Citat:
Ursprungligen postat av klarobskyr
Spansk politiker eller inte så tycker jag att det är oroande att en ansedd EU-byrokrat efterlyser ett våldsamt ingrepp i en fredlig demonstration och en demokratisk befogad folkomröstning. Vad är poängen? De vill bara rösta och bli självständiga. Vi lever i Europa nu. Varför inte?
Självfallet är han en idiot som hotar med våld i en sådan känslig situation. Jag försvarade inte hans agerande, men påpekade att han krävde att den spanska staten, inte EU, skulle ingripa. Sedan är han inte heller en EU-byråkrat, utan en folkvald politiker, på gott och ont.
Citat:
Det förefaller som han ser nationalstaten bara som en våldsapparat. Kanske det är därför han vill minska dess makt. Eller borde staten förbli en våldsapparat medan EU rider fredtåget vidare. Det här är något väldigt förbryllande. EU-byrokraters dåd och ord motsvarar inte deras löften.
Han vill uppenbarligen
stärka den spanska nationalstatens makt, inte försvaga den. Han föreslog ju att spansk militär skulle sättas in i Katalonien om det behövs.
Citat:
Och du förklenar genom att vädja kulturella skillnader. Bitte nu...

Jag förklenar eller moraliserar inte. Jag konstaterar bara att sydeuropéisk politik har mer dramatisk retorik än vi är vana vid. Så är det och så har det varit sedan antiken.