2013-01-28, 10:02
Citat:
Ursprungligen postat av FlamingBacon
Egentligen ska man ju snarare fråga sig om människor kan känna smärta. Precis som när det gäller exempelvis myror består en enorm del av det som vi upplever som vilka vi är egentligen bara av diverse nyttiga egenskaper som under många miljoner år har förfinats genom naturligt urval. Saker som maten du gillar, partner du finner attraktiva, hur du upplever olika känslor och i princip allt annat är ju bara resultatet av en mycket effektiviserad programmering. Att påstå att dessa egenskaper skulle vara någon form av otrolig "personlighet" eller högre medvetande som andra organismer saknar finner jag högst tvivelaktigt.
Jag tror inte att man kan dra någon skarp gräns mellan vad man kan anse vara "självmedvetna reaktioner" på smärta jämfört med vad andra djur "tänker". Precis som när vi drabbas av smärta och funderar över hur vi bör reagera, samma sak gäller exempelvis myror, även om de har en betydligt enklare hjärna. Jag tycker att djur lider lika mycket av smärta som vi människor gör. Smärta signalerar (oftast) att något är fel och bör åtgärdas snarast. Att människor hittar på roligare motiveringar för sina handlingar än insekter spelar egentligen ingen roll.
Jag tror inte att man kan dra någon skarp gräns mellan vad man kan anse vara "självmedvetna reaktioner" på smärta jämfört med vad andra djur "tänker". Precis som när vi drabbas av smärta och funderar över hur vi bör reagera, samma sak gäller exempelvis myror, även om de har en betydligt enklare hjärna. Jag tycker att djur lider lika mycket av smärta som vi människor gör. Smärta signalerar (oftast) att något är fel och bör åtgärdas snarast. Att människor hittar på roligare motiveringar för sina handlingar än insekter spelar egentligen ingen roll.
Tror att jag håller med dig, (om jag förstod dig rätt?!)
Att känna smärta är en överlevnadsinstinkt/reaktion så alla djur känner givetvis smärta.
Att avgöra om småkryp lider av smärtan är en definitionsfråga, jag har förklarade min syn på det i inlägg nr 68.
Det som skiljer mellan många människors syn på djurplågeri och djurs liv överhuvudtaget är våran syn på vad ett djur är värt...jag fångar hellre upp en spindel inomhus och släpper ut den, än dödar den, men självklart slår jag ihjäl mygg om de sätter sig på mig.
Givetvis är en människas liv värt mer än ett djur, men en männsika som nervärderar och/eller plågar djur är i min mening inte mycket värd.