2012-05-15, 12:35
Medlem
Jag har en kamera som jag haft i några bra antal år (Canon eos 400D) och jag har egentligen inte så mycket lärdom om hur man ska tekniskt använda en kamera för att få bra bilder och effekter i bilderna och vill verkligen lära mig flera funktioner.

Kan någon hjälpa mig att förklara vad "ISO" är till för? Vad som händer ifall man har ISO 400 eller exempel ISO 200? Vad är skillnaden?

Är det någon som vet vad för slags funktioner man kan använda på en Canon eos 400D? Och isåfall kan jag få tips och lärdom utav någon som vet och är snäll att vilja hjälpa mig?

Kan jag även få tips på hur man fotograferar vattenfall, hav, vågor så de ser typ "suddiga" ut...exempelbild: http://www.google.se/imgres?start=18...r:47,s:18,i:54

Är det någon som vet hur jag ska få bäst möjliga bilder i motljus som denna: http://www.google.se/imgres?um=1&hl=...9,r:4,s:0,i:78

och hur kan jag göra för att markera ett viss objekt mer i en bild?
hur kan jag fånga "rörelse" bättre i bild?

hur fotar jag i mörker så bilar på bilden blir som ljus-streck bara? som denna: http://www.google.se/imgres?um=1&hl=...9,r:9,s:0,i:89

Och har ni fler tips, tipsa gärna så mycket som det går, jag vill verkligen lära mig att använda kameran ordentligt och jag har inga instruktioner (hittar inte boken), tacksam för alla möjliga svar och all möjlig hjälp!
Citera
2012-05-15, 14:04
Medlem
Paijters avatar
A och o är att läsa manualen. Den ger en det mesta. Finns på Canons hemsida att ladda ned. Annars kan du läsa litet här. Börja nerifrån.
Citera
2012-05-15, 14:48
Medlem
Även om det står i manualen tycker jag det är helt värdelöst att börja gå igenom den. Opersonligt och tråkigt. Det finns såna mängder med mycket bra undervisning på nätet, både i text och film, för att motivera att man börjar med manualen. Manualen kan man använda till att kolla hur exakt man ställer in t.ex. ISO på sin kamera, men vad ISO är och hur den används är mycket roligare att lära på nätet. Manual är överskattat.

Det är bara att googla eller youtuba på "Fotoskola" eller liknande.
Här är två av alla de fotoskolor jag hittat som är bra
www.weloow.se/david
www.kameravaskan.se
Citera
2012-05-15, 20:34
Medlem
GLYKOZs avatar
Skillnaden mellan 200 öka 400 iso, är ett bländarsteg alt. en halvering av slutar tid samt att bruset ökar.

Vattenfallet är fotat med lång slutartid,stativ, liten bländare och troligtvis iso 100!

Motljusbilden är riktigt dålig tycker jag, kontrastlös som det ofta blir om man inte kör med upplättningsblixt eller spotmätning!

Framhäva rörelse kan man göra genom att t.ex ha kameran på stativ, följ objektet genom att panorera på lång slutartid, tryck av, vilket gör objektet skarpt/bakgrunden oskarp. Alternativt ha kameran stilla,fota objektet på lång slutartid med facit att endast bakgrunden blir skarp (om det inte är en snigel du fotar)!

Till sist strålkastarljuset från bilen är fotat på lång slutartid,låg iso, kameran på stativ liten bländare som ger stort skärpedjup!

Testa dig fram, fota med stativ, kolla in hur bildresultatet ändras beroende på vilken, optik, bländare/slutartid och iso du har. Fördelen med digitalt fotande är att du på monitorn kan se resultat av hur bilden blev.
Citera
2012-05-15, 21:18
Medlem
Synt4x_3rr0rs avatar
Som sagt, läs manualen. Det är faktiskt väldigt viktigt eftersom din kamera fungerar på ett särskilt sätt. Även om inställningarna finns på alla kameror så är det väldigt viktigt att veta hur just din kamera fungerar. Att ta bilder handlar om att fånga ögonblicket, och om du inte vet hur din kamera fungerar så kommer du fumla med inställningarna och ögonblicket kommer försvinna. Sitt med manualen och ha kameran bredvid dig och testa dig fram och försök förstå vad varje inställning faktiskt ändrar. Om du kan din kamera så behöver du aldrig ta bort ögat från sökaren för att ändra en inställning.

De tre viktigaste inställningarna är slutartid, bländartal och ISO tal. På digitalkameror finns också en inställning för "exponeringsbias" som jag använder väldigt mycket. Ska du dock fota i helmanuellt läge så behöver du inte lära dig om exponeringsbias. Personligen tar jag de flesta av mina bilder i bländarprioriteringsläget, aka "A" på Nikon och "Av" på Canon. I det läget ställer du bara in bländaren och ISO och sen tar kameran själv hand om slutartiden. Men det beror förstås på vad du ska ta för sorts bild.

Sen kan du läsa fotoskolor osv. De hjälper en del till en början för att lära sig om regler man använder inom fotografering, t.ex tredjedelsregeln. Man använder sig av dessa regler för att få en så trevlig bild som möjligt. Vem som helst kan ta bilder, men långt ifrån alla vet hur man tar en "bra" bild. Det är något man måste träna fram genom att ta många bilder och lära sig av sina misstag.

Dock ska det påpekas att det inte bara är att följa reglerna till punkt och pricka. Många av de bästa bilderna är såna där fotografen har brytit reglerna på ett sånt sätt att det blir en unik och intressant bild. Men för att kunna göra det på ett bra sätt måste du veta reglerna och när du ska bryta mot dem, så börja läsa på om sånt. Det finns väl en sticky i detta forumet med mycket matnyttig info. Fototeknisk guide. Läs den. Har för mig att fotosidan.se också har en ganska bra skola.

Edit: Och angående nattbilder så är ett stativ a och o. Det är ett MÅSTE helt enkelt, såvida du inte har en riktig proffskamera som klarar av att ge relativt brusfria bilder på höga ISO tal. Det är för att på natten så behöver man oftast ha en väldigt lång slutartid, och det är omöjligt att hålla kameran helt stilla i flera sekunder.
Senast redigerad av Synt4x_3rr0r 2012-05-15 kl. 21:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in