2012-09-27, 19:56
Medlem
Har fan sagt det länge, EU kommer fan bli anledningen till att vi kommer få ett nytt krig i Europa. När skiten väl kollapsar.
Citera
2012-09-27, 20:21
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taags
Har fan sagt det länge, EU kommer fan bli anledningen till att vi kommer få ett nytt krig i Europa. När skiten väl kollapsar.

Det tror jag inte, om inte nazisterna kommer till makten någonstans, vilket jag håller för mindre troligt.

Depression, misär och ekonomiskt kaos får vi räkna med i vart fall i PIIGS-länderna, men därifrån är steget till krig trots allt stort.

Möjligen kan det bli oroligt i Spanien om de katalanska och baskiska separatisterna får luft under vingarna.
Citera
2012-09-27, 20:36
Medlem
MrTaglialuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Depression, misär och ekonomiskt kaos får vi räkna med i vart fall i PIIGS-länderna, men därifrån är steget till krig trots allt stort.

Där har du grundreceptet för krig. Det blir som på 30-talet igen. Förresten har det redan börjat i Mellanöstern.
Citera
2012-09-27, 21:07
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Det tror jag inte, om inte nazisterna kommer till makten någonstans, vilket jag håller för mindre troligt.

Möjligen kan det bli oroligt i Spanien om de katalanska och baskiska separatisterna får luft under vingarna.
Jag tror inte heller på krig - än. Men EU-projektet och EURO-projektet har inte blivit ett fredsprojekt som FP och andra predikade för oss.

Kan Katalonien i praktiken bryta sig loss från Spanien? Vad vinner Katalanerna på det, förutom lite stolthet!? I händelse av utbrytning förmodar jag att de ska stanna kvar i EU och EMU och då torde inte skillnaden bli så stor avseende ekonomin. Om Katalonien har bättre ekonomi än PIIGS kommer de ändå tvingas att riskfyllt låna ut sina skattebetalares pengar till PIIGS.
Senast redigerad av Madagascar 2012-09-27 kl. 21:19.
Citera
2012-09-27, 21:16
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTaglialucci
Där har du grundreceptet för krig. Det blir som på 30-talet igen. Förresten har det redan börjat i Mellanöstern.

Visst, men det krävs mer än så. Det blev aldrig krig i Amerika under eller efter den stora depressionen, bara i Europa och Ostasien, där nazismen och fascismen slog rot. Och krigen kom först efter depressionen, när berörda länder hade råd att rusta igen.

Vad gäller krigen i Mellanöstern, så beror de ju på USA:s neokoloniala politik, inte den ekonomiska krisen. Krigen har för övrigt bidragit till krisen, då de belastat USA:s ekonomi och skapat en gigantisk statsskuld till framför allt Kina.

Du kan dock ha rätt i att ekonomiska problem bidrog till den arabiska våren, och därmed indirekt till krigen i Libyen och Syrien. Jag tror dock att tiden var mogen, och att vi fått en arabisk vår även om vi befunnit oss i en högkonjunktur.
Citera
2012-09-27, 21:35
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tror inte heller på krig - än. Men EU-projektet och EURO-projektet har inte blivit ett fredsprojekt som FP och andra predikade för oss.

När FP talar om ”fred” menar de att vi ska kriga i Afghanistan och andra länder. Men EU som fredsprojekt kan jag faktiskt köpa. Ekonomisk och politisk integrering är det bästa vaccinet mot krig. Sedan tycker jag inte att vi behöver bygga ett federalt Europa för att trygga freden. Det räcker med ett EU av nuvarande typ, eller helst mer decentraliserat än idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Kan Katalonien i praktiken bryta sig loss från Spanien? Vad vinner Katalanerna på det, förutom lite stolthet!? I händelse av utbrytning förmodar jag att de ska stanna kvar i EU och EMU och då torde inte skillnaden bli så stor avseende ekonomin. Om Katalonien har bättre ekonomi än PIIGS kommer de ändå tvingas att riskfyllt låna ut sina skattebetalares pengar till PIIGS.

Jag tror inte att vare sig Katalonien eller Baskien kommer att bryta sig loss från Spanien. Ekonomiskt skulle Katalonien säkert kunna stå på egna ben. De är ju en av de rikaste regionerna, även om de också har stora skulder. Men politiskt blir det svårt att genomföra. Kanske i en kaotisk situation när centralmakten håller på att kollapsa, ungefär som när Sovjet klappade ihop. Men det tror jag inte kommer att ske ens efter Spexit.
Citera
2012-09-27, 22:12
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTaglialucci

Du har rätt världsekonomin är inte hur stor som helst den växer sakta och delar av den har flyttat från USA och Europa till Asiatiska länder där man nu har det mycket bättre.

Det startade redan på 80-talet men har accelererat och är nu påtagligt. De mest sårbara EU länderna i söder samt Irland såg förhoppningar i stark ekonomisk tillväxt i och med EU medlemskap. Politikerna började med överbudspolitik vilket blev en spiral av lån och sedan ett skuldberg som de struntade i att amortera.

Nu sitter de i skiten och vill att andra solidariskt ska betala deras överkonsumtion och deras frikostiga förmåner tidiga pensioner och extrabonusar till jul etc.

Mellanöstern är år av befolkningstillväxt utan ekonomisk tillväxt och inom 10 år stänger Europa dörren för det stora massor av överskottsfolk som de vill bli av med. Just nu är federalisterna starka men det vänder snart när nationalisterna växer till sig i alla länder.

Viktigt att Europanationalisterna kan hålla sams och respektera varandras egenheter och gränser samt samarbeta mot yttre hot.
Citera
2012-09-28, 03:54
Medlem
okok1s avatar
Citat:
The situation in Spain has developed like a perfect storm, with money being pulled out of the country, despite the desperate need to stem capital flight and support its banking system.

This leaves Spain in a precarious financial state, driving investors away, pushing up its borrowing costs and making it more likely to need a bailout.

It's a reminder of how governments are inextricably tied to their countries' banking systems, essentially the lifeblood of their economy.

http://edition.cnn.com/2012/09/27/business/spain-euro-crisis/index.html

En bailout har väl EU inte råd med?
Citera
2012-09-28, 11:04
Medlem
Osmanvallos avatar
Pengarna slut i Spanien nästa månad, det ser exakt ut som ett nytt Grekland

Spain only has enough ash to see it through to October, leave them likely to need EUR30-50bn minimum in October

http://www.zerohedge.com/news/2012-09-27/summarizing-what-spain-just-announced-and-what-was-left-unsaid-hint-cash

Egan-Jones Downgrades Spain To CC From CC+

While nobody else dares to junk Spain, yet, for fear of the gates of hell opening up and swallowing them whole, here comes Egan Jones, which downgraded Spain from CC+ to CC, with an outlook of C.

http://www.zerohedge.com/news/2012-09-27/egan-jones-downgrades-spain-cc-cc
Citera
2012-09-29, 04:33
Medlem
klarobskyrs avatar
Citat:
När FP talar om ”fred” menar de att vi ska kriga i Afghanistan och andra länder. Men EU som fredsprojekt kan jag faktiskt köpa. Ekonomisk och politisk integrering är det bästa vaccinet mot krig. Sedan tycker jag inte att vi behöver bygga ett federalt Europa för att trygga freden. Det räcker med ett EU av nuvarande typ, eller helst mer decentraliserat än idag.
Ekonomisk och politisk integrering är skenbar. Man kan alltid pretentiöst uppträda som om beslut av komissionen någonstans i Bryssel gäller överallt i periferin eller att den nya finansaristokratin håller sig till reglerna. De lagstadgade förslagen innehåller tomma ord som EU-historien tills nu förevisar. Och att landsmän överallt i unionen skulle hävda dessa tomma ord mot varandra kräver en ypperlig fanatism gentemot den överstatliga anläggningen under förhållanden och dåd som inte duger rannsakning av någon sort. Polisen är bunden till det gällande landets lagar men unionens egna "försvarsgrupper" i likhet med USAs Homelandsecurity vore ett dugligt verktyg för att hålla noggrann uppsikt över folket. I överlag ju mer en eu-fanatiker man är desto bättre. Det gäller bara att slicka röven och innovera sina egna regler.
Citat:
Jag tror inte att vare sig Katalonien eller Baskien kommer att bryta sig loss från Spanien. Ekonomiskt skulle Katalonien säkert kunna stå på egna ben. De är ju en av de rikaste regionerna, även om de också har stora skulder. Men politiskt blir det svårt att genomföra. Kanske i en kaotisk situation när centralmakten håller på att kollapsa, ungefär som när Sovjet klappade ihop. Men det tror jag inte kommer att ske ens efter Spexit.
Förhoppningsvis denna nationalistiska andan inom unionen är ett ursprung till något positivt. Det råder en nästan lobotomisk konkurrensbrist inom den överstatliga fasistbranschen. Om man frågar mig så hellre sluta sig samman med Argentina och Latinamerika än att bäva sig inför de sovjetiska krafterna (EU, Ryssland och Kina) eller slicka röven av de amerikanska evangelisterna.
Citera
2012-09-29, 12:57
Medlem
Osmanvallos avatar
Förstår inte riktigt hur katalanerna hade tänkt bryta sig ur Spanien utan vapen och egen militär

Kan det bli fredlig delning som i Tjeckoslovakien eller kommer det bli blodigt som i Jugoslavien

Tror mer på alternativ 1

European Parliament vice-president proposes sending in military to prevent democratic referendum in Catalonia

http://www.helpcatalonia.cat/2012/09/european-parliament-vice-president.html
Citera
2012-09-29, 15:10
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klarobskyr
Ekonomisk och politisk integrering är skenbar. Man kan alltid pretentiöst uppträda som om beslut av komissionen någonstans i Bryssel gäller överallt i periferin eller att den nya finansaristokratin håller sig till reglerna. De lagstadgade förslagen innehåller tomma ord som EU-historien tills nu förevisar. Och att landsmän överallt i unionen skulle hävda dessa tomma ord mot varandra kräver en ypperlig fanatism gentemot den överstatliga anläggningen under förhållanden och dåd som inte duger rannsakning av någon sort. Polisen är bunden till det gällande landets lagar men unionens egna ”försvarsgrupper” i likhet med USAs Homelandsecurity vore ett dugligt verktyg för att hålla noggrann uppsikt över folket. I överlag ju mer en eu-fanatiker man är desto bättre. Det gäller bara att slicka röven och innovera sina egna regler.

Nu talade jag inte om mer överstatlighet utan om ett mer decentraliserat EU. En återgång till EG om man så vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in