• 1
  • 2
2012-05-13, 01:40
Medlem
Jag vet inte om det är fler än jag som tänker på detta men nästan alltid när man är hemma hos någon som dammsuger eller när städerskan dammsuger på jobbet så luktar det ju skitäckligt. Anledningen till att det luktar är i 99 fall av 100 att dammsugarpåsen behöver bytas. När den där karakteristiska lukten börjar uppkomma hemma så vet jag att det är dags att byta, och det brukar ske ungefär var tredje månad. Trots att dammsugarpåsen då sällan är halvfull så byter jag ändå.

Så, hur ofta byter ni dammsugarpåsar i era dammsugare? Väntar ni tills påsen är fullproppad eller går ni på lukten som jag?
Citera
2012-05-13, 01:42
Medlem
Suger man inte in sura saker i dammsugaren så klarar sig påsen tills den är full.

Vi byter i princip när det är slut på sug
Citera
2012-05-13, 02:46
Medlem
Jag byter aldrig. Jag tömmer påsen istället.
Citera
2012-05-13, 03:47
Medlem
revodnebs avatar
När den är full alternativt luktar förjävligt.
Citera
2012-05-13, 04:25
Medlem
Dammsuger inte.
Citera
2012-05-13, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Jag byter aldrig. Jag tömmer påsen istället.

Luktar inte dina påsar som alla andras?

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
När den är full alternativt luktar förjävligt.

Själv har jag två dammsugare som är påslösa..

Man bara tömmer burkarna..

.
Citera
2012-05-13, 06:47
Medlem
Byt ofta!

Brödsmulor och annat biologiskt (damm är till största delen hudavlagringar) möglar och förökar sig nämligen i dammsugarpåsen. Så när man sätter på dammsugaren skjuts ett moln av mögel och bakterier ut i lägenheten.

Har man en ny dammsugare med HEPA-filter är det inte lika illa, men man måste byta eller tvätta filtret då och då (skölja av i varmt vatten, krama ur och låta torka räcker bra). Och de nya dammsugarpåsarna i syntetmaterial fångar damm mycket bättre än de gamla i papper. GAMEO har väldigt bra påsar, särskilt en som är avsedd för allergiker och de som har djur hemma. Fångar upp 99.99% av alla partiklar om jag inte minns fel. Jobbade på hotell i tre år och där använde vi de påsarna med Electrolux Ultrasilencer-dammsugare. Vi bytte påsar två gånger i veckan och rummen dammsögs varje dag. En bra påse kostar ca 20:- men det är det värt!
Citera
2012-05-13, 07:10
Medlem
Varför inte köra med påslösa dammsuga?

Har jag gjort i flera år och jag måste aldrig maxa sugeffekten, utan det räcker med att jag skruvar upp den till 50%. Perfekt varje gång, kostar ingenting.
Citera
2012-05-13, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Luktar inte dina påsar som alla andras?.
Haha, jo, men jag glömmer alltid att köpa nya påsar, och så upptäcker jag det inte förrän det är dags att dammsuga. Det är inte ett medvetet val alltså.
Citera
2012-05-13, 10:30
Medlem
Fartgupps avatar
När den är full (vilket är ganska sälla med tanke på att jag slarvar med damsugningen). Byter nog filter för sällan också. Min mor har fått mig att tro att damsugaren kan börja brinna om det är för mycket skit i filtret, så det är främsta skälet. Har dock inte varit med om att damsugarpåsen luktar annat än damm.
Senast redigerad av Fartgupp 2012-05-13 kl. 10:33.
Citera
2012-05-13, 10:38
Medlem
VenomXs avatar
Eh, har aldrig nånsin märkt nån direkt äcklig lukt från en dammsugarpåse, och jag är ändå ganska känslig mot hygienbrister av alla de slag. Men sen slaskar vi inte mat på golvet/i möbler/etc som sedan dammsugs upp heller, det kommer alltså inte många brödsmulor i den dammsugaren. Visst är damm hudceller men frågan är om det är tillräckligt för att börja lukta mellan gångerna.

Påsen byts endast när den blir full, men med en schäfer i huset (de fäller hår nåt kopiöst) så dammsuger vi sisådär 2-3 gånger i veckan och därför byts påsen hyfsat ofta ändå.
Citera
2024-07-21, 18:34
Medlem
Bra fråga.... Min dammsugare en Philips är köpt 2015.... Tror jag bytt påse 2 gånger, en påse ingick och köpte en paket med 4 påsar i samtidigt, har 2 påsar kvar. Visst luktar dammsugaren lite unket när det används, vilket är ofta då jag trivs med att ha rent och hatar damm. Skulle väl säga att jag dammsuger hemma iaf 5 dagar i veckan och ibland även bak byråer mm mellan varven samt har hund hemma och dammsuger även bilen minst en gång i månaden.

Men ja dammsugaren doftar lite men tja orka bry sig förens påsen e helt full
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in