2012-05-14, 15:23
Medlem
Jag har aldrig fattat grejen med att gradera sitt eget utseende eller andras för den delen och kan inte placera mig själv på en 1-10 skala, egentligen ingen annan heller.

Här verkar det dock vara väldigt vanligt så jag tänkte be om lite hjälp med referenser fr att se hur folk förhåller sig till den här skalan.

Den som har tid får gärna lägga in bilder på vad ni anser motsvarar en 1a, 2a, 3a, etc. Det är dock en för del o man postar bilder på flera olika nivåer på skalan eftersom det annars blir ganska intetsägande hur de förhåller sig till varandra.

Gärna män och kvinnor också för den delen, och slutgiltligen vore det bra om vi använder oss av icke-kändisar, eftersom det är graderingen av människor i vardagssituationer jag inte begriper mig på riktigt.

Tack på förhand, och jag hoppas någon tar sig tid, jag blir nämligen inte klok på det här.
Citera
2012-05-14, 15:28
Medlem
frdns avatar
För att vara objektiv surrade jag ut på facebook för att hitta en riktig jävla "etta".

Den här människan är vad jag kom fram till: http://facebook.com/profile.php?=73322363

Satan i gatan vad ful!
Citera
2012-05-14, 15:33
Medlem
percees avatar
Jag tycker att det är viktigt att det är "din" 10:a om du skulle göra den bedömningen. Det ska inte vara vad du tror att någon annars 10:a är eller vad samhällets syn på en 10:a är. Det behöver inte bara vara utseende utan andra saker som speglas genom kroppsspråk och personlighet också.
Min åsikt.
Citera
2012-05-14, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av percee
Jag tycker att det är viktigt att det är "din" 10:a om du skulle göra den bedömningen. Det ska inte vara vad du tror att någon annars 10:a är eller vad samhällets syn på en 10:a är. Det behöver inte bara vara utseende utan andra saker som speglas genom kroppsspråk och personlighet också.
Min åsikt.

Jag håller helt och fullt med dig, därför vore det ju lite spännande att se hur pass överens de som använder sig av skalan är, och om man kan se några tydliga drag i vad som placerar sig högt respektive lågt etc.

Citat:
Ursprungligen postat av frdn
För att vara objektiv surrade jag ut på facebook för att hitta en riktig jävla "etta".

Den här människan är vad jag kom fram till: http://facebook.com/profile.php?=73322363

Satan i gatan vad ful!

Ja jävlar du, ett gammalt ligg eller? Feel sorry for you bro!
Citera
2012-05-14, 15:51
Medlem
endures avatar
Citat:

Satan i gatan vad ful!
Haha, fy fan vad ful!

OnT: Jag använder då och då detta system. Jag finner det ibland lämpligt att beskriva stegen på denna skala, snarare än att beskriva någons utseende med ord; vilket kan vara svårt. Om någon är perfekt, för mig, är denna en "tia". Använder det nästan bara när jag vill säga att någon är antingen en 8-10. Jag brukar sällan finna anledning att tala om någons skönhet som inte reflekteras i de övre talen på skalan. För mig är det enbart ett verktyg att beskriva någons skönhet, när vissa använder de lägre nivåerna för att beskriva fulhet.

Mig själv kan jag dock inte bedöma objektivt.
Citera
2012-05-14, 15:52
Medlem
Jackdawcrests avatar
Det är väl inte den mest pålitliga skalan, vissa som jag anser vara 10:or anser mina vänner vara 7-8:or, vice versa. Man går alltså på känsla.
Citera
2012-05-14, 16:10
Medlem
Lekes avatar
Om någon ser bra ut säger man att de är 7-8. Om någon är riktigt het är det en tia. Tror varken jag sagt eller hört någon använda några andra nummer. Det är i alla fall i mina kretsar inget väl använt system utan används bara i fallen jag beskrev.
Citera
2012-05-14, 16:28
Medlem
7 = rätt snygg
8 = riktigt snygg
9 = vrålhet
10 = perfektion

Resten av skalan är oväsentlig.

Vem som faller under vilken siffra är subjektivt, och det finns redan en jävla massa trådar där folk bedömer andra på denna skala.
Citera
2012-05-14, 16:30
Medlem
Rätt intressant att de flesta ändå verkar överens om att det går från omkring 7 och uppåt, neråt är helt enkelt inte av intresse.

Jag hade nästan väntat mig en bredare variation med typ 5 som "svensson" också neråt mot trafikolycka och motsvarande uppåt då.

Citat:
Ursprungligen postat av Filling

Vem som faller under vilken siffra är subjektivt, och det finns redan en jävla massa trådar där folk bedömer andra på denna skala.

Du har rätt, jag skulle vilja bredda det till en mer allmän diskussion om fenomenet även om exempel är bra för att förtydliga.
Senast redigerad av Prax^ 2012-05-14 kl. 16:34.
Citera
2012-05-14, 17:17
Medlem
Citat:

Satan i gatan vad ful!

Fn alltså varför kommer jag bara in på den inloggade personens startsida?
Var tvungen att försöka från en kompis logg också, trodde det var min sida som länkades till först

Googlade och ibland är man korkad
Senast redigerad av Ainon 2012-05-14 kl. 17:53.
Citera
2012-05-14, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ainon
Fn alltså varför kommer jag bara in på den inloggade personens startsida?
Var tvungen att försöka från en kompis logg också, trodde det var min sida som länkades till först

Fan vad deprimerad du måste ha varit
Citera
2012-05-14, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Jag har aldrig fattat grejen med att gradera sitt eget utseende eller andras för den delen och kan inte placera mig själv på en 1-10 skala, egentligen ingen annan heller.

Här verkar det dock vara väldigt vanligt så jag tänkte be om lite hjälp med referenser fr att se hur folk förhåller sig till den här skalan.

Den som har tid får gärna lägga in bilder på vad ni anser motsvarar en 1a, 2a, 3a, etc. Det är dock en för del o man postar bilder på flera olika nivåer på skalan eftersom det annars blir ganska intetsägande hur de förhåller sig till varandra.

Gärna män och kvinnor också för den delen, och slutgiltligen vore det bra om vi använder oss av icke-kändisar, eftersom det är graderingen av människor i vardagssituationer jag inte begriper mig på riktigt.

Tack på förhand, och jag hoppas någon tar sig tid, jag blir nämligen inte klok på det här.

Det finns ingen poäng förutom den som dem oattraktiva skapar för att ge sig själva ngt att bestämma efter, det gör dem glada, människan som sådan är generellt rätt korkad och vill märka saker, som en hund som märker revir,

men det är olika, sen ska man inte endast se till yttre, tänk inte på det låt dem fula göra det,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in