Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-13, 19:26
  #1
Medlem
På onsdag den här veckan ska jag hålla ett 10-15 minuters föredrag om Albert Camus, Myten om Sisyfus och livets mening på filosofin. Jag är bekant med Camus sen tidigare och jag har läst om Sisyfus och hans rullande med klippblocket och dess koppling till dagens arbetare.

Tanken med föredraget är att få mina medelever att tänka lite och diskutera. Jag tänkte därför öppna föredraget med en fråga som är kopplad till Camus, "Vilken skulle ni säga är den mest grundläggande eller mest betydelsefulla frågan som man kan besvara?". Jag ska sedan försöka styra föredraget mot Sisyfus och dagens arbetare, kanske presentera Camus och hans tankar inom existentialismen, för att sedan avsluta med frågan om livet behöver en mening för att levas. Den frågan är då kopplad till Camus bok "The Myth of Sisyphus" som handlar i stort sett om självmord.

Men varför skriver jag detta på Flashback? Jag vill veta vad ni tycker om min planering av föredraget samt vad tycker om Camus, Sisyfus etc.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback