Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-05-13, 23:32
Medlem
MTDs avatar
Vill ändå trappa ner lite.
De gånger jag haft uppehåll så har jag mått mycket bättre.
Jag är tex mer pigg på morran och har bättre kondition. Allt detta går över när jag börjar snusa igen.
Men jag älskar mitt snus. Det är så underbart gott. Det första jag gör på morran är att stoppa in en.

Men nu till min fråga: går det verklign inte att göra ett nikotinfritt snus som "smakar" snus?
Jag har testat väldigt många olika varianter av nikofritt, men inget smakar som snus.
Känslan under läppen finns där. Och det är för mig 60% av hela grejen, men jag stör mig något så förbannat på att det smakar något så åt helevete äckligt.

Är det någon som försökt göra eget nikofritt snus, som lyckats få en bra smak eller känsla?
Sen undrar jag också om det finns något nikofritt lössnus? Jag vet att det fanns nått märke för några år sedan, en vit dosa, som hade ett lössnus som var fritt från tobak och nikotin, men det försvann.

Det jag är ute efter är ett nikotinfritt snus (eller om man kan tillverka själv) som gärna "smakar" snus.
Med alla dessa konstgjorda ämnen och tillsatser idag så borde det väl inte vara något problem?
Citera
2012-05-13, 23:42
Medlem
Använd inte nikotinfritt snus, det kan aldrig bli riktigt snus. Börja trappa ned istället, räkna upp dom 5 bästa prillorna under dagen. Och sedan försöker du hålla dig till dem
Citera
2012-05-14, 05:58
Medlem
MTDs avatar
Jag har inga "problem" med att sluta snusa.
Problemet är väl snarare att jag vill snusa :-)
Jag tycker det är så otroligt jävla gott och har snuset sedan jag var 12.
Jag älskar min prilla, men den är väl inte jätte bra för en.
En sak jag har märkt dock är att vissa sorter är jag "känslig" mot.
Jag har tex alltid snusat general lös eller grov portion.
Grov portion gör mig mer "seg" eller vad man ska kalla det.
Är det något speciellt med grov förutom att den ska smaka "ren" tobak?
Citera
2012-05-14, 09:47
Medlem
CTCs avatar
Du kan väl trappa ner genom att gå över till mini-portion? Har sett att General Extra Stark finns som mini, samt Göteborgs Rapé samt hela Catch serien.
Beror på vad du föredrar.

Vad snusar du främst?
Citera
2012-05-14, 10:03
Medlem
LightClouds avatar
Testa snusa Loonic som finns med 0, 25, 50, 75 och 100% styrka. Har visserligen bara provat den med 100%, alltså normal nikotinmängd men dock är det 50% tobak och 50% te. Tycker att den smakar helt okej, så det är inte helt otroligt att 25, 50 eller 75% också skulle smaka helt okej.

Eller har du kanske provat dem?
Citera
2012-05-14, 10:25
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MTD
Men nu till min fråga: går det verklign inte att göra ett nikotinfritt snus som "smakar" snus?
Jag har testat väldigt många olika varianter av nikofritt, men inget smakar som snus.
Känslan under läppen finns där. Och det är för mig 60% av hela grejen, men jag stör mig något så förbannat på att det smakar något så åt helevete äckligt.

För mig har det visat sig att känslan snarare är >90% av upplevelsen. Nikotinfritt snus är ingen höjdare, inte bara för smaken, men jag tycker att det torkar ut slemhinnorna alldeles för mycket.

Min lösning är extremt simpel - och säkert inte för alla - men testa att vika lite hushållspapper till formen av en portionssnus. Kändes avigt som tusan första gångerna, men när jag väl vant mig, så insåg jag att nikotinet var klart underordnat känslan av att ha nåt redigt under läppen.

Nu händer det emellanåt att jag går loss på en dosa General Portion och den första prillan är himmelsk! Blir sådär härligt snurrig...Efter fem prillor är det business-as-usual och jag undrar varför jag har lagt 20 år och tiotusentals kronor på snus. När dosan är tom återgår jag till Lambi.
Citera
2012-05-14, 10:27
Medlem
Herblaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LightCloud
Testa snusa Loonic som finns med 0, 25, 50, 75 och 100% styrka. Har visserligen bara provat den med 100%, alltså normal nikotinmängd men dock är det 50% tobak och 50% te. Tycker att den smakar helt okej, så det är inte helt otroligt att 25, 50 eller 75% också skulle smaka helt okej.

Eller har du kanske provat dem?

Finns Loonic på de flesta affärer som säljer snus som ica, hemköp osv?
Citera
2012-05-14, 10:28
Medlem
Flashborns avatar
Du kan helt enkelt koka bort nikotinet ifrån ordinärt snus innan du stoppar in det i truten.
Då är det samma smak, samma godhet fast utan nikotinhelvetet.

~Flashborn
Citera
2012-05-14, 10:42
Medlem
LightClouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herblaw
Finns Loonic på de flesta affärer som säljer snus som ica, hemköp osv?

Polaren, som bjöd mig på en prilla, köptes på en Coop-butik. Därav är det inte omöjligt att mer välsorterade Ica-butiker också har det. De brukar stå i en egen hylla framme i kassan och inte i kylen.
Citera
2012-05-14, 10:50
Medlem
JacquesCartiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MTD
Jag har inga "problem" med att sluta snusa.
Problemet är väl snarare att jag vill snusa :-)
Fast detta låter ju som att du ändå kanske är lite beroende? Är det verkligen bara smaken som är god eller får du inte nån annan välbehagskänsla samtidigt?
Citera
2012-05-14, 12:43
Medlem
voOys avatar
Du är beroende av niktotin. Du får härda ut eller fortstätta det finns inga genvägar.

Lycka till vad du än väljer.
Citera
2012-05-14, 12:46
Medlem
kondition kommer och går, snuset består! Ne inte fan ska du sluta snusa, nåt måste man ha, är det inte snus så är det antingen godis eller fet mat. följ ditt hjärta broder !
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in