2012-05-15, 11:13
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Har en gammal asus-pjäs, som har funkat bra hittills. Men nu går den inte att starta, den hänger sig direkt när windowsloggan kommer. Hänger sig även i felsäkert läge (kommer inte in någonstans). Vid ett(!) tillfälle fick jag av en slump fram en annan skärm, där stod nåt om ''cpu fan''.

Alla fläktar funkar, inget damm, jag har tagit isär burken och ställt en industrifläkt med bra tryck mot datorn, så här kall har den nog aldrig varit...

Innan jag gjorde det märkte jag att en grej med stora kylflänsar på moderkortet, jämte fläkten var glödhet, är det processorn eller sitter den under fläkten?

Jag kan inget om processorer, jag har bytt många delar i datorer genom åren, men aldrig ens funderat på vad som är processorn.

Det känns lite som hårdvarufel, eftersom jag inte kommer in någonstans, det längsta jag kommer är till skärmen där man får välja mellan att:
starta i felsäkert läge,
felsäkert läge kommandotolk,
felsäkert läge med något annat,
starta windows normalt eller starta windows med senaste inställningar som fungerade

När jag väljer windows hänger den sig direkt när windowsloggan börjar fade´a in (den blir som en spökbild), väljer jag felsäkert läge hinner den ladda ungefär lika länge, någon sekund.

Sen händer inget mer.

Formatera är ingen lösning, det jag vill ha kvar är mina sparade inställningar, sparade inloggningar, webbadresser.

Är det mjukvarufel, vill jag försöka komma åt hårddisken från en annan dator först, men jag vill inte formatera som en första åtgärd om det kanske inte ens hjälper.
Senast redigerad av ConsafesDeBar 2012-05-15 kl. 12:05.
Citera
2012-05-15, 11:48
Medlem
Boggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConsafesDeBar
Har en gammal asus-pjäs, som har funkat bra hittills. Men nu går den inte att starta, den hänger sig direkt när windowsloggan kommer. Hänger sig även i felsäkert läge. Vid ett tilfälle fick jag fram en annan skärm, där stod nåt om ''cpu fan''. Alla fläktar funkar, inget damm, men det jag tror är processorn (har aldrig rört nån cpu, bara bytt hd, nätagg, ram etc) är brännhet. En klump med stora kylflänsar på moderkortet jämte fläkten?

Öppna sidan på datorn och kolla om fläkten på processorkylaren snurrar. Kanske helt jävla igentäckt med damm?
Citera
2012-05-15, 11:57
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogga
Öppna sidan på datorn och kolla om fläkten på processorkylaren snurrar. Kanske helt jävla igentäckt med damm?

Inte så farligt, jag har blåst ur den med tryckluft (försiktigt) och pillat med pincett nu.

Ställde även en stark extra fläkt mot datorn, det gör ingen skillnad det heller, och den kyler bra.

Jag ändrade trådstarten lite, för att förtydliga att jag inte kan något om processorer, jag vet inte ens vart den sitter, är det direkt under fläkten?
Senast redigerad av ConsafesDeBar 2012-05-15 kl. 11:59.
Citera
2012-05-15, 12:57
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Nu vet jag vart processorn sitter... Tog bort hela processorfläkten, det ser väldigt bra ut (för blotta ögat) inget damm, fläkten snurrar...

Är nog inte processorn då kanske?

Om jag ändå måste börja om från grunden så kan jag ju lika gärna köpa en ny dator.

Man ska inte behöva formatera, min pensionerade dator funkar fortfarande (+12 år) utan att någonsin behövt formateras, den har använts så gott som dagligen och stått på dygnet runt i veckor.

För vissa verkar det vara en självklarhet att formatera med ett par månaders mellanrum.
Citera
2012-05-15, 13:10
Medlem
NUKEWARs avatar
Blåsa och peta hjälper ej, när ja blåste på en gammal cpu-fläkt så flög dammet bara längre in mot cpun.

Bäst är att montera av den och köra en rejäl clean up.
Citera
2012-05-15, 13:19
Bannlyst
Mina 5 cent :
  • Pröva boota den med ubuntu , kör minnestestet som finns där.
  • Kolla hårddisken, den håller kanske på att falla. ( Finns ett diagnos program i ubuntu som kan kolla hårddisken via SMART protokollet )
Citera
2012-05-15, 13:27
Medlem
P55s avatar
Jag kan inte läsa ut om processorkylarfläkten fungerar när datorn är på.
Gör den det? Fläkten kan snurra lätt när du har den i handen, men sen är det inte
säkert att den går på plats.

Har du kollat i setupen vid uppstart om det finns nån temperaturmätare på processorn?
Men om kylaren är glödhet så bör du byta fläkten och samtidigt
göra rent kylaren. Var försiktig när du tar bort kylaren från processorn för kylpastan
kan ha gjort att den sitter ordentligt fast. Inget våld, försiktigt lirkande! Glöm heller inte
ny kylpasta när du sätter tillbaka allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in