inte ligger i just NY, då blir det surt for oss. Nu är det ju iofs bara ett förslag men ändå.

http://yro.slashdot.org/story/12/05/23/0455226/legislation-in-new-york-to-ban-anonymous-speech-online

Är det offentlig information, i vilket land servrarna finns fysiskt? De behöver
ju inte finnas i just USA menar jag.
Citera
2012-05-25, 22:42
Medlem
BigEgoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combot
Är det offentlig information, i vilket land servrarna finns fysiskt? De behöver
ju inte finnas i just USA menar jag.

Men det är ju rätt så enkelt att kolla att dom faktiskt står i USA. Förutom att FB gick ut innan flytten och sa att dom flyttar servarna till USA.
Citera
2012-05-25, 22:50
Medlem
Combots avatar
Citat:
Men det är ju rätt så enkelt att kolla att dom faktiskt står i USA. Förutom att FB gick ut innan flytten och sa att dom flyttar servarna till USA.

Jo, stupid me på den Det är bara att köra en tracert. Går säkert att
jämföra adressen längst ner, och bekräfta att det är där servrarna står.
Citera
2012-05-26, 09:24
Inaktiv Administrator
admin4s avatar
Citat:
Nej, vi kommenterar aldrig vilka platser servrar eller annan utrustning finns.

admin4
Citera
2012-05-28, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin4
Nej, vi kommenterar aldrig vilka platser servrar eller annan utrustning finns.

admin4
Tack för ditt svar. Jag förstår att Flashback gör så mycket som möjligt för användarnas anonymitet, t.ex. policyn att aldrig lämna ut IP-nummer. Men rent hypotetiskt, vad vidtar ni för att säkra möjliga "bakvägar" att ta sig runt problemet?

Antagligen kan någon aktör utan Flashbacks hjälp eller medgivande få fram alla de IP-adresser som gått till den här domänen, men jag antar att informationen vad varje IP-adress har varit inne på sidan och gjort är krypterad i så stor utsträckning som möjligt. Det vill säga, utan forummjukvarans hjälp kommer man inte åt det. Eller går det hypotetiskt för "utomstående", utan vBulletins hjälp, att koppla samman exempelvis IP-adress och inlägg?
Citera
2012-05-28, 20:35
Inaktiv Administrator
admin4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intwisted
Tack för ditt svar. Jag förstår att Flashback gör så mycket som möjligt för användarnas anonymitet, t.ex. policyn att aldrig lämna ut IP-nummer. Men rent hypotetiskt, vad vidtar ni för att säkra möjliga "bakvägar" att ta sig runt problemet?

Antagligen kan någon aktör utan Flashbacks hjälp eller medgivande få fram alla de IP-adresser som gått till den här domänen, men jag antar att informationen vad varje IP-adress har varit inne på sidan och gjort är krypterad i så stor utsträckning som möjligt. Det vill säga, utan forummjukvarans hjälp kommer man inte åt det. Eller går det hypotetiskt för "utomstående", utan vBulletins hjälp, att koppla samman exempelvis IP-adress och inlägg?
Det vi t ex gör är att se till att all trafik mellan användarnas webbläsare och våra servrar är SSL-krypterad. Det går alltså inte för någon "på vägen" att se vilken trafik som passerar, endast att det passerar någon form av trafik. Precis på samma sätt som mellan t ex dig och din internetbank.

Vi är dessutom noga med att allt på forumet kommer från våra servrar och det är inte några externa annonssystem eller statistikverktyg inblandade.

Vi använder inte heller någon standardprogramvara (även om det finns lite spår kvar från vBulletin här och där) och allt är byggt för prestanda och säkerhet.

admin4
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in