2012-05-14, 15:17
Medlem
Hallå ärade kamrater, systrar och bröder.

Det är såhär att jag tänkte ta körkort i sommar. Tänkte skriva in mig på körskola inom det närmsta osv.
Att ta körkort under ett par månader känns lite som att ta vatten över huvudet då jag inte kört bil tidigare och knappt läst någon teori överhuvudtaget. Dessutom bor jag ensam och flera mil ifrån mina föräldrar så jag kan inte övningsköra på fritiden heller, utan det kommer endast ske av körskolelektioner.

Är student, så jag kommer vara fri under hela sommaren.

Vilka tips kan ni ge mig?
Hur ska jag bära mig åt för att lyckas?
Citera
2012-05-14, 15:35
Medlem
ta körkort i arjeplog. går inte misslyckas.
Citera
2012-05-14, 15:37
Medlem
MadDog76s avatar
Om du har den ekonomiska möjligheten till intensivkurs skulle jag föreslå det..

Själv åkte jag till Mora 2 veckor för att ta lappen.
Citera
2012-05-14, 15:45
Medlem
Zeratulss avatar
Det är som allt annat, kör så mycket du kan och plugga trafikregler. Kom ihåg att det mesta när det gäller trafikregler är faktiskt ganska logiskt. Lycka till nu!
Citera
2012-05-14, 15:52
Medlem
edches avatar
Kör en intensivkurs. Dyrt, men väldigt effektivt. Jag gick från att inte ha kört bil till körkort på 2½ vecka. Kostade en slant, men det var värt det.
Citera
2012-05-14, 15:57
Medlem
Bongmons avatar
2 veckors intensivkurs. Ganska dyrt, men värt det.

Ja kunde inte ett skit om regeler eller "eco-drivning", var klar för uppkönring/uppskrivning efter 1,5 vecka. I min grupp var det 20 pers, en kuggade på uppkörningen, 2st kuggade på uppskrivningen.

Tror ja laner 14 000. Men ja anser det värt eftersom det endast tog 2 veckor.
Citera
2012-05-14, 16:06
Medlem
Herblaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadDog76

Nu lånar ja tråden lite för ja e inne på samma spår som TS. Är det inte störra chans att misslyckas med en intenviskurs, att allt går snabbare och man kanske inte hänger med?

Är det dyrare att åka till t.e.x mora som i ditt fall, eller finns det nå sorts paket-resor.
Citera
2012-05-14, 16:16
Medlem
Lekes avatar
Nu tog jag inte körkortet via intensivutbildning men det låter helt okej. Jag kan tänka mig att det är lätt att motivera sig och bara man är förberedd tror jag inte det är några problem. För mig var det en utdragen process så man hade alltid ursäkter när det kom till övningskörning eller teoriläsning, förmodligen inte så under ett intensivprogram.
Citera
2012-05-14, 17:20
Medlem
supraas avatar
Intensivkurs kan kanske bli både billigare och smidigare i slutändan, beroende på hur lätt du har för bilkörning.
Ladda ner bonniers utbildningspaket redan ikv (finns på TPB) och börja lite lätt, sedan kommer boken vara mer förståelig.

Det är typ 95% av de som går intensivkurser som får lappen, fast ta gärna skiten i någon liten by så blir det nog i stort sett omöjligt att misslyckas.
Citera
2012-05-14, 17:36
Medlem
2 veckors intensiv. 13-14k BOOM
Citera
2012-05-14, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaniffel
ta körkort i arjeplog. går inte misslyckas.

Haha, synd att jag bor på andra sidan Sverige. Men om man får körkort även om man är urkass så kanske det är en lösning på problemet haha.

Citat:
Ursprungligen postat av MadDog76

Ser att många tipsat om intensivkurs och det låter som en bra idé.
Hur pass stressigt är det med intensivkurs?

Citat:
Ursprungligen postat av Zeratuls
Det är som allt annat, kör så mycket du kan och plugga trafikregler. Kom ihåg att det mesta när det gäller trafikregler är faktiskt ganska logiskt. Lycka till nu!

Tack så jättemycket!

Citat:
Ursprungligen postat av edche
Kör en intensivkurs. Dyrt, men väldigt effektivt. Jag gick från att inte ha kört bil till körkort på 2½ vecka. Kostade en slant, men det var värt det.

Men man blir ju inte "säker" på 2½ vecka. Jag är lite inne på det, men jag tror att jag kommer få panik om jag skulle få körkort på ~2 veckor.

Citat:
Ursprungligen postat av Bongmon
2 veckors intensivkurs. Ganska dyrt, men värt det.

Ja kunde inte ett skit om regeler eller "eco-drivning", var klar för uppkönring/uppskrivning efter 1,5 vecka. I min grupp var det 20 pers, en kuggade på uppkörningen, 2st kuggade på uppskrivningen.

Tror ja laner 14 000. Men ja anser det värt eftersom det endast tog 2 veckor.

Det låter som en bra idé faktiskt och jag ska kolla upp möjligheterna. Kanske är det redan försent att "boka" intensivkurs nu? Elller sånt sker på löpande hela tiden?

Citat:
Ursprungligen postat av nago
2 veckors intensiv. 13-14k BOOM

Pengarna står tack och lov mina föräldrar för. Verkar faktiskt som en plan med det där med intensivkurs.

----

Jag har inga större problem med att köra (tror jag). Jag har kört maskiner och annat och är hyfsat van vid körning (dock ej bil).

Jag laddade ner "Trafikskolan TEO" och fick 47 av 65 frågor.
Bonniers trafikskola tyckte jag var helt skum, eller så var de något jag inte uppfattade när jag provade programmet.

Till er som tagit intensivkurser, hur kändes det efter 2 veckor att ha körkort?
Hur "säkra" var ni när ni begav er ut i trafiken efteråt?
Citera
2012-05-14, 19:16
Medlem
Hittade nyss:

ERBJUDANDE SOMMARINTENSIV
(30 körlektioner, halka, teoripaket, riskettan, bilhyra)
För endast 11 900 kr

Låter 30 lektioner bra eller är det lite?
( Kan som sagt ingenting :/ )
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in