2012-05-13, 01:07
Medlem
Jag förstår inte. Av alla tusentals kilometer kustremsa där man kunde hoppat iland 1944 väljer man den där alla tyskar står nedgrävda med laddade vapen och väntar.

Det känns som att man lika gärna kunde gått iland någon annanstans, retat tyskarna tills dom hoppat ur sina gryt och plockat dom då.

Antagligen hade dock de allierade bra anledningar till det de skickade ut stormar av vanligt infanteri mot tyskar som fått månader på sig att barrikadera sig och dessa var?
Citera
2012-05-13, 01:13
Medlem
Skulle man landstigit i Danmark, eller var föreslår du? Du tror inte att Tyskarna skulle upptäcka tusentals skepp som var på väg dit?

Att köra England - Norra Frankrike går på någon timme (om ens det) med båt. Mycket större överraskningsmoment.

Jag har för mig att de allierade skickade fejkmeddelanden om att de skulle befria Norge först - vilket ledde till att Tyskland förstärkte det kraftigt.
Citera
2012-05-13, 01:14
Medlem
Brutes avatar
Du har kilometervis av bra historieskrivningar att läsa in dig på, innan du har skäl att ställa den frågan.

Dagen D är en av världshistoriens mest väldokumenterade och analyserade krigshändelse.

//Brute
Citera
2012-05-13, 01:26
Medlem
krakkels avatar
Har för mig att alla de landstigningspunkter var väldigt oförutsägbara, dvs de allierade ville åstadkomma ett så stort överaskningsmoment som möjligt så att boschen skulle tappa surkålen.

Ska gräva fram min feta bok som beskriver de flesta operationer dag för dag 39-45.
Citera
2012-05-13, 01:33
Medlem
Vad jag vet så var det väll i princip bara Omaha och Utah beach som var väl försvarade och blev blodbad. De andra var väll mycket lättare att inta? Det var inte så mycket motstånd. Rätta mig om jag har fel.
Citera
2012-05-13, 01:41
Medlem
ChefRamsays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ferrarifanlellewtc
Vad jag vet så var det väll i princip bara Omaha och Utah beach som var väl försvarade och blev blodbad. De andra var väll mycket lättare att inta? Det var inte så mycket motstånd. Rätta mig om jag har fel.
Du har rätt. Det var även så att Hitler trodde att detta var en manöver från de allierades sida så Hitler beodrade sina "reserv" trupper att stanna kvar längre in i Frankrike. När de väl förstod skalan på invasionen så var det redan försent för reserverna att göra någon speciell nytta.

- Lite lätt.
Citat:
It provided a beach-head large enough for the allied landings. operation Overlord (as it was called) was the prep operation for the real operation that was supposed to end the war in 1 year, that operation was called "Market-Garden"
The Normandy beach head would have allowed for operation market garden to occur and be logistically feasible, the operation failed.
- http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20090223231707AAZKDP5
Senast redigerad av ChefRamsay 2012-05-13 kl. 01:46. Anledning: Tyskarna -> Hitler
Citera
2012-05-13, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastamonn
Jag förstår inte. Av alla tusentals kilometer kustremsa där man kunde hoppat iland 1944 väljer man den där alla tyskar står nedgrävda med laddade vapen och väntar.

Det känns som att man lika gärna kunde gått iland någon annanstans, retat tyskarna tills dom hoppat ur sina gryt och plockat dom då.

Antagligen hade dock de allierade bra anledningar till det de skickade ut stormar av vanligt infanteri mot tyskar som fått månader på sig att barrikadera sig och dessa var?

På grund av att alla de tusentals kilometer med kust var försvarade.

http://en.wikipedia.org/wiki/Atlantic_Wall

Varför just Normandie lär väl diskuteras fram och tillbaka i all evighet men några av fördelarna var relativt kort avstånd till England och alla förrådbaser där, sammanhållen strandlinje som snabbt skulle kunna länkas samman till ett brett brohuvud och mindre utbyggd försvar än Calais som dock låg närmre kusten och där Tyskarna trodde att invasionen skulle komma.
Citera
2012-05-13, 08:52
Medlem
Sourons avatar
De allierade tog en tysk soldatkropp, klädde denne i allians mundering och gömde krypterade meddelanden samt lät denne ligga där tyskarna kunde hitta honom, Tyskland flyttade mertalet av sina trupper från Normandie så taktiskt sett fanns det ingen bättre strand, de hamnade ju rakt i hjärtat av Frankrike
Citera
2012-05-13, 09:48
Medlem
Superkufs avatar
Landstigning över hav är ännu idag väldig svårt, och 1944 långt svårare. Det går inte att landstiga på vilken kuststräcka som helst, utan massor av förutsättningar måste uppfyllas. Området måste vara lätt att nå sjövägen - inte massor av rev, skärgårdsöar eller halvöar som försvårar navigationen. Samtidigt måste det vara lätt för de landsatta trupperna att avancera inåt landet utan att stoppas av sankmarker, floder, bergskedjor eller städer. Det underlättar om vägnätet är stort och väl underhållet.

Utifrån detta, och en mängd andra kriterier (nära utskeppningshamnarna för att möjliggöra snabb transport, nära för att förenkla underhållet, minst en bra hamn som lätt kunde erövras, möjlighet till flygunderstöd osv) var Normandie bästa alternativet. Cherbourg-halvön var ett naturlig skydd mot evenntuella Atlantstormar.

Såhär i efterhand kan vi kritisera de allierade för överdriven försiktighet, men innan 6 juni 1944 visste man mycket mindre om storskaliga amfibieoperationer än idag. Och Overlord fungerade på det hela taget riktigt bra.
Citera
2012-05-13, 10:45
Medlem
Imperators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Souron
De allierade tog en tysk soldatkropp, klädde denne i allians mundering och gömde krypterade meddelanden samt lät denne ligga där tyskarna kunde hitta honom, Tyskland flyttade mertalet av sina trupper från Normandie så taktiskt sett fanns det ingen bättre strand, de hamnade ju rakt i hjärtat av Frankrike
För att utveckla det så använde de allierade sig också av dubbelagenter för att få tyskarna att tro att de allierade skulle landstiga vid Calais istället. Snilledraget var, i min mening, att de släppte informationen om D-dagen till tyskarna, men alldeles för sent och dessutom tillsammans med lögnen att det bara var en avledningsmanöver inför Calais. När tyskarna förstod att det inte skulle komma något vid Calais hade de allierade redan lyckats skaffa sig ett brohuvud i Normandie. Bruket av spökdivisioner och desinformation var helt enkelt lysande.
Citera
2012-05-13, 11:35
Moderator
Tystnads avatar
Vad jag har för mig det stod i krigshistoriska böcker ,filmer så var det för att dom monteringsfärdiga flytande hamnarna var enklast att montera här på dessa stränder ,samt avståndet för den oljepipline man la ut måste vara så kort som möjligt ,logostik orsaker helt enkelt.
Fast det finns säkerligen hundratals andra orsaker.
Citera
2012-05-13, 13:58
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
På grund av att alla de tusentals kilometer med kust var försvarade.

http://en.wikipedia.org/wiki/Atlantic_Wall
Nja, det var ganska mycket en papperskonstruktion.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in