• 1
  • 2
2012-05-12, 22:17
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tasstass
Nässlor såklart!

Jag gjorde faktiskt nässelsoppa för ett par veckor sen, riktigt gott! Nässlor ska jag absolut använda mig av igen. Tänkte eventuellt göra någon form av nässelkräm nästa gång.
Citera
2012-05-12, 22:19
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piassava
Ramslök, om du bor i Skåne. Tror den är fridlyst i nästan hela resten av landet. Används ungefär som lyxig spenat och är mkt gott.

Jag tror inte det växer ramslök där jag bor. Det är ju onekligen en populär ört nu för tiden.

Hur smakar det? Är det som gräslök fast med en vitlökston?
Citera
2012-05-13, 12:30
Medlem
Lys avatar
Här får du tips på ätliga vilda växter: blommorna på johannesört. Viol. Fläderblommor kan man torka och göra gott té på, de är inte bara till saft. Häggbär är ätbara. Målla. Rödklöver. Penninggräs, har en stark smak liknande krasse. Rölleka som krydda. Rötter av stensöta. Harsyra. Almfrön. Späda maskrosblad i sallad.
Citera
2012-05-13, 14:59
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ly
Här får du tips på ätliga vilda växter: blommorna på johannesört. Viol. Fläderblommor kan man torka och göra gott té på, de är inte bara till saft. Häggbär är ätbara. Målla. Rödklöver. Penninggräs, har en stark smak liknande krasse. Rölleka som krydda. Rötter av stensöta. Harsyra. Almfrön. Späda maskrosblad i sallad.

Tack för bra tips! Viol funderar jag på att ha på balkongen. Fint och gott
Citera
2012-05-13, 21:03
Medlem
Gurkört kanske inte är så lätt att hitta i naturen iofs men är fina att dekorera med tex frysa in i isbitar eller så har man blomman i sallad tex.

Sen kan man använda de gula spröten på maskrosen, nybakt bröd med smör och strö över lite av de gula på smöret.

Björklöv kan man äta som de är, ha i sallad osv.
Senast redigerad av Som-nam-na 2012-05-13 kl. 21:12.
Citera
2012-05-13, 22:02
Medlem
Ad.Portass avatar
Granskott är inte så dumt. Men jag rekommenderar att köpa en överlevnadshandbok.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in