2012-09-29, 15:15
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osmanvallo
Förstår inte riktigt hur katalanerna hade tänkt bryta sig ur Spanien utan vapen och egen militär

Kan det bli fredlig delning som i Tjeckoslovakien eller kommer det bli blodigt som i Jugoslavien

Tror mer på alternativ 1

Håller med om det. Möjligen skulle det lite vapenskrammel, som när Norge lämnade unionen med Sverige.

Det mest sannolika är dock att Katalonien blir kvar i Spanien, som har en mycket längre historia än Jugoslavien hade. Jugoslavien var ett brittiskt påfund, precis som Belgien.
Citera
2012-09-29, 17:43
Medlem
02-02-2012s avatar
Om Katalanerna vill lämna Spanien och svaret blir att de skickar dit militär uppstår ett väldigt knepigt läge för Spanien. De kommer behöva sänka den ekonomiska effektiviteten i Katalonien vilket gör att de drygt 15 miljarder Euro de får kommer vara betydligt mindre samtidigt som de visar för alla som bor där att regionen är ockuperad. Även om det första kanske inte spelar så stor roll så är uniformerade militärer på gatorna något som får de flesta att förstå vad som måste göras. Jag är övertygad om att Katalanerna har möjlighet att få in vapen i tillräckligt stor mängd för att starta ett guerilla krigt likt det ETA kört och troligen göra det bättre då de har betydligt mer pengar.

Katalonien frågan är väldigt komplex och svår att lösa som det är idag. Drar Katalonien sjunker Spanien och om Spanien tvingar dem att vara kvar kommer det bli väldigt rörigt i Katalonien en lång tid framöver. Egentligen behöver bara Katalonerna sluta betala skatt till Spanien så är problemet löst för dem, egna banker eller att de flyttar allt till andra länder skulle räcka för dem. Då måste Spanien agera vilket de nog inte vill som det är nu.
Citera
2012-09-29, 19:13
Medlem
popeondopes avatar
Troligtvis kan de bryta sig loss från Spanien utan överdrivet mycket våld. Jag tror knappast att Spanien kommer skicka in stridsvagnar mot civilibefolkningen och slakta dem. Så värst våldsamt var det inte när Sovjet föll isär och blev småländer. Det skulle bli pinsamt för hela Europa att skicka in militären för att slå ner ett folkligt uppror.
Citera
2012-09-29, 19:51
Medlem
Citat:
Förstår inte riktigt hur katalanerna hade tänkt bryta sig ur Spanien utan vapen och egen militär

Kan det bli fredlig delning som i Tjeckoslovakien eller kommer det bli blodigt som i Jugoslavien

Tror mer på alternativ 1

European Parliament vice-president proposes sending in military to prevent democratic referendum in Catalonia

http://www.helpcatalonia.cat/2012/09/european-parliament-vice-president.html

Det handlar dock inte i första taget om att bilda en ny stat utan istället rätten att få bestämma över sina egna finanser, på samma vis som Baskerna redan gör. Katalonien har ända sedan 1975 och även under diktaturen varit en netto bidragsgivare till Spaniens fattigare regioner.

Nu har folket som bor i katalonien tröttnat på att behöva betala för fattigare regioners usla ekonomi. Det gör inte saken bättre av att regionala politiker i de fattigare regionerna slösat/förskingrat enorma summor på meningslösa projekt som exempelvis flygplatser/motorvägar/kulturpalats etc som katalanerna nu tvingas att betala för när politikerna kört sina kommuner och län i bankrutt.

Listan på totalt meningslösa förskingringsprojekt runt om i Spanien är enormt lång. Lokala politiker med ambitioner att ta sig till Madrid alternativt fylla sina egna fickor, har kört sina kommuner i botten och dessa måste nu katalanerna gå i borgen för.

Samtidigt som katalonien har ett historiskt underskott av statliga nödvändiga investeringar som uppgår till tusentals miljarder. Detta är kataloniens invånare mycket medvetna om och påminns om det dagligen eftersom regionens infrastruktur är under all kritik.

Om en folkomröstning skulle visa på att en majoritet bland de boende i katalonien vill ha ett självständigt styre så beror det enbart på att centralregeringen totalt misslyckats under årtionden att ge kataloniens invånare (obs inte katalanerna själva) ekonomisk rättvisa.
Senast redigerad av Gincan 2012-09-29 kl. 19:56.
Citera
2012-09-29, 20:19
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
När FP talar om ”fred” menar de att vi ska kriga i Afghanistan och andra länder. Men EU som fredsprojekt kan jag faktiskt köpa. Ekonomisk och politisk integrering är det bästa vaccinet mot krig. Sedan tycker jag inte att vi behöver bygga ett federalt Europa för att trygga freden. Det räcker med ett EU av nuvarande typ, eller helst mer decentraliserat än idag.

Jag tror inte att vare sig Katalonien eller Baskien kommer att bryta sig loss från Spanien. Ekonomiskt skulle Katalonien säkert kunna stå på egna ben. De är ju en av de rikaste regionerna, även om de också har stora skulder. Men politiskt blir det svårt att genomföra. Kanske i en kaotisk situation när centralmakten håller på att kollapsa, ungefär som när Sovjet klappade ihop. Men det tror jag inte kommer att ske ens efter Spexit.
Jag tror inte heller att Katolonien kommer bryta sig loss. Men det är mycket intressant att se hur de försöker. Folkomröstningen den 25:e nov är nog mer att betrakta som en stor och viktig opinionsundersökning. En anledning till missnöjet med att vara del av monarkin är att katalanerna är nettobetalare till Spanien på ca 15 miljarder euro (som jämförelse är Sverige nettobetalare till EU med endast ca 1.5 miljarder euro).

Trots att Katalonien enligt spanska konstitutionen inte kan ge sig själva sin självständighet med denna folkomröstning så är det intressant att läsa att både regeringen och kungen tar det på allvar och varnar katalanerna för splittring. Det verkar inte särskilt välavvägt av kungen att uttala sig. Det är väl särskiilt kungen som är symbolen för katalanernas förbittring över centralmakten.

Citat:
More than a million residents of the country's most prosperous region rallied for independence in a protest of historic proportions on Sept. 11, Catalonia's National Day. Some estimates put the crowd as high as 2 million, or more than a quarter of the 7.5 million who live in the northeast region including Barcelona. This week, after Madrid rebuffed Catalonia leader Artur Mas’ demand for more control over his region’s tax revenues, the regional parliament set a Nov. 25 date for polling Catalans on "self-determination."

Spain’s constitution doesn’t empower the regions to call votes on sovereignty and questions of national integrity. But Mas has said his region will go ahead with a referendum without the central authorities’ approval to address what Catalans consider a grave injustice: They pay as much as $20 billion more into national coffers each year than they get back in public services.

The prospect of a national breakup, no matter how remote and fraught with procedural complications, spurred Spanish King Juan Carlos into rare action on a political matter.

“In these circumstances, the worst thing we can do is divide our forces, encourage dissent, chase chimeras and deepen wounds," the king warned in a letter posted on a new palace website, the daily El Pais reported. It was an apparent allusion to the nationalist stirrings that spurred the Spanish Civil War in the 1930s and a dictatorship under Gen. Francisco Franco that endured until his death in 1975. It was the first time the Spanish monarch weighed in on a political issue in more than 30 years.

Other influential Spaniards have also stepped forward to propose compromise, such as a looser federal structure that would give rebellious regions like Catalonia more autonomy without fracturing a country that has also dealt with a Basque separatist movement for decades. Juan Luis Cebrián, media mogul and author, warned last week that all the secession talk threatened to unleash the “wild beast” of right-wing nationalism that shackled Spain’s development for much of the 20th century.

Catalonia secession is neither a sure thing nor an imminent one, analysts note. Catalans for centuries have been bandying about the idea of independence for their thriving bastion of manufacturing, shipping, tourism and culture. The conservative government of Spanish Prime Minister Mariano Rajoy has made clear that it opposes Catalonia’s bailing on the rest of the kingdom, and it holds what essentially could be a veto if the region envisions moving into statehood and taking its Eurozone membership with it. By charter, the Eurozone’s 17 members would have to unanimously approve induction of any new euro currency user.
http://latimesblogs.latimes.com/world_now/2012/09/spain-latest-economic-woe-catalonia-threatening-secession.html (ajdå, först nu ser jag att jag baserat mitt inlägg på en LA Times blogg och inte artikel - hoppas upggifterna i den stämmer)

Har någon sett en opundersökning inför folkomröstningen? Jag gissar att 65% är för självständighet.
Senast redigerad av Madagascar 2012-09-29 kl. 20:44.
Citera
2012-09-29, 20:48
Medlem
klarobskyrs avatar
Citat:

Tror mer på alternativ 1

European Parliament vice-president proposes sending in military to prevent democratic referendum in Catalonia

http://www.helpcatalonia.cat/2012/09/european-parliament-vice-president.html
Och så återkallar jag allting jag skrev tidigare. Situationen är hopplös. Fanatismen är överväldigande. Är det så här man bemöter den lilla människan på den europeiska nivån?

Det börjar se beklämmande ut för civiliserade röster. De ansiktslösa maktapparaternas maktgrepp stegrar sakt och säkert. UNs Arms Trade Treaty är en del av den här globala utvecklingen där nationalismen i sig är hotet eftersom den undergräver globalismens underlag. Globalismen är svaret. Globalismen betyder allting för allihopa - absoluta principer i en svartvit värld.

Är Katalonien på vägen att bli det första grandiosa exemplet om ett militärt ingrepp inom unionen? Jag börjar bli väldigt trött på allt det här!
Citera
2012-09-29, 21:19
Medlem
okok1s avatar
http://www.liveleak.com/view?i=384_1348939424

Har det spridit sig nu, eller har folket i Portugal demonstrerat tidigare?

Undra hur detta kommer sluta.
Citera
2012-09-29, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klarobskyr
Och så återkallar jag allting jag skrev tidigare. Situationen är hopplös. Fanatismen är överväldigande. Är det så här man bemöter den lilla människan på den europeiska nivån?

Det börjar se beklämmande ut för civiliserade röster. De ansiktslösa maktapparaternas maktgrepp stegrar sakt och säkert. UNs Arms Trade Treaty är en del av den här globala utvecklingen där nationalismen i sig är hotet eftersom den undergräver globalismens underlag. Globalismen är svaret. Globalismen betyder allting för allihopa - absoluta principer i en svartvit värld.

Är Katalonien på vägen att bli det första grandiosa exemplet om ett militärt ingrepp inom unionen? Jag börjar bli väldigt trött på allt det här!

Ja,snart ska väl alla vakna upp och inse att för EU är fred och demokrati vikitigt men inte viktigare än att det kan offras på överstatlighetens altare.

Hur skydda demokratin när staten är dess fiende? Vi får väl se, Spaninen visar vägen.
Citera
2012-09-29, 21:28
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Det handlar dock inte i första taget om att bilda en ny stat utan istället rätten att få bestämma över sina egna finanser, på samma vis som Baskerna redan gör. Katalonien har ända sedan 1975 och även under diktaturen varit en netto bidragsgivare till Spaniens fattigare regioner.

Nu har folket som bor i katalonien tröttnat på att behöva betala för fattigare regioners usla ekonomi. Det gör inte saken bättre av att regionala politiker i de fattigare regionerna slösat/förskingrat enorma summor på meningslösa projekt som exempelvis flygplatser/motorvägar/kulturpalats etc som katalanerna nu tvingas att betala för när politikerna kört sina kommuner och län i bankrutt.

Listan på totalt meningslösa förskingringsprojekt runt om i Spanien är enormt lång. Lokala politiker med ambitioner att ta sig till Madrid alternativt fylla sina egna fickor, har kört sina kommuner i botten och dessa måste nu katalanerna gå i borgen för.

Samtidigt som katalonien har ett historiskt underskott av statliga nödvändiga investeringar som uppgår till tusentals miljarder. Detta är kataloniens invånare mycket medvetna om och påminns om det dagligen eftersom regionens infrastruktur är under all kritik.

Om en folkomröstning skulle visa på att en majoritet bland de boende i katalonien vill ha ett självständigt styre så beror det enbart på att centralregeringen totalt misslyckats under årtionden att ge kataloniens invånare (obs inte katalanerna själva) ekonomisk rättvisa.
Om det bara handlar om att få samma självbestämmande som Baskien så förstår jag inte problemet. Är du säker på att det bara handlar om detta? Det borde ju, trots att Katalonien är ekonomiskt viktig för Spanien, vara en relativ enkel match för katalanerna att få samma status som baskerna utan hot från kungen, regeringen samt EU-parlamentets vicepresident.

EDIT:
Tydligen var det parlamentets vp som uttalat sig och ingen annan vp.
Senast redigerad av Madagascar 2012-09-29 kl. 22:18.
Citera
2012-09-29, 21:41
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
http://www.liveleak.com/view?i=384_1348939424

Har det spridit sig nu, eller har folket i Portugal demonstrerat tidigare?

Undra hur detta kommer sluta.
Ja, och det har beskrivits som framgångsrikt: https://www.flashback.org/sp39523352

Vad har hänt idag?
Senast redigerad av Madagascar 2012-09-29 kl. 21:44.
Citera
2012-09-29, 22:05
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klarobskyr

Jag betraktar ett militärt EU-ingripande i konflikten som helt uteslutet. Hotet från EU, som man inte ska ignorera, ligger på ett annat plan, nämligen i den snabba utvecklingen mot en byråkratisk superstat utan demokratisk kontroll, ungefär som före detta Sovjetunionen. Än så länge har dock EU varken befogenheter eller medel att ingripa i en intern konflikt inom ett medlemsland.

Man ska också ha klart för sig att EU-parlamentets vicepresident Alejo Vidal Quadras uttalade sig som spansk politiker, inte EU-parlamentariker. Det han krävde var att spansk militär, inte EU-trupper, ska ingripa om det behövs.

Röstläget är också högre i sydeuropéisk politik än vi är vana vid i Sverige, så detta ”hot” ska kanske inte tas alltför bokstavligt.
Citera
2012-09-29, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Om det bara handlar om att få samma självbestämmande som Baskien så förstår jag inte problemet. Är du säker på att det bara handlar om detta? Det borde ju, trots att Katalonien är ekonomiskt viktig för Spanien, vara en relativ enkel match för katalanerna att få samma status som baskerna utan hot från kungen, regeringen samt EU-parlamentets vicepresident.

EDIT:
Tydligen var det parlamentets vp som uttalat sig och ingen annan vp.

För befolkningen i Katalonien ja, man måste här skilja på katalaner och "övriga" i Katalonien. Bland katalanerna är en majoritet för en självständig stat men katalanerna utgör inte ens en tredjedel av alla som bor i Katalonien. När du ser att en miljon flaggviftande personer demonstrerar i Barcelona ska du ha klart för dig att man har bussat in "katalaner" från hela Katalonien, där det bor 6 miljoner till invånare som inte deltog i demonstrationen.

För majoriteten av Kataloniens invånare handlar det inte om att bryta sig loss från Spanien men man är starkt påverkade av den ekonomiska krisen och missnöjet med centralmakten kan få även spanjorerna (som är i majoritet i Katalonien) att rösta på de mer radikala partierna.

Varför Katalonien inte har samma självbestämmande över sin ekonomi som Baskien vet jag aldeles för lite om för att ens försöka förklara men ämnet har debaterats flitigt i ett flertal spanska TV kanaler de senaste månaderna och även opinionsbildare som står till höger på den politiska skalan har argumenterat för att ge Katalonien samma status som Baskien.

Nu är dock Spanien extremt pressat och Mariano Rajoy skiter väl knäck mest hela tiden numera så det lär inte ske någon politisk överenskommelse den här mandatperioden, men den nästkommande kan jag mycket väl tänka mig att det blir en politisk pakt om ekonomiskt självbestämmande mellan Madrid och Barcelona för att lugna ner den katalanska befolkningen.

Ett självständigt Katalonien känns fortfarande avlägset, det skulle krävas en absolut majoritet i ett val där deltagandet är extremt högt för att ens kunna påbörja politiska förhandlingar.
Senast redigerad av Gincan 2012-09-29 kl. 23:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in