2012-05-13, 17:10
Medlem
pizzaskinkas avatar
Jag har en relativt nyköpt och nybyggd dator som funkat bra i några månader. I dag när jag skulle starta den så vägrade den starta och jag fick felmeddelandet "USB device over current status detected. System Will shit down in 15 sec" jag har förstått att detta indikerar att strömmen är för stark i någon av USB-portarna, dvs någon form av kortslutning. Jag har provat att koppla bort sladdarna som går från moderkortet till frontpanelen utan resultat. Jag har tagit bort alla anslutna enheter från alla portar, testat att byta plats på dem etc, inget hjälper. Jag anar nu att problemet måste ligga i någon av portarna som sitter direkt på moderkortet och då jag inte kommer åt BIOS pga att systemet stänger ner sig själv, har jag ingen möjlighet att disabla dessa. Jag har också prövat att resetta BIOS.

Jag har ett Asus P87z68-V PRO/GEN3 Socket 1155

Vad tror ni, måste jag reklamera kortet eller kan det finnas nåt annat sätt att lösa problemet på?

Är det nån annan som haft samma problem?

Täcks ett fel som detta av garantin för en sån här vara?
Citera
2012-05-13, 17:58
Medlem
Låter inget kul, du har ju felsökt genom att starta utan några usb-enheter i om jag förstår dig rätt och även kopplat fort usb till fronten. Nästa steg att testa skulle väl vara att provköra utanför lådan för att försäkra sig om att det inte ligger något bakom moderkortet och kortsluter. Det är ju kanske inte så troligt då datorn funkat bra i några månader, men det skulle nog jag testa innan jag skickade in moderkortet.

Har du inte varit våldsam när du monterat kortet tror jag säkert att det går på garantin, jag har aldrig haft några problem med att skicka tillbaka felaktiga moderkort (de har iof varit DOA).
Senast redigerad av LeoStotch 2012-05-13 kl. 18:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in