2012-05-13, 21:40
Medlem
Ska börja plugga i Uppsala i höst, vilket kommer medföra en kostnad på 2180kr i månaden för pendelkort dit. Årskostnad 21800 kr. Allt över 10.000 är avdragsgillt (2012). Dvs 11800kr.

Nu till saken, jag vet att man inte får göra avdrag för studier. Men kan jag göra avdraget ändå och hävda jobb (jobbar självklart extra under året så jag har en inkomst)?
Problemet är ju att jag jobbar i Sthlm och inte Uppsala.

Hur hårt kontrollerar de arbetsgivarens säte?
Är detta möjligt att utföra ??
Citera
2012-05-13, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yazaka
Ska börja plugga i Uppsala i höst, vilket kommer medföra en kostnad på 2180kr i månaden för pendelkort dit. Årskostnad 21800 kr. Allt över 10.000 är avdragsgillt (2012). Dvs 11800kr.

Nu till saken, jag vet att man inte får göra avdrag för studier. Men kan jag göra avdraget ändå och hävda jobb (jobbar självklart extra under året så jag har en inkomst)?
Problemet är ju att jag jobbar i Sthlm och inte Uppsala.

Hur hårt kontrollerar de arbetsgivarens säte?
Är detta möjligt att utföra ??

Jag skulle tro att det inte kontrolleras öht. Sannolikt går alla deklarationer igenom ett datoriserat filter som rapporterar anomaliteter, det känns som att arbetsgivarens säte är något som bör ställas i relation till din folkbokföringsaddress och dina gjorda reseavdrag i ett sådant filter.
Citera
2012-05-15, 15:08
Medlem
Conceptions avatar
Det är endast slumpen som avgör och ingenting annat. Ibland kontrollerar skatteverket just avdrag för resor fram och tillbaka till arbetet extra mycket och då får man ett brev från skatteverket där de ber en redovisa allting. Då ska de ha fram kvitton, arbetsgivarintyg och gud vet vad för att vara nöjda.

Kan man inte det så blir det inget avdrag.
Citera
2012-05-15, 20:27
Medlem
Kommer du tjäna tillräckligt under året för avdraget?
Citera
2012-05-16, 19:00
Medlem
Är det inte dessutom så att man, om man fastnar i en kontroll, även har ett extra deklarationsöga på sig under ett par år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in