2012-05-12, 23:19
Medlem
Jag har ett sånt här kort, det är väl hyggligt, men jag har funderat på att börja spela pc på allvar. för det så behövs det troligtvis mer kraft till grafikkortet. jag funderar om man skulle köpa ett nytt rejält grafikkort såsom 7970 eller satsa på att köra mitt 6850 med ett likadant i crosfire.

det senare alternativet blir långt mycket billigare, men hur mycket skiljer det i effekt?
Citera
2012-05-18, 17:33
Medlem
en bunt nya frågor har dykt upp.

så, här är läget:
jag har en stationär pc (två år gammal) med 8gb ram (med fläktar på tydligen) och ett 6850 oc-kort. jag tror att det heter så iaf, det är med dubbla fläktar och är väldigt svalt när jag spelar. 1gb på det.

jag vill utöka med ytterligare ett 6850-kort.
varför just 6850 i mina tankebanor? jag har för mig att jag hört att det bara går att köra samma grafikkrets om man ska köra kortet i crossfire. stämmer?

nu till min sluga fundering.
jag vill gärna ha lite mer grafikminne, och det finns ett 6850-kort som ligger på 2gb. då jag även har fått för mig att korten inte sammankopplas när det kommer till grafikminne så skulle två 1gb-kort bara ge 1gb grafikminne iaf.

skulle det fungera att köpa ett 6850 2gb-kort och på så sätt få ut 2gb grafikminne, eller behöver jag ha samma modell (6850 oc-kort) som jag har nu för att kunna köra i crossfire?

SAMT att jag även läste att ati medger att man kan köra crossfire med ett 6850 och ett 6870, någon som har erfarenhet? kommer det att bli bättre prestation än med två 6850 eller är det likvärdigt?

kommer jag behöva utökat grafikminne öht? vissa trådar i andra forum säger att man inte har så stor användning av det extra grafikminnet när det kommer till dessa två kort.
Citera
2012-05-22, 18:44
Medlem
Voppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lovelorn
en bunt nya frågor har dykt upp.

nu till min sluga fundering.
jag vill gärna ha lite mer grafikminne, och det finns ett 6850-kort som ligger på 2gb. då jag även har fått för mig att korten inte sammankopplas när det kommer till grafikminne så skulle två 1gb-kort bara ge 1gb grafikminne iaf.

skulle det fungera att köpa ett 6850 2gb-kort och på så sätt få ut 2gb grafikminne, eller behöver jag ha samma modell (6850 oc-kort) som jag har nu för att kunna köra i crossfire?

SAMT att jag även läste att ati medger att man kan köra crossfire med ett 6850 och ett 6870, någon som har erfarenhet? kommer det att bli bättre prestation än med två 6850 eller är det likvärdigt?

kommer jag behöva utökat grafikminne öht? vissa trådar i andra forum säger att man inte har så stor användning av det extra grafikminnet när det kommer till dessa två kort.

Jag har för mig att ifall du crossfire med två kort som har olika mängd minne, så utnyttjar bara det kortet med mer minne så mycket som det andra har (I det här fallet skulle 2gb kortet bara utnyttja 1gb)
Samma sak gäller med klockfrekvensen, köper du två OC kort från olika tillverkare så klockas det snabbare ner för att matcha det som har lägre klockfrekvens
Citera
2012-05-23, 11:30
Medlem
så med andra ord så får jag ingen uppgradering om jag skulle välja ett 6870 2gb-kort framför ett 6850 1gb-kort? attans. det känns ju faktiskt som att 1gb grafikminne är i lägsta laget idag, stämmer inte det? jag tänkte att jag skulle kunna ha prestanda att spela exempelvis bf3 på ultra, då den prestationen skulle klara sig i väldigt många år i mina ögon. spelen börjar enl mig att nå en gräns över hur snygga dom faktiskt behöver vara, och spel som bf3 och heavy rain ligger där och nosar på hur bra det faktiskt behöver bli =)
Citera
2012-05-23, 22:41
Medlem
Voppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lovelorn
så med andra ord så får jag ingen uppgradering om jag skulle välja ett 6870 2gb-kort framför ett 6850 1gb-kort? attans. det känns ju faktiskt som att 1gb grafikminne är i lägsta laget idag, stämmer inte det? jag tänkte att jag skulle kunna ha prestanda att spela exempelvis bf3 på ultra, då den prestationen skulle klara sig i väldigt många år i mina ögon. spelen börjar enl mig att nå en gräns över hur snygga dom faktiskt behöver vara, och spel som bf3 och heavy rain ligger där och nosar på hur bra det faktiskt behöver bli =)

Enda anledningen att ha mer grafikminne är ifall du spelar på extremt höga upplösningar (2048x1536) eller flera skärmar, sk. eyefinity :P
1Gb räcker till skärmar under 27", samt att gamea på 1920x1080, sk 1080p
Och nej, du tjänar inget på att sätta ett 2gb kort med ett 1gb kort lägg pengarna du sparar på annat ist!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in