2012-05-13, 23:37
Medlem
Om man skulle få typ 1,1 på verbala och 0,9 på kvantitativ blir ju (1,1+0,9) / 2 = 1

Det borde väl bli så men att det såklart spelar in hur det avrundas osv. Isf kan jag inte förstå hur 0,8 kan vara medelvärdet för en normalbegåvad svensk, visst nu har jag inte gjort provet så ska inte vara för kaxig.

Men om max är 2.0 och man får 1? Alltså är medelvärdet typ hälften rätt på hela provet?

Det låter i mina ögon ganska enkelt att lyckas med 50% av hela provet och få 1,0 som är bättre än 80% normalbegåvade

Hoppas jag har tänkt totalt fel pga sömnlöshet för det låter ju för bra för att vara sant
Citera
2012-05-13, 23:47
Medlem
Du överskattar vad det innebär att vara normal. De flesta som kommer från akademikerhem och som umgås i akademikerkretsar brukar göra det.
Citera
2012-05-13, 23:50
Medlem
Du har nog inte riktigt förstått hur poängsättningen går till... Det är inte efter ett visst antal poäng utan efter hur de andra provdeltagarna har presterat. Dvs, medel brukar ligga på 0,9x och får man 0,9-1,0 har hälften av deltagarna svarat bättre än en och andra hälften sämre.Typ. Googla normalfördelning så ser du hur många som hamnar i mitten och hur många som hamnar på ytterligheterna och får 0,0-0,3 resp 1,7-2,0 typ.

Vart fick du att 1,0 skulle vara bättre än 80% ifrån??! Hänger inte riktigt ihop med resten av argumentationen du för... Alltså snarare så att 80% hamnar i mitten och sen går det kraftigt utför...
Citera
2012-05-14, 00:50
Jag har för mig att medelvärdet brukar ligga snäppet under 1.0. Alltså 0.8-0.9 ungefär. Att säga att hälften rätt på HP är 1.0 är direkt fel, det varierar varje år.

Säg att det är ett svårt prov och bara några enstaka når hälften rätt, då är det ju inte möjligt att sätta det som 1.0. Nu är ju ett sådant prov väldigt osannolikt, men du förstår min poäng hoppas jag?
Citera
2012-05-14, 10:36
Medlem
eradicos avatar
Tror att 1,0 brukar gå vid ca 54% rätt. Däremot så innebär det inte att 80% för under eller samma som det med tanke på att det vanligaste är att folk får 0,94 på det nya provet. Det är först vid 1,2-1,3 som man på allvar kan säga att man presterat bättre än gemene man.
Citera
2012-05-14, 10:59
Medlem
the-gafferrs avatar
Du får inte ett provresultat baserat på antal rätt, utan baserat på hur du ligger gentemot alla andra. Det är därför normeringstabellerna finns. Men provet är väl utformat så att hälften rätt ska vara det resultat som de flesta hamnar omkring.

Det går inte att ge en precis uppskattning på antal rätt som ger 1,0, eftersom det varierar varje år. Vilket resultat ett visst antal poäng genererar kan nu också variera markant inom samma normeringstabell i och med det nya provets utformning.

T ex: Ponera att en person får 65p på kvantitativa, vilket i år ger 1,9, samtidigt som samma person får 0p på verbala vilket är 0,0. (1,9+0,0)/2 = 0,95 vilket avrundas uppåt till 1,0.

Samtidigt kan en person med 43p på kvantitativa, som ger 1,0, och 43p på verbala, som också det ger 1,0 få (1,0+1,0)/2 = 1,0.

Dessa två personer får alltså samma totala nomeringsvärde men det skiljer hela 86-65= 21p i råpoäng mellan resultaten.

Extremfall detta, men hoppas du förstår vad jag menar.
Senast redigerad av the-gafferr 2012-05-14 kl. 11:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in