Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-15, 13:55
  #1
Medlem
Smurfgenerals avatar
Hej!
Jag har råkat ut för ett SMART-failure på hårddisken på min Sony Vaio VPC-EB1M1E (har backup, datorn är nu i princip obrukbar även om den går att få igång emellanåt) och vad jag har förstått så finns det inget mer att göra än att byta hårddisk. Jag är inte speciellt kunnig när det gäller hårdvara, och verkligen inte när det kommer till laptops, så min fråga är hur man vet vad för hårddisk som kommer att passa? Jag gissar att det måste vara en 2.5", men mycket mer än så vet jag inte. Jag har tänkt byta den själv, eftersom jag helst slipper lämna in den, är det en dum idé? Jag kan handskas ganska väl med stationära, men laptops har jag som sagt ingen erfarenhet av.

Jag har kikat på den här hårddisken (4gb SSD låter trevligt!), kommer det att fungera?
Citera
2012-05-15, 14:03
  #2
Medlem
langben1s avatar
Det är superlätt att byta hårddisken. Skruva bort luckan på undersidan av laptopen och sedan är det bara att plugga disken på plats
Citera
2012-05-15, 14:03
  #3
Medlem
percees avatar
Hur funkar det med hybriddiskar, får du en partition för varje "del"?
Kommer 4 GB SSD räcka till ditt operativsystem och ev. krävande program som är bra att ha på SSD?
Citera
2012-05-15, 14:09
  #4
Medlem
Smurfgenerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langben1
Det är superlätt att byta hårddisken. Skruva bort luckan på undersidan av laptopen och sedan är det bara att plugga disken på plats

Och vilken 2.5" som helst kommer att passa? Det vore lite småtrist att köpa hem en hårddisk som sedan inte passar!

Citat:
Ursprungligen postat av percee
Hur funkar det med hybriddiskar, får du en partition för varje "del"?
Kommer 4 GB SSD räcka till ditt operativsystem och ev. krävande program som är bra att ha på SSD?

Jag tror det är samma partition, men jag vet inte riktigt. Ska naturligtvis efterforska mer om jag ska köpa just denna, men min främsta rädsla är som sagt att det känns som att det är mer kinkigt med vad för hårddiskar som får plats när det kommer till laptops.

edit: tydligen så används ssd-delen som en cache, OS kan inte ligga där utan det är endast program och filer, och den hanterar automatiskt vilka filer det blir efter vad man använder.
__________________
Senast redigerad av Smurfgeneral 2012-05-15 kl. 14:12.
Citera
2012-05-15, 15:09
  #5
Medlem
langben1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfgeneral
Och vilken 2.5" som helst kommer att passa? Det vore lite småtrist att köpa hem en hårddisk som sedan inte passar!



Jag tror det är samma partition, men jag vet inte riktigt. Ska naturligtvis efterforska mer om jag ska köpa just denna, men min främsta rädsla är som sagt att det känns som att det är mer kinkigt med vad för hårddiskar som får plats när det kommer till laptops.

edit: tydligen så används ssd-delen som en cache, OS kan inte ligga där utan det är endast program och filer, och den hanterar automatiskt vilka filer det blir efter vad man använder.

Japp det kommer passa. Men satsa på att köka en typ 128GB SSD så kommer du få grym speed på datorn samt bra batteritid
Citera
2012-05-15, 15:21
  #6
Medlem
percees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langben1
Japp det kommer passa. Men satsa på att köka en typ 128GB SSD så kommer du få grym speed på datorn samt bra batteritid
Definitivt, kör SSD hela vägen! Snabbar upp riktigt fint.
Citera
2012-05-15, 15:30
  #7
Medlem
Smurfgenerals avatar
Jag hade gärna kört SSD, men 128gb är lite väl snålt. Jag hade ju kunnat köra en SSD och utöver det släpa runt på en extern HD, men det känns lite omständigt.
Citera
2012-05-16, 15:03
  #8
Medlem
Smurfgenerals avatar
Hittade den här SSD-hårddisken för ett överkomligt pris på 256 GB, blir nog den jag kör på
Citera
2013-12-28, 13:57
  #9
Medlem
Lånar tråden.

Har två identiska vaio datorer. Windows har crashat på den ena (förmodligen virus).

Kan man ta en fungerande hårddisk från den ena datorn, sätta in i den andra och förvänta att allt fungerar utan några ominstallationer av windows etc?

Tacksam för svar.
Citera
2013-12-28, 14:04
  #10
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoContrast
Har två identiska vaio datorer. Windows har crashat på den ena (förmodligen virus).

Kan man ta en fungerande hårddisk från den ena datorn, sätta in i den andra och förvänta att allt fungerar utan några ominstallationer av windows etc?

Det bör gå, men räkna med att du får göra en återaktivering av Windows. Även om det är samma hårdvara så är det inte samma ID-nummer (enkelt uttryckt) på hårdvaran och annan MAC-adress på nätverkskorten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback